Etapele dezvoltarii copilului in functie de varsta – Monitorizarea cresterii si dezvoltarii copilului este una dintre partile cele mai interesante din meseria de parinte, mai ales in primele stadii, cand ramai uimit de fiecare noua abilitate a copilului tau! Iata ce inseamna dezvoltarea copilului in functie de varsta.
CUPRINS:
1. Arii de dezvoltare
2. Copiii – etapele de dezvoltare
3. Dezvoltarea nou-nascutului (0-1 luni)
4. Dezvoltarea bebelusului (1-12 luni)
5. Dezvoltarea copilului mic (1-3 ani)
6. Dezvoltarea prescolarului (4-6 ani)
7. Dezvoltarea scolarului (7-12 ani)
8. Dezvoltarea adolescentului (13-18 ani)
Copiii dezvolta abilitati in mai multe arii:
Include dezvoltarea fizica (greutate, inaltime si alti parametri), dar si dezvoltarea motorie:
Vorbirea si dezvoltarea limbajului este abilitatea copilului de a intelege si de a folosi limbajul. De exemplu, acesta include vorbitul, intelegerea cuvintelor spuse de alte persoane si sensul lor. Include si limbajul corpului si gestica.
Aceasta este abilitatea copilului de a invata si de a rezolva probleme. De exemplu, include faptul ca un copil exploreaza mediul inconjurator cu mainile, capacitatea de rezolvarea a problemelor in functie de varsta, abilitati de invatare, intelegere, rationament si memorie.
Aceasta este capacitatea copilului de a interactiona cu ceilalti, inclusiv de a se ajuta si de a se auto-controla. Exemple de acest tip de dezvoltare ar include raspunsul la emotiile celorlalti, conectarea si relatiile cu ceilalti, cooperarea, exprimarea emotiilor si intelegerea lor etc.
„Copilaria este inima tuturor varstelor.” Lucian Blaga
IMPORTANT! Retineti ca toti copiii sunt diferiti si dezvolta abilitati in momente diferite. Este normal ca un copil sa fie mai bun intr-o anumita arie decat alti copii de varsta lui, si altii sa fie mai buni in alta arie decat el.
Ce este o etapa de dezvoltare?
O etapa de dezvoltare este un prag in ceea ce priveste anumite abilitati pe care un copil le dobandeste intr-un anumit interval de timp. De exemplu, o etapa de dezvoltare include si invatarea mersului.
Abilitatile se dezvolta intr-o maniera secventiala. Asta inseamna ca un copil va trebui sa-si dezvolte anumite abilitati inainte sa poata dezvolta noi abilitati – acestea sunt interconectate. De exemplu, copiii trebuie sa invete mai intai sa mearga de-a busilea si sa se ridice inainte ca ei sa poata merge.
6 etape ale dezvoltarii copilului:
Aceasta etapa de dezvoltare este in prima luna de la nasterea copilului. Nou-nascutul are o gama limitata de miscare in aceasta etapa. Atributul principal al acestei etape este ca nou-nascutul invata sa dezvolte raspunsuri la orice stimul extern. Din momentul nasterii, cei mici incep sa raspunda la lumea din jurul lor.
Greutatea considerata normala la nastere e de 2600-4300 g pentru copiii nascuti la termen. Nou-nascutul va pierde usor in greutate la scurt timp dupa nastere. Aceasta pierdere este reprezentata de fluidele in exces si de meconiu. Greutatea normala e de obicei recuperata in decurs de 10 – 12 zile. Majoritatea nou-nascutilor castiga aproximativ 200 g pe saptamana in prima luna si cresc in lungime cu 2,5 – 3,5 cm in prima luna. De asemenea, se vor calcula de-acum graficele de crestere pentru monitorizarea cresterii.
Nou-nascutul asculta si absoarbe sunetele de baza si sunetele distincte auzite. Acest proces formeaza baza pentru vorbire. Isi intoarce capul spre un parinte sau raspunde la alte sunete, plange ca sa isi comunice o nevoie (sa fie tinut in brate sau hranit, sa i se schimbe scutecul sau nevoia de a dormi) si se opreste din plans atunci cand nevoia este indeplinita (copilul este luat in brate, hranit sau schimbat sau pus la somn).
Creierul nou-nascutului se dezvolta rapid. Copilul are toate simturile si are anumit reflexe.
Simturile nou-nascutului
Cele cinci simturi – vazul, mirosul, gustul, auzul si simtul tactil – sunt in mare parte dezvoltate de la nastere. Nou-nascutul incepe sa-si utilizeze simturile imediat pentru a intelege ce se intampla in jurul sau. Desi nou-nascutii au vedere neclara, ei se pot concentra destul de bine pe obiecte aflate la distante mici. Nou-nascutii au un miros foarte bine dezvoltat. In primele zile ale vietii, un nou-nascut poate recunoaste parfumul natural al mamei sale. In prima luna de viata (si poate nu numai), nou-nascutii prefera gusturile dulci. Auzul unui copil este dezvoltat din interiorul uterului. La nastere, poate recunoaste vocea mamei. Atingerea stimuleaza dezvoltarea fizica a bebelusului in timp ce reduce stresul. Colicile nou-nascutilor sunt uneori reduse prin masajul bebelusului.
Reflexele nou-nascutului
Miscarile sunt in mare parte controlate de reflexe Primele reflexe includ:
Multi parinti incep sa vorbeasca cu copilul inainte de a se naste. Dupa nasterea bebelusului, e necesar sa comunicati cu el, sa incercati sa intelegeti si sa cunoasteti nevoile lui. Aceasta legatura intre voi, numita atasament, ofera temelia pentru de relatii sanatoase. Raspunzand la plansul bebelusului e un lucru bun – pana la varsta de 3 – 4 luni, majoritatea copiilor nu au abilitati de auto-calmare. Plansul este modul lor nonverbal de a spune ca au nevoie de ceva.
Nou-nascutii invata repede sa comunice. Ei cauta interactiunea cu cei din jur si exprima cum se simt prin sunete si expresii faciale. La inceput, comportamentele instinctuale, cum ar fi plansul, sunt modalitatile copilului tau de a-si semnala nevoile.
Citeste si despre botezul crestin.
Aceasta etapa este intre 1-12 luni de la nasterea copilului – practic, primul an de viata. Aceasta este una dintre cele mai importante etape de dezvoltare a copilului. Copilul va prezenta multe abilitati noi de dezvoltare.
Copilul devine mai puternic si mai bun in coordonarea miscarilor prin interactiuni zilnice cu tine si cu mediul inconjurator. Primul an este o perioada cruciala de dezvoltare care ii ofera copilului timpul necesar pentru a-si construi abilitatile de baza pentru cresterea ulterioara,
De la 9 luni se rostogoleste de pe burtica pe spate si invers, are tendinta de a apasa cu picioarele in podea, poate sta in sezut fara suport. Abilitatile motorii brute si fine lucreaza impreuna pentru a perfectiona miscarile si pentru a construi forta, pe masura ce copilul interactioneaza cu mediul. Copilul incepe sa exploreze senzorial mediul inconjurator.
Dintii bebelusului incep sa se formeze in a treia luna de sarcina. Cand bebelusul se naste, acesti dinti primari raman sub gingii. Eruptia dentara pentru majoritatea copiilor incepe in jurul varstei de 6 luni.
Copilul isi dezvolta limbajul prin ascultare, observare si imitare. In primele 3 luni, raspunde la sunete si foloseste o serie de sunete specifice in functie de nevoia lui. De la 6 luni recunoaste mai bine vocile, isi exprima prin sunete nemultumirea sau placerea si gangureste. La 9 luni scoate o serie de sunete specifice.
Copilul trece printr-o etapa de dezvoltare rapida, zambeste pentru prima data si exploreaza mai mult mediul inconjurator. Dezvoltarea cognitiva sau creierul inseamna procesul de dezvoltare a memoriei, a limbajului, a gandirii si rationamentului. Ascultarea, intelegerea si cunoasterea numelor oamenilor si lucrurilor fac parte din dezvoltarea limbajului si dezvoltarea cognitiva.
In primele luni de viata au loc si salturile mentale si puseurile de crestere.
Citeste si despre taierea motului la 1 an.
Desi copilul nu se joaca neaparat la aceasta varsta, dezvolta abilitatile sociale necesare pentru a se juca intr-un timp scurt. Sugarii sunt interesati in mod natural de ceilalti si invata cum sa interactioneze si sa-si controleze propriile corpuri.
In aceasta etapa, bebelusii dezvolta, de asemenea, legaturi de dragoste si incredere cu parintii si cu ceilalti, ca parte a dezvoltarii sociale si emotionale. Bebe raspunde la jocul „cucu-bau”, zambeste spontan, are tot mai multe expresii faciale si gesturi si isi exprima iubirea cum poate el mai bine.
La varsta de 4-6 luni, bebelusii devin mai sociabili, iar expresiile lor faciale pot exprima rapid emotii, cum ar fi furia si fericirea. Intre 6-9 luni, vor folosi aceste expresii pentru a comunica atat preferinta pentru anumite persoane, cat si anxietatea la separare si pot reactiona negativ in jurul strainilor.
Copilul cu varsta cuprinsa intre 1-3 ani este ceea ce noi numim copil mic sau „toddler”.
Pe masura ce copilul creste fizic si se dezvolta, deprinde noi abilitati motorii. In timpul dezvoltarii fizice a unui copil, ar trebui sa fie consultati periodic de medicul pediatru si sa fie la zi cu toate vaccinarile.
Majoritatea copiilor sunt pregatiti sa inceapa antrenamentul la olita intre 22 si 30 de luni. Retineti ca, la fel ca si celelalte abilitati, invatarea mersului la toaleta si renuntarea la scutece depinde de la copil la copil. Unii specialisti recomanda antrenamentul la olita imediat ce copilul poate sta in sezut, in timp ce altii sugereaza ca trebuie initiat doar cand copilul da semne ca e pregatit fizic si emotional.
Copilul invata treptat sa mearga, sa urce si sa coboare trepte, apoi sa alerge, incepe sa aiba echilibru si stabilitate.
Competentele lingvistice se dezvolta semnificativ in aceasta etapa, iar copiii sunt acum capabili sa-si comunice dorintele. De asemenea, ei invata sa spuna „nu”.
Intre 15 – 18 luni, majoritatea celor mici cunosc de 10 ori mai multe cuvinte decat pot comunica verbal. Cu toate acestea, pana la varsta de 2 ani, vocabularul poate fi cuprins intre 50 – 100 de cuvinte, iar copiii incep sa utilizeze doua sau mai multe cuvinte in combinatie. Pana la varsta de 5 ani, copiii pot folosi mii de cuvinte pentru a comunica si pot vorbi in propozitii.
Au tendinta de a repeta cuvinte si de a pune multe intrebari.
Dupa ce incep sa recunoasca oameni si obiecte familiare, intre varsta de 1-2 ani copilul va putea sa-si aminteasca evenimentele recente. In aceasta etapa copilul imita mult si isi dezvolta mult creativitatea – motiv pentru care parintii trebuie sa stimuleze acest lucru prin tot felul de jocuri si activitati. De la 2 la 5 ani, abilitatea de a gandi si de a intelege se dezvolta foarte mult, pe masura ce copiii invata litere, numere, simboluri si culori.
Citeste despre jocul in dezvoltarea copiilor.
Varsta de 2 ani este considerata o varsta critica, numita adesea teribila varsta de 2 ani sau „terrible twos”. Emotiile concurente care se dezvolta la aceasta varsta duc la aceasta eticheta. De la 12 la 24 de luni, copiii continua sa dezvolte legaturi puternice cu cei dragi, in timp ce in acelasi timp isi doresc sa fie mai independenti. Intre 2-4 ani, copilul vrea sa faca singur multe lucruri si va dori sa faca mai multe alegeri pe cont propriu. Cei mici se pot confrunta adesea cu tantrumuri sau crize de furie.
Incepand cu varsta de 2-5 ani, copiii invata mai multe despre sentimentele lor si incep sa dezvolte prietenii cu alti copii de varsta lor. Copiii incep sa faca diferenta dintre bine si rau la aceasta varsta. Joaca este extrem de importanta in aceasta etapa, ca in toate celelalte, de altfel. Copilul va vrea sa exploreze si sa incerce sa isi dea seama cum functioneaza lucrurile in timpul jocului. Este important sa oferiti cat mai multe oportunitati de explorare.
Aceasta etapa de dezvoltare se situeaza intre 3-6 ani. Aceasta este prima data cand copilul intra in lumea invatamantului formal – gradinita. Astfel, profesorii incep sa joace un rol important in viata copilului din aceasta etapa.
Dezvoltarea motorie bruta la 3-6 ani ar trebui sa includa abilitati bune de alergare, sarituri, aruncari, prins mingea, poate pedala adesea pe tricicleta la 3 ani, poate manca cu lingura si furculita etc. In anii prescolari exista o crestere constanta a inaltimii, greutatii si tonusului muscular al copiilor.
Aceasta este etapa in care un copil isi dezvolta multe abilitati motorii fine. Deci, manifesta un mare interes pentru arta, desen si alte activitati.
Treptat invata sa numere, invata culorile, invata jocuri de rime si cuvinte, de la 5 ani poate intelege concepte legate de timp. Discursul si dezvoltarea limbajului unui copil se refera la abilitatea acestuia de a intelege nu numai limba in care se vorbeste, ci si de a folosi limbajul pentru comunicare. Prescolarul foloseste un minimum de 250 de cuvinte, poate spune fraze de 3 cuvinte si intelege pluralul. De asemenea, este foarte curios si pune o multime de intrebari, cunoaste numele unor culori diferite si poate sa recite din memorie cantece, poezii sau povesti familiare.
Citeste si despre Intrarea in colectivitate – sfaturi pentru o buna adaptare la gradinita
Dezvoltarea cognitiva sau dezvoltarea intelectuala implica mai exact capacitatea unui copil de a rezolva probleme, de a invata, de a gandi si de a memora. Prescolarul poate participa la conversatii si incepe sa-si dezvolte abilitatile de gandire. De asemenea, poate sa isi retina varsta si adresa si poate numi zilele saptamanii. La aceasta varsta, un copil poate spune o poveste cu un inceput, mijloc si sfarsit. El cunoaste, de asemenea, numele diferitelor forme. Este posibil ca prescolarii sa nu poata diferentia mereu realitatea de fantezie.
Deoarece abilitatile lingvistice se dezvolta repede la prescolari, este important ca parintii sa-i citeasca copilului, sa comunice mult cu el si sa limiteze timpul petrecut pe telefon, tableta sau Internet. O rutina zilnica poate ajuta un copil sa se simta ca o parte importanta a familiei si sa fie mai organizat si constient.
Citeste si despre autismul virtual si dependenta de ecrane.
Prescolarul invata abilitatile sociale necesare pentru a se juca si pentru a colabora cu alti copii. Odata cu trecerea timpului, copilul este in mai mare masura sa coopereze cu un numar mai mare de colegi. Cei mici au tendinta de a-si testa anumite limite comportamentale si emotionale, dar e necesar sa fie stabilite o serie de reguli si sa se asigure un mediu sigur pentru a preveni accidentarile.
Copilul trebuie sa-si manifeste initiativa, curiozitatea, emotiile de orice fel (inclusiv supararea), dorinta de a explora si bucuria fara sa se simta vinovat sau inhibat.
Abilitatea unui copil de a-si controla emotiile, de a interactiona cu ceilalti si de a se ajuta pe sine este un indicator al dezvoltarii sale sociale si emotionale. Un prescolar poate urma reguli simple in timpul jocurilor, poate sa se apropie de alti copii.
Citeste despre clasa 0 sau clasa pregatitoare.
De la 7 ani la 12 ani, copiii se afla in stadiul de scolari. Acesta este momentul in care sunt la scoala primara. Din aceasta etapa, copiii incep sa-si afirme independenta atat acasa, cat si la scoala. In acest stadiu, dezvoltarea emotionala a copilului este foarte importanta.
Copiii de varsta scolara au cel mai adesea abilitati motorii foarte dezvoltate. Cu toate acestea, coordonarea lor (in special ochi-mana), rezistenta, echilibrul si abilitatile fizice variaza. Aceste abilitati pot afecta capacitatea unui copil de a scrie frumos, de a se imbraca singur corespunzator si de a efectua anumite treburi, cum ar fi sa faca patul sau sa isi prepare singur ceva de mancare Vor exista diferente mari in inaltime, greutate si constructia corpului in randul copiilor din aceasta gama de varsta. Este important sa ne amintim ca ereditatea, precum si alimentatia si exercitiile fizice pot influenta cresterea copilului.
Sentimentul de stima de sine si imagine corporala incepe sa se dezvolte in jurul varstei de 6 ani. Obiceiurile sedentare la copiii de varsta scolara sunt legate de un risc de obezitate si boli de inima la varsta adulta.
Copiii de varsta scolara ar trebui sa poata folosi propozitii simple, dar complete, care contin o medie de 5 – 7 cuvinte. Pe masura ce copilul trece prin anii dee scoala, gramatica si pronuntia devin necesare. Copiii folosesc fraze mai complexe pe masura ce cresc.
Problemele de limbaj pot fi date de probleme de auz, si cei mici necesita un control medical daca parintii observa anumita probleme.
In aceasta etapa copilul invata prin experimentare, intelege cauzele si efectele. Gandirea celui mic devine mai axata pe logica si organizare, se dezvolta mai mult memoria selectiva, iar uitarea este frecventa in randul lor. Se imbunatateste capacitatea de concentrare si de atentie voluntara mai mult timp, iar imaginatia este mai putin folosita, cel mic avand tendinta de a se baza pe logica din ce in ce mai mult.
Copiii au dorinta de apartenenta la grup si pot face anumite comportamente pentru a fi considerati egali si acceptati de grup. Prieteniile la aceasta varsta tind sa fie in principal cu membri de acelasi sex. Cei mici au adesea tendinta de a spune mici minciuni si invata sa negocieze – cu reguli si asteptari impuse de familie. Este important ca copilul sa invete cum sa faca fata esecului sau frustrarii fara a fi afectata stima de sine.
Aceasta este etapa care dureaza de la 13 ani la 18 ani. Adolescentii trec prin schimbari mentale, fizice si emotionale foarte drastice si semnificative in aceasta etapa. Este momentul in care isi dezvolta identitatea si personalitatea. Adolescentii tind sa se distanteze de parinti si de profesori in aceasta etapa. Vor prefera compania prietenilor si colegilor, dar cadrele didactice si parintii trebuie sa le monitorizeze dezvoltarea si sa se asigure ca nu se incadreaza in obiceiuri sau comportamente negative.
Dezvoltarea la adolescenti este o faza a cresterii fizice rapide. Copiii cresc mult in inaltime si se dezvolta fizic, dar la rate foarte variate.
Pubertatea – sau dezvoltarea sexuala – este un moment de schimbare dramatica atat pentru baieti, cat si pentru fete. Modificarile date de hormoni sunt insotite de cresteri care transforma copiii in adolescenti maturi fizic, pe masura ce corpul lor se dezvolta. Este important pentru ei sa aiba obiceiuri alimentare sanatoase, o dieta echilibrata si sa fie activi fizic in fiecare zi pentru o crestere continua si o dezvoltare corespunzatoare in acesti ani.
Pentru fete, schimbarile fizice includ si dezvoltarea sanilor, modificari ale formei corpului si inaltimii, cresterea parului pubian si a parului pe corp, inceperea menstruatiei (menarha – prima menstruatie). Pentru baieti, schimbarile fizice includ cresterea penisului si a testiculelor, modificari ale formei corpului si inaltimii, erectii cu ejaculare, cresterea parului pubian, corporal si facial si schimbarile de voce.
Limbajul unui adolescent cuprinde pana la 20.000 cuvinte, ceea ce duce la competente lingvistice sporite. Educatia si scoala sunt extrem de importante si astfel copilul deprinde usor termeni stiintifici si de specialitate si isi dezvolta vocabularul. Creste si debitul verbal si copilul invata mai mult sensurile cuvintelor. Invata sa isi adapteze debitul verbal in functie de situatie, sa fie cat mai expresiv si deprinde aplica gramaticale. Este des intalnita in aceasta etapa folosirea jargoanelor si a cuvinelor din diferite limbi, precum si un anumit tip de limbaj suburban.
Extrem, de importanta e si comunicarea nonverbala, limbajul gesturilor si limbajul trupului.
In anii adolescentei copiii incep sa se gandeasca mai putin doar la viata lor si mai mult la modul in care functioneaza intreaga lume. Este un proces gradual care nu se intampla brusc. Isi dezvolta rationamentul, incep sa faca tot mai multe presupuneri si sa sorteze fapte si idei. Au tendinta de a gandi mai abstract, comparand ceea ce este cu ceea ce ar fi putut fi.
Incep sa isi stabileasca obiective de viitor, sa ia in considerare alte opinii, sa ia propriile decizii, inteleg consecintele faptelor lor raportate la viitor.
Acum, ca micul copil a ajuns un adolescent, ati putea observa ca prezinta sentimente puternice si emotii intense la momente diferite. Starea de spirit poate fi imprevizibila, iar aceste emotii si fluctuatii emotionale pot duce la cresterea riscului de conflict. Acest lucru se intampla in marte parte din cauza faptului ca creierul copilului inca mai invata cum sa controleze si sa exprime emotiile intr-un mod pozitiv.
Atentie! Ambivalenta adolescentilor este data de dezvoltarea lor cognitiva la aceasta etapa. Conexiunile neuronale insuficient dezvoltate dintre abilitatile emotionale, fizice si mentale explica impulsivitatea, lipsa rationamentului si izbucnirile emotionale episodice observate la copiii adolescenti.
Adolescentul incepe sa isi caute identitatea – incearca stiluri noi de imbracaminte poate, sau e atras de anumite tipuri de muzica, arta, isi formeaza sau consolideaza grupul de prieteni. E inclinat tot mai mult spre independenta, cauta noi experiente si invata sa isi dezvolte controlul asupra comportamentului sau.
De asemenea, copilul ar putea incepe sa-si exploreze identitatea sexuala si sexualitatea. Acest lucru ar putea include relatii romantice sau intalniri. Discuta deschis cu copilul despre sentimentele lui si nu ignora faptul ca se poate indragosti sau poate dezvolta anumite sentimente pentru cineva. De asemenea, discuta deschis despre tot ceea ce inseamna educatie sexuala la adolescenti.
Cand ai un copil, este foarte natural sa doresti sa ceri confirmarea ca se dezvolta asa cum trebuie, in conformitate cu orientarile generale ale dezvoltarii. Fiecare copil este un individ si poate indeplini anumite etape de dezvoltare putin mai devreme sau mai tarziu decat copiii de varsta sa. Unii copii invata sa mearga mai devreme decat altii, altii incep sa vorbeasca mai rapid, iar altii renunta la scutece mai repede decat alti copii de varsta lor. Asta pentru ca FIECARE COPIL ESTE UNIC si SE DEZVOLTA IN RITMUL PROPRIU!
Cu toate acestea, daca observi anumite probleme in ceea ce priveste dezvoltarea fizica, cognitiva, dezvoltarea limbajului, sau anumite probleme emotionale, solicita sfatul medicului pentru a preintampina anumite probleme.
Copiii au nevoie in orice etapa de dezvoltare de toata grija si sustinerea parintilor, de iubire neconditionata, rabdare si timp!
Referinte:
(1) Wht is child development, link: https://childdevelopment.com.au/areas-of-concern/what-is-child-development/
(2) Child development, link: https://www.who.int/topics/child_development/en/
(3) Child development, link: https://www.cdc.gov/ncbddd/childdevelopment/index.html
(4) Child development, link: https://www.psychologytoday.com/intl/basics/child-development
(5) Toddler development, link: https://medlineplus.gov/toddlerdevelopment.html
(6) Toddlers, link: https://www.cdc.gov/ncbddd/childdevelopment/positiveparenting/toddlers.html
(7) Newborn development, link: https://raisingchildren.net.au/newborns/development/development-tracker/0-1-month
(8) Infant and toddler health, link: https://www.mayoclinic.org/infant-development/art-20048012/in-depth/art-20048012
(9) Teen development, link: https://medlineplus.gov/teendevelopment.html
Navigarea prin provocările și incertitudinile pubertății nu este ușoară, nici pentru copii, nici pentru părinți.…
Crăciunul devine magic atunci când nu trebuie să fie perfect. În goana după cadouri impecabile,…
Părinții care locuiesc la curte și dispun de un spațiu mai generos, optează pentru amenajarea…
Ai născut recent, ești în al nouălea cer, dar parcă ceva s-a schimbat. Cu toate…
Mâine, 3 octombrie 2024, se dă startul celei mai mari expoziții din România dedicate copiilor…
Descoperă gama noastră de produse pentru prânz, concepute special pentru a oferi confort, siguranță și…
View Comments
Bună ziua,
Întrebarea mea este,
când este normal ca un copil sa spună al meu, eu, a mea. La ce vârstă?