Sedentarismul la copii – riscuri pentru sanatate

sedentarismul la copii

banner-peg-perego-miababy

Sedentarismul la copii – iata ce riscuri are sedentarismul pentru sanatatea fizica si mentala a celor mici, precum si cum putem incuraja copiii sa fie mai activi zi de zi.

CUPRINS:

1. Ce inseamna un stil de viata sedentar?
2. Riscurile unui stil de viata sedentar
3. Cum incurajam copiii sa faca mai multa miscare?

Ce inseamna un stil de viata sedentar?

Odata cu dependenta tot mai mare de tehnologie si cu anumite schimbari ale stilului de viata, copiii sunt mai putin activi in comparatie cu generatiile anterioare. Acest lucru poate fi asociat cu riscuri majore pentru sanatatea lor, atat pe termen lung, cat si pe termen scurt. Efectele adverse ale unui stil de viata sedentar pot sa apara in etapele ulterioare ale vietii si sa le afecteze sanatatea pe termen lung daca modificarile nu sunt facute din timp.

banner-peg-perego-miababy

Un stil de viata sau un comportament sedentar este definit ca activitate fizica redusa sau deloc in rutina zilnica. Activitatea fizica, jocul in aer liber si in general timpul petrecut in aer liber sunt extrem de importante pentru cei mici. Corpul uman este menit sa se miste. Asadar, orice lipsa de activitate fizica deterioreaza si slabeste corpul, musculatura devine slabita, articulatiile sunt afectate si apar dureri. Multe studii sugereaza ca in prezent copiii sunt mult mai putin activi decat cei din generatiile trecute. Tehnologia pare sa contribuie la aceasta scadere a timpului petrecut in aer liber si efectuand activitati fizice.

riscuri sedentarism

Riscurile unui stil de viata sedentar

Lipsa miscarii si exercitiului fizic este o cauza directa a cresterii ratei obezitatii. Despre obezitatea la copii poti citi mai multe aici. Stilul de viata sedentar dubleaza riscul de boli cardiovasculare, diabet si obezitate. De asemenea, creste riscul de cancer de colon, hipertensiune arteriala, osteoporoza, depresie si anxietate. Bolile de inima si hipertensiunea arteriala pot fi cauzate de o combinatie a mai multor factori. Unii dintre ei sunt stresul, alimentatia nesanatoasa, sedentarismul si genetica. Lipsa activitatii fizice reduce masa musculara si mobilitatea. Un stil de viata sedentar este una dintre principalele cauze ale diabetului. Desi de obicei apare mai tarziu in viata, radacinile bolii pornesc uneori de la obiceiurile adoptate in copilaria timpurie. De asemenea, sedentarismul la copii poate creste riscul de a dezvolta dureri fizice si psihologice, cum ar fi dureri de cap, dureri musculo-scheletice si abdominale.

In plus, un stil de viata sedentar la copii poate duce la un efect de domino de obiceiuri si comportamente mai putin sanatoase. De exemplu, copiii care sunt sedentari tind sa consume adesea gustari mai putin sanatoase, ceea ce este direct legat de cresterea in greutate si de obezitate.

De asemenea, sedentarismul afecteaza si sanatatea mentala. Copiii care nu fac suficienta miscare pot fi mai anxiosi sau depresivi si pot manifesta schimbari de dispozitie. Corpul elibereaza endorfine si serotonina atunci cand este activ, ceea ce duce la o stare de bine. Acest lucru, la randul sau, reduce riscul de depresie si ajuta si la reducerea anxietatii.

cursuri puericultura

Cercetarile sugereaza si ca sedentarismul la copii reduce si activitatea si functionarea creierului. Unul dintre beneficiile activitatii fizice regulate este imbunatatirea concentrarii, precum si sustinerea functiei cognitive. La copii, concentrarea joaca un rol cheie in performanta scolara. Un stil de viata sedentar poate afecta si ciclul de somn al copilului, deoarece acesta trebuie sa se simta obosit inainte de sfarsitul zilei pentru a avea un somn sanatos.

activitatea fizica la copii

Cum incurajam copiii sa faca mai multa miscare?

Iata care sunt beneficiile activitatii fizice asupra sanatatii la copii:

miababy magazin
  • dezvoltarea oaselor, a muschilor si articulatiilor sanatoase;
  • sanatatea inimii si a plamanilor;
  • dezvoltarea coordonarii, a fortei si a controlului muscular;
  • mentinerea la o greutate corporala sanatoasa;
  • imbunatatirea flexibilitatii, a echilibrului si a posturii;
  • dezvoltarea si mentinerea sanatatii creierului, a abilitatilor cognitive;
  • reducerea riscului de boli cronice, cum ar fi bolile de inima si diabetul de tip 2;
  • imbunatatirea calitatii somnului;
  • imbunatatirea sanatatii mentale si emotionale.

In primul rand este important sa incurajati copilul sa incerce cat mai multe tipuri de activitati fizice si sporturi, pentru a gasi ceea ce ii place. De asemenea, tineti cont de varsta copilului cand alegeti anumite activitati fizice – tineti cont de dezvoltarea sa fizica, de abilitati etc.

  • Fiti un model pentru copii, pentru ca cei mici invata cel mai bine din exemplele pe care le vad in jur.
  • Ajutati copilul sa inteleaga si sa cunoasca beneficiile unui stil de viata activ.
  • Incercati sa stimulati copiii folosind diagrame cu autocolante, de exemplu, afisate vizibil in casa, pentru a-i ajuta sa vada activitatea sportiva ca pe ceva pentru care primesc recunoastere pozitiva.
  • Concentrati-va pe distractie. Copiilor le place sa se distreze, asa ca este mai probabil sa continue sa faca miscare daca o vad ca pe o activitate care le place.
  • Folositi competitia ca mod de a motiva copilul. Puteti organiza diferite concursuri in familie de genuflexiuni, alergare etc. De asemenea, folositi pedometre sau bratari care inregistreaza numarul de pasi, pentru a monitoriza rezultatele si progresul.
  • Oferiti cadouri care promoveaza activitatea fizica – biciclete, trambulina, echipamente sportive, pedometre si bratari fitness, mingi de fotbal etc.

cum incurajam copiii sa fie activi

Alte recomandari:

  • incurajati copiii sa fie activi si sa joace jocuri in timpul pauzelor la scoala in loc sa stea in picioare sau pe scaun;
  • incurajati copiii sa participe la diferite activitati extracurriculare care implica miscare;
  • stabiliti un program regulat de activitate fizica;
  • incurajati-i sa mearga mai mult cu bicicleta si sustineti activitati ca fotbalul, ciclismul, sporturile de echipa, dans, drumetii etc.;
  • organizati diferite activitati de familie care implica miscare – precum drumetii in weekend, plimbari cu bicicleta seara etc.;
  • limitati timpul petrecut in fata ecranelor, jocurile sedentare etc.;
  • incurajati copiii sa se intalneasca in persoana cu prietenii, la joaca sau la plimbari, in loc sa comunice prin mesaje;
  • cand petrec timp in fata ecranelor, spuneti-le sa faca periodic pauze, in care sa se ridice de pe scaun si sa se miste;
  • sustineti copiii sa mearga la scoala pe jos sau cu bicicleta, in functie de caz; de asemenea, incurajati in general mersul pe jos si urcatul scarilor in loc de folosirea liftului;
  • implicati-va copiii in activitati fizice in casa, cum ar fi gradinarit, spalarea masinii sau curatenia generala etc.

Orice activitate fizica este benefica pentru sanatate si bunastare. Unele activitati distractive pentru familie includ si inaltarea unui zmeu, dans, mers pe bicicleta, tenis, inot sau balaceala la piscina, plimbatul cainelui, patinaj, saritul in trambulina etc.

Referinte:
(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2289973/
(2) https://myhealth.alberta.ca/Alberta/Pages/sedentary-behaviour-guidelines.aspx
(3) https://www.healthychildren.org/English/healthy-living/fitness/Pages/Encouraging-Your-Child-to-be-Physically-Active.aspx
(4) https://www.healthdirect.gov.au/benefits-of-physical-activity-for-children

 

 

Despre autor

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.