Neofobia la copii – ce sa faci cand copilul refuza mancarea

Neofobia alimentara la copii - ce sa faci cand copilul refuza mancarea

Neofobia alimentara la copii se manifesta prin refuzul acestora dar si teama lor fata de anumite mancaruri. Neofobia alimentara la copii apare de obicei in perioada 2-6 ani, insa se poate intalni si la bebelusi de 18-24 luni. Neofobia alimentara la copii, mai ales cand apare la varste fragede, poate ingreuna diversificarea alimentatiei.

Aceasta etapa de „mofturi” alimentare este normala, insa sunt cateva metode prin care ii putem face pe cei mici sa fie mai receptivi la schimbari si sa adopte o dieta diversificata cu usurinta.

De asemenea, parintii nu trebuie sa se alarmeze. Acestia trebuie sa tina cont si de faptul ca in perioada de crestere somatica a copiilor (perioada prescolara), acestia au pofta de mancare diminuata, fiind mai interesati de descoperirea mediului inconjurator decat de alimentatie.

Pentru a evita neofobia alimentara si mofturile in ceea ce priveste mancarea, specialistii le recomanda parintilor sa nu le ofere recompense copiilor pentru a manca. Expresii precum „Daca mananci iti cumpar o jucarie.” sau „Daca mananci tot primesti si ceva dulce.” fac mai mult rau decat bine.

Trebuie, de asemenea, ca parintii sa fie atenti ca presupusele mofturi alimentare ale copiilor sa nu aiba de fapt o cauza ascunsa, precum o intoleranta alimentara. In acest caz trebuie consultat medicul.

CE ESTE NEOFOBIA LA COPII?

Definitia neofobiei la copii este teama de tot ce este nou, in cazul alimentatiei fiind vorba de teama fata de alimentele noi.

Nu este neobisnuit ca unii copii sa refuze anumite alimente. Poate ati observat ca la masa, copilul da la o parte alimentele care nu ii plac, acest comportament fiind considerat de specialisti neofobie alimentara. Partea buna este ca poate fi indreptat cu rabdare din partea parintilor.

CE SA FAC DACA COPILUL MEU NU ARE POFTA DE MANCARE?

Multi parinti au senzatia ca puiul lor nu mananca suficient. Ingrijorarea e fireasca, insa de asemenea parintii trebuie sa tina cont de faptul ca apetitul se poate modifica de la o zi la alta. Copiii nu trebuie sa fie presati sau certati pentru ca nu mananca si nici nu trebuie sa fie obligati sa manance cu forta sau pentru anumite recompense.

Este foarte importanta rabdarea parintilor, cu timpul, copilul va cere singur diversificarea alimentatiei iar aceste capricii alimentare, in cazul in care nu sunt generate de o problema medicala, vor trece.

Sfaturile specialistilor sunt ca parintii sa nu le acorde prea multa atentie acestor mofturi, deoarece cu cat le vor acorda mai multa importanta, cu atat se vor intensifica. Parintii trebuie sa aiba grija sa le ofere copiilor o alimentatie bogata, nutritiva si sanatoasa. Daca adultul este mult prea permisiv, copilul nu isi va corecta comportamentul, din contra, acesta se va agrava,

Asadar, un orar strict de masa ajuta. C0pilului i se poate permite sa nu manance daca nu doreste, insa din cauza mofturilor sale daca sare peste o masa, nu va mai primi mancare decat la ora imediat urmatoare conform orarului. Aceste reguli stricte pentru mese si gustari il vor face intr-un final pe copil sa manance fara mofturi, la orele prestabilite, pentru a nu-i fi foame mai tarziu.

Regimul alimentar al copiilor trebuie sa fie diversificat si sa respecte piramida alimentelor. Cu cat gama de alimente este mai larga, cu atat copill are de unde alege si poate lua propriile decizii cu privire la ce doreste sa manance, insa este important ca gama oferita sa fie numai cu alimente sanatoase.

De asemenea, exista copii care pur si simplu mananca mai putin in unele zile. Nu trebuie sa ii alarmeze pe parinti aceasta situatie, deoarece deficitul caloric va fi cu siguranta recuperat. Pentru a usura acest lucru, se pot introduce mai multe gustari pe zi, de preferat din fructe si legume sau cereale integrale.

Recomandari pentru combaterea mofturilor alimentare

Iata cateva sfaturi de urmat despre cum sa faceti mai atragatoare mesele zilnice ale copilului si cum sa combateti mofturile alimentare ale celor mici:

  • Oferiti-le in permanenta copiilor un exemplu in ceea ce priveste un sitl de viata sanatos. Copii urmeaza modele, iar ca parinte trebuie sa fiti un exemplu de urmat.
  • Gatiti preparate aromate, aspectuase, pentru a atrage copilul si a-i stimula pofta de mancare.
  • Incepeti diversificarea de la 6 luni si intriduceti fructe si legume cat mai diverse, sub forma de piureuri. Gasiti aici cateva idei de piure de cartofi dulci, piure de broccoli si piure de morcovi.
  • Nu fortati copilul sa manance un aliment pe care nu il doresc.
  • Nu fortati copilul sa manance cand nu ii este foame. Stabiliti insa un orar strict pentru mese, iar in cazul in care copilul a decis sa sara peste o masa, urmatoarea masa sa nu fie cand vrea el ci cand este stabilita conform orarului.
  • Nu incurajati consumul de dulciuri deoarece acesta diminueaza poftei de mancare si poate spori mofturile alimentare.
  • Nu oferiti gustari cu o ora inaintea mesei.

In cazul in care capriciile alimentare dureaza 1-2 saptamani, nu trebuie sa va alarmati, insa in cazul in care acestea persista mai mult de 2 saptamani, trebuie sa mergeti sa va consultati cu un medic specialist.

 

ALIMENTATIA SANATOASA LA COPII IN ERA “FAST FOOD”. CE POT FACE PARINTII?

Puterea exemplului este cea mai buna modalitate de a-i face pe copii sa manance sanatos. Este bine cunoscut faptul ca acestia isi imita parintii si preiau de la ei atat obiceiurile bune cat si pe cele rele. Oferindu-le copiilor un model de viata sanatos le modelati comportamentele prezente si viitoare si astfel ii puteti ajuta sa-si mentina o greutate corporala sanatoasa si o crestere normala. Aceste obiceiuri alimentare se vor pastra pe tot parcursul vietii.

Ori de cate ori introduceti un aliment nou in dieta copilului vostru, spuneti-le de ce este bine pentru ei sa-l manance, iar atunci cand copilul observa ca o alta persoana mananca un aliment care intra in categoria celor „nesanatoase”, explicati de ce este acesta este considerat a fi „nesanatos”.

De exemplu, puteti explica ca morcovii sunt buni pentru ochi, ca laptele are calciu pentru oase, dar ca, ca fasolea neagra e o sursa de proteine foarte buna, ca legumele, fructele si cerealele contin fibre care asigura o buna digestie si ii ajuta sa creasca sanatosi si puternici.

In opozitie explicati-le de ce supele instant cu taitei sau orice alte produse instant nu sunt recomandate si anume pentru ca au multe caloriii, dar contin o valoare nutritiva mica.

Te-ar putea interesa si:

Despre autor

Ruxandra Micu

Food Coach si specialist in nutritie si stil de viata sanatos. Creatoare a unei aplicatii web de planuri de masa - www.gourmandelle.com.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *