Imunitatea la copii – cand se formeaza si cum poate fi intarita

imunitatea la copii

Imunitatea la copii este una complexa, iar in primii ani de viata este esentiala pentru dezvoltarea sanatatii ulterior, pe termen lung. Iata cum se formeaza imunitatea celor mici si cum o sustinem.

CUPRINS:

1. Ce este imunitatea si ce rol are sistemul imunitar
2. Cand se formeaza imunitatea copiilor
3. Rolul alaptarii pentru intarirea imunitatii la copii
4. Importanta alimentatiei copiilor pentru o imunitate puternica
5. Imunizarea copiilor prin vaccinare
6. Administrarea suplimentelor pentru imunitate la copii
7. Remedii naturiste pentru cresterea imunitatii la copii

Ce este imunitatea si ce rol are sistemul imunitar

Sistemul imunitar protejeaza corpul copilului de invadatorii externi. Acestia includ germeni (cum ar fi bacteriile, virusurile si ciupercile) si toxine (substante chimice produse de microbi). Sistemul imunitar este format din diferite organe, celule si proteine care lucreaza impreuna.

Exista 2 parti principale ale sistemului imunitar:

  • sistemul imunitar innascut;
  • sistemul imun adaptativ sau dobandit – se dezvolta cand corpul este expus la microbi sau substante chimice eliberate de microbi.

Aceste 2 sisteme imune functioneaza impreuna.

ce este imunitatea

Sistemul imunitar innascut

Acesta este sistemul de raspuns rapid al organismului, primul care raspunde cand depisteaza un invadator. Este alcatuit din piele, corneea ochilor si membrana mucoasa care captuseste tractul respirator, tractul gastrointestinal si tractul genitourinar. Acestea formeaza bariere fizice care ajuta la protejarea corpului, protejeaza impotriva germenilor daunatori, a parazitilor (precum viermii) sau a celulelor (cum ar fi cancerul). Sistemul imunitar innascut este mostenit si este activ din momentul in care se naste copilul.

Sistemul imunitar dobandit

Sistemul imunitar dobandit, cu ajutorul sistemului innascut, face ca celulele (anticorpi) sa protejeze corpul de un anumit invadator. Acesti anticorpi sunt dezvoltati de celule numite limfocite B dupa ce corpul a fost expus la acesta. Anticorpii raman in corpul copilului si poate dura cateva zile pentru formarea anticorpilor. Insa, dupa prima expunere, sistemul imunitar il va recunoaste pe invadator si se va apara de acesta. Sistemul imunitar dobandit se modifica pe parcursul vietii, iar imunizarile antreneaza sistemul imunitar al copilului pentru a produce anticorpi pentru a-l proteja de boli.

elefant.ro

Imunitatea pasiva

Mai este si al treilea tip de imunitate – imunitate pasiva: imunitatea pasiva este „imprumutata” de la o alta sursa si dureaza un timp scurt. De exemplu, anticorpii din laptele matern al mamei ii ofera unui copil imunitate temporara la bolile la care mama a fost expusa.

Cum functioneaza sistemul imunitar?

Cand organismul depisteaza substante straine (numite antigene), sistemul imunitar actioneaza pentru a recunoaste antigenele si pentru a scapa de ele. Limfocitele B sunt factori declansatori pentru a produce anticorpi. Aceste proteine ​​specializate se fixeaza pe antigene specifice. Anticorpii stau in corpul unei persoane. In acest fel, daca sistemul imunitar va intalni din nou acel antigen, anticorpii sunt gata sa isi faca treaba.

elefant.ro

Desi anticorpii pot recunoaste un antigen si il pot bloca, nu il pot distruge fara ajutor. Aceasta este treaba celulelor T. Acestea distrug antigene tintite de anticorpi sau celule care sunt infectate sau schimbate. De asemenea, celulele T ajuta prin semnalarea altor celule (cum ar fi fagocitele), pentru ca acestea sa actioneze.

Anticorpii pot, de asemenea, sa neutralizeze toxinele produse de diferite organisme si activeaza un grup de proteine ​​care fac parte din sistemul imunitar.

Cand se formeaza imunitatea copiilor

In multe feluri, sistemul imunitar cu care ne nastem este produsul mediului imun in timpul sarcinii. Componenta principala a protectiei imune transferata de la mama la copil este data de anticorpi. Acestia sunt transferati prin placenta la fat folosind FcRn (receptorul Fc neonatal). Anticorpul este transferat si sugarului prin intermediul laptelui matern. Principala clasa de imunoglobulina transferata este IgA. Cu toate acestea, alti factori importanti sunt transferati, inclusiv bacteriile complementare si comensale – care pot oferi protectie impotriva astmului si alergiei.

Imunitatea bebelusului pe etape

Anticorpii sunt transferati de la mama la bebelus prin placenta in timpul celui de-al treilea trimestru (ultimele 3 luni de sarcina). Acest lucru ii ofera copilului o anumita protectie atunci cand se naste. Tipul si cantitatea de anticorpi transmisi bebelusului depind de nivelul propriu de imunitate al mamei. In timpul nasterii, bacteriile din vaginul mamei sunt transmise bebelusului. Acest lucru ajuta la formarea coloniei de bacterii din intestin care contribuie la imunitatea lor.

Dupa nastere, mai multi anticorpi sunt transmisi bebelusului prin colostru si laptele matern. Insa, sistemele imunitare ale bebelusilor nu sunt inca la fel de puternice ca ale adultilor. Bebelusii prematuri prezinta un risc mai mare de infectie, deoarece sistemele lor imunitare sunt si mai imature si nu au avut la fel de multi anticorpi transmisi de la mame.

Bebelusii produc propriii anticorpi de fiecare data cand sunt expusi la un virus sau germen, dar este nevoie ca aceasta imunitate sa se dezvolte pe deplin. Imunitatea pasiva transmisa de la mama la nastere, de asemenea, nu dureaza mult si va incepe sa scada in primele saptamani si luni dupa nastere.

Rolul alaptarii pentru intarirea imunitatii la copii

alaptarea si imunitatea copiilor

Laptele matern este cea mai buna alegere pentru bebelusi, din numeroase motive. Unul ar fi pentru ca sustine sistemul imunitar. Laptele matern poate conferi protectie impotriva diferitelor afectiuni si poate stimula apararea imuna. Aceasta sursa de hrana esentiala furnizeaza practic toate proteinele, zaharurile si grasimile de care bebelusul are nevoie pentru a fi sanatos si, de asemenea, contine multe substante care sustin sistemul imunitar al bebelusului, inclusiv anticorpi, factori imunitari, enzime si celule albe sangvine.

Aceste substante protejeaza copilul impotriva unei largi varietati de boli si infectii, nu numai in perioada in care e alaptat, dar in unele cazuri, mult timp dupa ce a fost intarcat. Formula, pe de alta parte, nu poate oferi aceasta protectie.

Daca dezvoltati o raceala in timp ce alaptati, de exemplu, este probabil sa transmiteti germenilor de raceala copilului, dar anticorpii pe care organismul ii produce pentru a lupta cu acea raceala vor fi transmisi si prin laptele matern. Acesti anticorpi vor ajuta copilul sa faca fata virusului si chiar sa evite dezvoltarea racelii. Aceasta aparare impotriva bolilor scade semnificativ riscul ca bebelusul care este alaptat sa sufere de infectii ale urechii, varsaturi, diaree, pneumonie, infectii ale tractului urinar sau anumite tipuri de meningita.

Importanta alimentatiei copiilor pentru o imunitate puternica

alimente pentru imunitate

Alimentatia copilului, daca este una sanatoasa si echilibrata, poate stimula apararea naturala a organismului.

O nutritie sanatoasa este esentiala pentru un sistem imunitar puternic, care ofera protectie impotriva bolilor de sezon, precum gripa si alte probleme de sanatate, inclusiv artrita, alergii, dezvoltare anormala a celulelor si cancere. Proteinele joaca un rol in sistemul imunitar al organismului, in special pentru vindecare si recuperare.

Alimentele au un impact clar asupra imunitatii. Principalele alimente care sustin imunitatea sunt:

  • iaurtul – contine probiotice care pot ajuta organismul sa lupte impotriva germenilor;
  • chefir – poate ajuta sistemul imunitar al organismului;
  • fructele oleaginoase – nucile si toate celelalte fructe oleaginoase contin acizi grasi omega-3 sanatosi, care ajuta corpul sa lupte impotriva bolilor;
  • fucte si legume – sustin imunitatea, fiind bogate in vitamina C, cum ar fi fructele citrice, capsunile, ardeii, broccoli si cartofii dulci;
  • carne slaba – poate ajuta sistemul imunitar, iar continutul bogat in proteine confera forta si rezistenta.

Vitamine si minerale esentiale pentru imunitate

  • Vitamina A ajuta la reglarea sistemului imunitar si la protejarea impotriva infectiilor, sustinand pielea si tesuturile. Aceasta vitamina stimuleaza imunitatea si se gaseste in alimente precum cartofi dulci, morcovi, broccoli, spanac, ardei rosu, caise, oua etc.
  • Vitamina C te ajuta sa te protejezi de infectii prin stimularea formarii de anticorpi si stimularea imunitatii. Includeti mai multe surse din aceasta vitamina sanatoasa alegand fructe citrice, cum ar fi portocale, grapefruit si mandarine, sau ardei rosu, papaya, capsuni, suc de rosii sau alimente fortificate cu vitamina C, cum ar fi unele cereale.
  • Vitamina E functioneaza ca un antioxidant, neutralizeaza radicalii liberi si poate imbunatati functia imunitara. Includeti vitamina E in dieta cu cereale fortificate, seminte de floarea soarelui, migdale, uleiuri vegetale (cum ar fi uleiul de floarea soarelui sau sofran), alune si unt de arahide.
  • Zincul ajuta sistemul imunitar sa functioneze corect si poate ajuta la vindecarea ranilor. Zincul poate fi gasit in carne slaba, lapte, produse din cereale integrale, fasole, seminte si nuci.

Alti nutrienti, inclusiv vitamina B6, folat, seleniu, fier, precum si prebioticele si probioticele, pot influenta raspunsul imun si pot juca un rol alimentar sanatos.

Imunizarea copiilor prin vaccinare

Eficacitatea si eficienta vaccinului sunt masuri care compara ratele de boala intre persoanele vaccinate si cele nevaccinate. Eficacitatea este masurata in studiile clinice controlate, in timp ce eficienta este masurata odata ce vaccinul este aprobat pentru utilizare la populatia generala. Niciun vaccin nu este eficace 100%, un procent mic de oameni nu sunt protejati dupa vaccinare, iar pentru altii, protectia se poate pierde in timp. De asemenea, unele persoane nu pot fi vaccinate din cauza anumitor afectiuni precum suprimarea imunitatii.

Infectia naturala este mai buna decat imunizarea?

Vaccinurile sunt mult mai sigure. Imunitatea naturala apare dupa ce te imbolnavesti, dar bolile pot fi grave – si chiar mortale. Un vaccin te protejeaza de o boala inainte sa te imbolnaveasca.

elefant.ro

Este adevarat insa ca infectia naturala provoaca aproape intotdeauna o imunitate mai buna decat vaccinurile. In timp ce imunitatea impotriva bolii urmeaza adesea o infectie naturala, imunitatea impotriva vaccinurilor apare de obicei numai dupa cateva doze. Cu toate acestea, diferenta dintre vaccinare si infectia naturala este pretul platit pentru imunitate. Pretul platit pentru imunitate dupa infectia naturala ar putea fi pneumonia, probleme cognitive si de dezvoltare, defecte la nastere de la rubeola, deces de la rujeola etc.

Imunizarea cu vaccinuri, ca si infectiile naturale, induce imunitate de lunga durata. Dar, spre deosebire de infectia naturala, imunizarea nu are un pret atat de ridicat pentru imunitate. Sistemul imunitar „identifica” ceva strain, il ataca, il dezactiveaza si apoi il adauga la sistemul de memorie, astfel incat sa poata reactiona mai repede data viitoare cand il va intalni. Diferentele dintre un vaccin si obtinerea bolii in mod natural sunt doza si timpul cunoscut de expunere.

Cum functioneaza vaccinurile?

Vaccinurile ajuta sistemul imunitar sa combata infectiile mai rapid si mai eficient. Cand se face un vaccin, acesta „starneste” raspunsul imunitar, ajutandu-va corpul sa lupte si sa isi aminteasca  germenul, astfel incat sa il poata ataca daca acesta va invada din nou. Si, avand in vedere ca vaccinurile sunt facute din cantitati foarte mici de germeni slabi sau morti, nu va vor imbolnavi. Vaccinurile adesea ofera imunitate de lunga durata impotriva bolilor grave.

Vestea buna este ca, atunci cand va vaccinati, protejati si persoanele nevaccinate din jurul vostru. Aceasta se numeste imunitate comunitara.

Administrarea suplimentelor pentru imunitate la copii

In timp ce o dieta echilibrata va oferi un nivel suficient de vitamine pentru copilul tau, suplimente pot fi benefice in timpul bolii, in timpul perioadei de raceala si gripa etc.

  • Vitamina C este una dintre cele mai esentiale vitamine pentru copii datorita proprietatilor sale antioxidante care ajuta la eliminarea bolii. Vitamina C se gaseste in mod natural in alimente precum portocale, fructe de padure, citrice, rosii si broccoli.
  • Vitamina D este o alta vitamina importanta pentru copii si este obtinuta atat din alimente, cat si de la expunerea la soare.
  • Probioticele – Dupa cum am mentionat mai sus, bacteriile benefice sunt importante pentru imunitate. Copiii nu sunt intotdeauna pasionati de alimentele fermentate. Deci, capsulele, care pot fi amestecate cu alte alimente, pot fi utile.
  • Zinc – Este responsabil pentru sanatatea globulelor albe sau a leucocitelor, principala aparare a organismului impotriva germenilor. Nucile si semintele, in special semintele de dovleac, sunt o sursa buna, insa suplimentarea, mai ales in timpul infectiei cu o raceala sau gripa poate reduce durata.

Unele studii au aratat ca suplimentele de vitamina C pot reduce durata simptomelor gripei, adica accelereaza recuperarea de la gripa, dar nu are niciun efect semnificativ in prevenirea gripei. In ceea ce priveste zincul si echinacea, doua suplimente populare pentru ameliorarea si prevenirea gripei, studiile actuale arata rezultate variabile.

Remedii naturiste pentru cresterea imunitatii copiilor

In timp ce o dieta echilibrata si sanatoasa va furniza majoritatea nutrientilor necesari pentru imunitatea copilului, uneori suplimentarea va fi utila, dar doar la indicatiile medicului:

  • soc – pentru raceli, gripa, probleme ale sinusurilor si tuse, datorita continului de quercetina, un antioxidant cu efecte antihistaminice si antiinflamatorii;
  • astragal – este o alta planta antivirala, folosita in medicina traditionala chineza de secole, despre care se considera ca are proprietati antivirale si stimuleaza sistemul imunitar, sugerand ca poate ajuta la prevenirea racelii sau gripei;
  • fruzne de maslin – extractul de frunze de maslin poate fi util pentru a reduce severitatea simptomelor de raceala si gripa datorita antioxidantilor care ajuta la stabilizarea radicalilor liberi care se formeaza in mod natural in corp.

Referinte:
(1) Kids and the Immune System, link: https://www.choc.org/health-topics/kids-immune-system/
(2) Immune System, link: https://kidshealth.org/en/parents/immune.html
(3) Immunity-Boosting Snacks for Kids, link: https://www.webmd.com/parenting/features/immune-system#1
(4) Vaccine Safety: Immune System and Health, link: https://www.chop.edu/centers-programs/vaccine-education-center/vaccine-safety/immune-system-and-health
(5) How long do babies carry their mother’s immunity?, link: https://www.nhs.uk/common-health-questions/childrens-health/how-long-do-babies-carry-their-mothers-immunity/
(6) How to boost your child’s immune system through food, link: https://www.kidspot.com.au/health/early-life-nutrition/food-for-toddlers/how-to-boost-your-childs-immune-system-through-food/news-story/9d982ef8a6ba0ed7754288c0bea70610
(7) How your baby’s immune system develops, link: https://www.pregnancybirthbaby.org.au/how-your-babys-immune-system-develops

Despre autor

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

One Comment on “Imunitatea la copii – cand se formeaza si cum poate fi intarita”

  1. Buna ziua, ce se poate face la un copil de 3 ani cu ig A mic ?tratament este pentru asa ceva?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *