Copilul mofturos la masa – 10 sfaturi pentru parinti

copilul mofturos la masa

Copilul mofturos la masa – iata care pot fi cauzele din spatele acestor mofturi la masa si cateva recomandari pentru parinti in acest sens.

CUPRINS:

1. Cauze pentru copilul mofturos la masa – De ce unii copii sunt mofturosi la masa?
2. Mofturi la masa – 10 sfaturi pentru parinti

Cauze pentru copilul mofturos la masa – De ce unii copii sunt mofturosi la masa?

Mesele sunt momente importante in fiecare zi. Acestea ajuta copiii sa invete despre mancare in timp ce se conecteaza cu familia si cei dragi. Desi este perfect normal ca cei mici sa refuze sa manance uneori, sa refuze unele alimente sau nu vor sa incerce anumite alimente, alteori copiii pot fi in general mofturosi la masa si fiecare moment de hranire devine o provocare pentru parinti.

Cei mici au nevoie de o alimentatie sanatoasa si diversificata, pentru o crestere armonioasa si fara probleme. Atat timp cand cel mic este activ, ia in greutate si consuma din toate grupele alimentare, nu exista motiv de ingrijorare de obicei.

cauze mofturi la masa

Cauze comune pentru mofturile la masa

Unele persoane pot avea o predispozitie genetica de a evita alimentele noi. Studii recente sugereaza posibilitatea ca neofobia alimentara – reticenta la alimente noi – sa fie determinata genetic. De asemenea, experientele de gusturi timpurii pot influenta copilul mofturos la masa. Daca a gustat un aliment care nu i-a placut, poate sa asocieze si alte alimente asemanatoare cu acel aliment sau nu va vrea sa il incerce nici gatit in alt mod. Influenta au si mediile sociale si parintii, precum si modul in care sunt prezentate alimentele noi.

Daca cel mic se confrunta cu orice tip de disconfort, in special la o varsta frageda, acesta poate fi asociat cu usurinta cu mancarea. Astfel, copilul invata sa nu mai manance anumite alimente din cauza simptomelor ce apar. Desi este de obicei vorba de ceva la nivel gastrointestinal, poate fi si vorba de o carie dentara, de exemplu, pe care copilul apoi o asociaza cu alimente crocante si incepe sa manance numai alimente moi. De asemenea, apetitul copiilor este afectat de ciclurile lor de crestere. Chiar si bebelusii au pofte schimbatoare.

Poate fi vorba si de o etapa de manifestare a independentei. Familiarizarea cu alimentele este esentiala, deoarece un copil ar trebui sa fie expus la alimente noi de mai mult de 10 ori inainte de a le incerca.

cursuri puericultura

Preferinte si gusturi

Preferintele celor mici pot sa difere de ale voastre, la fel si perceptia gusturilor. In comparatie cu cei mici, adultii tolereaza mai bine gusturile amare si acre. Aceste preferinte si tolerante se dezvolta in timp. Gustul amar este asociat la nivel inconstient cu toxicitatea, si capacitatea celor mici de detoxifiere este mai putin dezvoltata. Se considera ca selectia naturala a dotat copiii cu un sistem extra-sensibil pentru gusturile amare, asociate adesea cu toxicitatea. Asta nu inseamna ca toate alimentele amare sunt rele pentru noi, doar ca pot fi mai greu acceptate de copii.

De asemenea, copiii invata testand limitele unui comportament acceptabil. Pot fi foarte incapatanati uneori cand vine vorba de luarea deciziilor cu privire la mancare (sa manance sau sa nu manance si ce sa manance). Face parte din dezvoltarea lor sociala, intelectuala si emotionala.

miababy magazin

copilul mofturos si preferintele alimentare

Mofturi la masa – 10 sfaturi pentru parinti

1. Oferiti-i copilului un anumit grad de independenta

Poate fi o idee buna sa sprijiniti nevoia de independenta a copilului cand vine vorba de mancare. Oferiti optiuni alimentare sanatoase, dar lasati copilul sa decida cat va manca. Il puteti lasa sa aleaga dintr-o banana sau mar, de exemplu. Important este sa fie alimente sanatoase si sa aiba posibilitatea de a alege. Limitati optiunile la 2-3 alimente, astfel incat copilul sa nu fie prea confuz sau coplesit.

2. Implicati copilul in pregatirea meselor

Poate fi util sa implicati copilul in pregatirea meselor de familie. De exemplu, poate sa aleaga o reteta sau un meniu, sa scoata ingredientele din frigider, sa spele fructele si legumele, sa puna tacamurile pe masa sau sa decoreze farfuria. Se va simti mandru ca va ajuta si vor fi sanse mai mari sa manance ceva la care a contribuit si el activ. E bine sa ii implicati la gatit, la cumparaturi si pregatirea meselor. In plus, ii veti ajuta sa dezvolte o abilitate pe care o pot folosi pentru tot restul vietii – pregatirea mancarurilor sanatoase.

3. Fara pedepse si fara recompense pentru mancare

Pedepsirea copilului pentru ca refuza sa incerce alimentele noi sau anumite alimente poate transforma alimentele respective intr-un lucru negativ. Este tentant sa ii oferim copilului recompense doar pentru ca mananca ceva – de exemplu, „daca mananci toate legumele din farfurie, primesti ciocolata”. Acest lucru poate face copilul mai interesat de recompensa decat de mancarea sanatoasa. De asemenea, lasa mesajul ca alimentele sanatoase sunt greu de consumat si e nevoie neparat ce un „cadou” pentru asta.

Expertii sugereaza ca utilizarea recompenselor nealimentare pentru a incuraja acceptarea alimentelor este cea mai buna. Simpla folosire a laudelor verbale pentru a-i informa pe copii ca sunteti mandri de ei este o metoda utila. Sunt utile si autocolantele, creioanele, timpul de joc suplimentar sau sa ii permiteti sa aleaga un joc preferat pentru dupa cina  – sunt exemple de recompense nealimentare pe care le puteti utiliza pentru a promova acceptarea alimentelor.

„Termina tot din farfurie” – da sau nu?

Stai la masa pana termini tot din farfurie” – nu e o solutie eficienta si poate duce la stres, tensiune in familie si o lupta pentru putere cand vine vorba de alimentatie. Daca cel mic e constrans sa termine tot din farfurie sau sa manance un anumit aliment, acest lucru poate cauza si induce aversiune fata de respectivul aliment. Cei mici trebuie sa accepte alimentul pentru ca vor, pentru ca le place, nu pentru ca sunt constransi.

Daca nu-i este foame, nu fortati copilul sa manance. De asemenea, nu mituiti si nu obligati copilul sa manance anumite alimente sau sa manance tot din farfurie. Acest lucru nu poate decat sa intensifice – sau sa consolideze – o lupta pentru putere asupra alimentelor. Serviti portii mici pentru a evita ca cel mic sa se simta coplesit si oferiti-i sansa de a cere independent mai mult.

4. Fiti creativ cand vine vorba de aranjarea farfuriei

mancare pentru copii mofturosi

Unii copii pot fi atrasi si interesati de textura sau aspectul anumitor alimente. Acesta este motivul pentru care alimentele e bine sa fie cat mai atragatoare pentru copil atunci cand incercati sa il convingeti sa incerce feluri de mancare noi.

De asemenea, puteti strecura cateva frunze de spanac sau kale in smoothie-ul lui preferat, sau puteti adauga legume tocate foarte marunt in pastele care ii plac. Un alt mod de a face alimentele sa para mai apetisante pentru copii este de a le prezenta intr-un mod distractiv si creativ. De exemplu, puteti folosi forme de prajituri cu stelute sau inimioare pentru a taia fructe si legume proaspete in forme distractive.

5. Fiti un model cand vine vorba de alimentatie

Asigurati-va ca propriile optiuni sunt in conformitate cu alimentele pe care doriti sa le manance si sa le savureze copilul. Desi este posibil sa nu va dati seama, copiii sunt influentati la un nivel foarte mare de alegerile voastre alimentare. Copiii invata despre alimente si preferinte alimentare urmarind comportamentele alimentare ale celor din jur. Incercati sa va mariti consumul de alimente sanatoase precum legume si sa le savurati la mese si ca gustari in fata copilului.

6. Mese placute, dar fara distrageri

Crearea unui mediu distractiv si lipsit de presiune atunci cand mancati este esentiala atunci cand e vorba de un mofturici la masa. Copiii pot simti cand exista tensiune in aer, ceea ce ii poate determina sa se inchida si sa refuze alimentele noi. Lasati copiii, in special copiii mai mici, sa exploreze alimentele atingand si degustand fara a-i presa. Cu toate acestea, se recomanda ca mesele sa nu dureze mai mult de 30 de minute si este bine sa eliminati mancarea dupa acel moment.

Parintii ar trebui sa creeze un mediu fara surse de distragere pentru copiii lor in timpul meselor. Desi poate fi tentant sa-ti lasi copilul sa se uite la televizor sau sa joace un joc in timpul mesei, nu este un obicei bun. Mesele se iau in familie, la masa, nu la birou, nu pe covor, nu in fata televizorului.

Stabiliti rutine de masa. E indicat sa aveti un program stabilit de mic dejun, gustare de la mijlocul zilei, pranz, gustare dupa-amiaza, cina si gustare de seara.

mofturi la masa si pregatirea mesei

7. Continuati sa introduceti alimente noi treptat

Desi este posibil sa nu credeti ca cel mic va accepta vreodata alimente noi, este important sa continuati sa incercati. Cercetarile sugereaza ca cei mici pot avea nevoie de pana la 10-15 expuneri la un aliment nou inainte de a-l accepta. Expuneti repetat copilul la noul aliment oferind o cantitate mica din acesta impreuna cu o portie dintr-un aliment care ii place deja. Incurajati copilul sa vorbeasca despre culoarea, forma, aroma si textura unui aliment – nu daca are un gust bun.

Serviti alimente noi impreuna cu alimentele preferate ale copilului. Puneti o cantitate mica de aliment nou pe farfurie impreuna cu mancare familiara pe care copilul o place deja – de exemplu, o bucata de broccoli alaturi de piure de cartofi. Incurajati copilul sa atinga, sa miroase sau sa linga noul aliment.

Oferiti o varietate de alimente adecvate varstei. Copilul ar trebui sa aleaga dintr-o varietate de alimente la masa, precum legume, fructe, surse de proteine ​​etc. Meniul familiei nu trebuie limitat la mancarea preferata a copilului.

miababy magazin

8. Fiti atent la preferintele copilului

La fel ca adultii, copiii au preferinte pentru anumite gusturi si texturi. Intelegerea tipurilor de alimente care le plac copiilor va poate ajuta sa le oferiti alimente noi pe care e mai probabil sa le accepte. De exemplu, daca unui copil ii plac mancarurile crocante precum covrigii si merele, poate prefera legumele crude care seamana ca textura cu ale gustarilor preferate, mai degraba decat legumele mai moi si gatite.

Respectati si dorintele copilului. Fiecare are propriile sale preferinte cand vine vorba de mancare. Copiii pot manca un sandvis cu paine fara coaja doar, pot manca broccoli, dar sa lase tulpina in farfurie, sau pot indeparta pielita de la rosii. Cu totii avem astfel de preferinte, fara sa ne dam seama, si trebuie sa le respectam si pe ale celor mici.

9. Reduceti alimentele nesanatoase

Daca cel mic va consuma alimente nesanatoase, cum ar fi chipsuri, bomboane si sucuri, acest lucru ar putea afecta negativ consumul la mese. Daca cel mic are acces pe tot parcursul zilei la alimente nesanatoase, va fi mai putin atras de mancare cand vine ora mesei. Oferiti gustari si mancare la ore stabilite cu aproximatie – 3 mese si 2-3 gustari, pe parcursul zilei. Acest lucru le permite copiilor sa-si dezvolte pofta de mancare inainte de urmatoarea masa. De asemenea, fara desert la fiecare masa! Nu oferiti intotdeauna desert dupa masa. Desertul nu trebuie oferit dupa fiecare masa si nici macar in fiecare zi.

10. Evitati sa fiti bucatarul de serviciu al copilului

Daca celui mici nu-i place o anumita mancare desi inainte a mai mancat sau a spus ca va vrea, renuntati la tentatia de a reveni la aragaz pentru a gati alte alimente. Daca cel mic refuza o masa sau o gustare, va mai fi una in cateva ore si trebuie sa astepte pana atunci. Cand ii va fi foame pentru ca nu a vrut sa manance, cel mai probabil va manca ceea ce i se va oferi la masa.

E important sa aveti rabdare cu cel mic. Copiii necesita rabdare in toate domeniile vietii, mai ales cand vine vorba de preferintele alimentare. Aveti grija si la eventuale intolerante alimentare care ar putea face copilul sa refuze anumite alimente. Daca sunteti ingrijorat de faptul ca alimentatia copilului afecteaza cresterea si dezvoltarea, consultati medicul pediatru. Acesta va poate ajuta sa vedeti daca cel mic se dezvolta normal si sanatos. Nu uitati ca obiceiurile alimentare ale copilului nu se vor schimba peste noapte – dar cu pasi mici in fiecare zi puteti sa sustineti o alimentatie sanatoasa!

Referinte:
1. https://www.zerotothree.org/resources/1072-how-to-handle-picky-eaters
2. https://www.cdc.gov/nutrition/infantandtoddlernutrition/foods-and-drinks/picky-eaters.html
3. https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/toddler/nutrition/Pages/Picky-Eaters.aspx
4. https://www.ucsfbenioffchildrens.org/education/picky_eaters/

Despre autor

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *