Dezvoltarea atentiei la copii – cum o incurajam?

banner-peg-perego-miababy

Dezvoltarea atentiei la copii este un proces care incepe inca din primele luni de viata si continua pe durata copilariei si adolescentei. Cum are loc dezvoltarea acestui proces, cum poate fi stimulat si ce anume il poate incurca – mai multe informatii in acest articol.

Cuprins:

1. Dezvoltarea atentiei la copii – informatii generale
2. Dezvoltarea atentiei la copii pe etape de varsta
3. Idei de jocuri si activitati pentru dezvoltarea atentiei la copii
4. Ce impiedica sau afecteaza dezvoltarea atentiei la copii?
5. Probleme si dificultati ale atentiei la copii
6. Cum pot parintii sa incurajeze dezvoltarea atentiei copiilor?

Dezvoltarea atentiei la copii – informatii generale

Atentia este procesul in care ne orientam si ne concentram pe o anumita sarcina, lasand deoparte informatiile care nu sunt relevante in acele momente.

Dezvoltarea atentiei la copii este un proces de durata. Incepe din primele luni de viata si continua pe durata copilariei si adolescentei. Atentia este influentata de o serie de factori: varsta copilului, motivatie, stima de sine, nivelul de experienta in activitatea respectiva, eventuale dificultati de limbaj sau posibile alte tulburari.

banner-peg-perego-miababy

Atentia este un proces mental extrem de important, de a carui dezvoltare depind si celelalte procese: memoria, limbajul, gandirea, invatarea, autoreglarea, motivatia.

Dezvoltarea atentiei la copii pe etape de varsta

  • in primul an de viata – atentia este flotanta, se muta de la un stimul la altul si este involuntara;
  • intre 1 si 2 ani – atentia este in continuare involuntara si rigida – copilul poate sa faca o activitate pe care el o alege (de exemplu, sa se joace cu cuburi), dar va ignora stimulii externi ca sa se poata concentra (de exemplu, nu va raspunde unui adult care intervine, fie verbal, fie vizual);
  • intre 2 si 3 ani – atentia se concentreaza pe un singur canal, in sensul ca nu se poate concentra pe alti stimuli exteriori atunci cand se concentreaza deja pe o sarcina; copilul isi poate muta atentia de la ce face pe altceva, cu ajutorul adultului (de exemplu, daca el se joaca, adultul ii poate capta atentia catre sine spunandu-i “Ia uita-te aici”, copilul sa raspunda si apoi sa revina la jocul sau);
  • intre 4 si 5 ani – atentia poate fi centrata pe doua canale; copilul se poate concentra pe o activitate si in acelasi timp sa asculte ce i se spune sau sa se uite la cel care ii vorbeste, fara sa se opreasca din activitatea sa; de asemenea, se poate concentra pe un singur aspect al unei situatii mai complexe;
  • intre 5 si 6 ani – atentia devine integrata; atentia este bine stabilita si sustinuta, in situatii diverse si cu persoane diferite; copilul poate face abstractie de informatii irelevante si sa se concentreze doar pe cele esentiale pentru activitatea sa.

dezvoltarea-atentiei-la-copii

Idei de jocuri si activitati pentru dezvoltarea atentiei la copii

Atentia poate fi antrenata si stimulata prin jocuri si activitati adaptate varstei copiilor. Iata cateva idei in acest sens.

Activitati care antreneaza capacitatile senzoriale:

  • ascultarea muzicii si concentrarea pe instrumentele muzicale pe care cei mici le aud ii ajuta sa se concentreze si sa nu fie distrasi de alti factori;
  • coloratul sau desenul dupa un model (frunza, floare, scoica etc) incurajeaza concentrarea pe detalii;
  • la masa, identificarea ingredientelor dintr-un fel de mancare incurajeaza concentrarea atentiei;
  • tot la masa copiii pot fi incurajati sa savureze cu toate simturile ceea ce mananca, mai ales daca au tendinta sa manance in graba; de exemplu, pot exersa cu un fruct sau o gustare – sa inceapa prin a le observa vizual si olfactiv: cum arata, cum miroase, cum se simte textura, ce aroma are;
  • in plimbarile afara sau in natura, observarea elementelor naturale (vizuale – insecte, frunze; auditive – cantecul pasarilor, fosnetul frunzelor; olfactive – mirosurile din aer etc.)

Jocuri de antrenare a concentrarii atentiei

Cutia cu surprize. Intr-o cutie sau sacosa puneti cateva obiecte mici, cu forme si texturi cat mai diferite si interesante. Copilul trebuie sa ghiceasca despre ce obiecte este vorba, doar atingand si pipaind obiectele, deci bazandu-se doar pe simtul tactil.

Jocul “Semaforul” – copiii alearga sau merg prin incapere, pe unde un adult le arata un semn cu lumina verde a semaforului, spunandu-le “Verde”, dar se opresc din miscare atunci cand adultul le spune “Rosu”.

cursuri puericultura

Alte idei:

  • vanatoarea de comori (copiii au sarcina de a gasi jucarii sau diferite obiecte pe care parintii le-au ascuns prin casa, in camera, in gradina)
  • jocuri de identificare a diferentelor (de exemplu, doua imagini aproape identice, care prezinta diferente subtile, pe care copiii sa le gaseasca) sau jocuri de identificare a intrusului (de exemplu, imagini in care copiii trebuie sa gaseasca piesa/elementul care nu se potriveste categoriei);
  • activitati care au bine definite startul si finalul, cum ar fi jocurile de puzzle, constructia de turnuri sau alte constructii din cuburi sau piese, unirea de puncte pe o foaie pentru a obtine o imagine, urmarirea drumului intr-un labirint;
  • activitati foarte specifice si care necesita o buna concentrare a atentiei: sortarea, organizarea si categorizarea de obiecte.

Cititul

Cititul are numeroase beneficii in dezvoltarea copiilor, inclusiv asupra dezvoltarii atentiei. Cititi-le copiilor de la varste cat mai mici (inca din primele luni de viata) si aratati-le imagini in timp ce le povestiti. In acest mod ei invata sa se concentreze voluntar pe paginile cartilor. Iar pe masura ce cresc veti observa ca pot fi atenti pentru perioade tot mai mari.

miababy magazin

Activitatile in natura

Foarte mult ajuta, in dezvoltarea atentiei, ca de altfel in dezvoltarea copilului in general, jocurile si activitatile in natura. Explorarea insectelor, pietrelor, pasarilor, joaca cu materiale naturale, activitati in care intra in contact direct cu natura (pescuit, joaca cu apa, joaca in nisip/pamant, joaca cu bete) sunt utile in antrenarea atentiei si abilitatilor senzoriale.

dezvoltarea-atentiei-idei

Ce impiedica sau afecteaza dezvoltarea atentiei la copii?

In dezvoltarea si antrenarea atentiei celor mici, sunt importante evitarea sau limitarea unor aspecte care au in general un efect negativ asupra atentiei:

  • timpul indelungat petrecut in fata ecranelor;
  • suprastimularea copiilor;
  • factorii distractori atunci cand trebuie sa se concentreze la activitatile sau temele lor;
  • absenta pauzelor in sarcinile de lucru (temele scolare);
  • lipsa timpului petrecut afara si a activitatii fizice.

De asemenea, probleme auditive sau de limbaj pot avea un impact serios asupra capacitatii de concentrare a atentiei la copii.

Probleme si dificultati ale atentiei la copii

Cand copiii au dificultati de concentrare a atentiei, pot fi perturbate si alte aspecte:

  • pot deveni anxiosi si stresati in contextul scolar sau de evaluare in general;
  • pot avea dificultati in jocuri si activitati care presupun concentrarea atentiei;
  • au dificultati in a se autoregla, astfel incat sa se linisteasca si sa poata participa concentrati la activitati care dureaza mai mult;
  • le poate fi dificil sa invete lucruri noi si sa deprinda noi abilitati;
  • le este greu sa urmareasca instructiuni.

Cum putem afla daca cei mici au dificultati sau probleme in ceea ce priveste atentia?

Sunt o serie de aspecte pe care le putem observa:

  • copilul omite in mod repetat detalii din instructiunile activitatilor sau temelor;
  • incepe o activitate, dar se intrerupe foarte des si nu poate ramane concentrat pe ea (in mod repetat);
  • nu reuseste sa fie atent la toata informatia care ii este prezentata;
  • ii este greu sa se linisteasca atunci cand este foarte activat fizic;
  • face in mod repetat o greseala, fara sa invete din experienta anterioara;
  • incepe o sarcina si se intrerupe de multe ori din cauza factorilor distractori, astfel ca in final nu reuseste sa indeplineasca sarcina cum ar fi trebuit.

Dificultatile de concentrare a atentiei au un puternic impact asupra invatarii si performantelor scolare, iar in timp duc la scaderea motivatiei si la acumularea de frustari pentru copii.

dezvoltarea-atentiei-activitati

Cum pot parintii sa incurajeze dezvoltarea atentiei copiilor?

  • Cand le spuneti copiilor ce anume doriti de la ei sau le cititi niste cerinte de teme, stati aproape de ei si la nivelul lor, astfel incat sa aveti contact vizual si sa va auda bine. Folositi un limbaj cat mai clar si adecvat varstei lor. Rugati-i sa repete instructiunea pe care au auzit-o astfel incat sa vedeti ca au inteles ce se asteapta de la ei.
  • Cand copiii nu se pot concentra, aflati ce anume sta in calea concentrarii lor: oboseala; foamea; cantitatea prea mare de teme sau activitati pe care le-au facut deja; lipsa pauzelor; factori distractori in mediul in care ei trebuie sa se concentreze pe o activitate.
  • Asigurati-va ca cei mici au parte de un somn odihnitor noaptea. Oboseala poate fi un factor perturbator pentru concentrarea atentiei.
  • Cand copiii se concentreaza pe anumite sarcini (temele scolare, de exemplu), asigurati-va ca nu au in proximitate factori care le-ar putea distrage atentia.
  • Introduceti structuri si rutine in programul copiilor. Vizualizarea acestor structuri ii ajuta pe cei mici sa faca mai usor tranzitia intre activitati. Creati tabele sau diagrame, in care sa lipiti imagini cu activitatile de rutina. Alte variante pe care le puteti folosi includ: o tabla magnetica, o tabla pe care sa desenati activitatile, lipirea imaginilor pe frigider cu ajutorul unor magneti sau pe o tabla de pluta. Mai multe despre importanta rutinelor la copii – in acest articol.

Referinte:

(1) Attention milestones – https://sltforkids.co.uk/ages-and-stages-developmental-milestones/attention-milestones/
(2) Attention and Concentration – https://childdevelopment.com.au/areas-of-concern/attention-and-concentration/

Despre autor

Oana Costin

Oana Costin a absolvit Facultatea de Psihologie din Iasi si a urmat apoi un master in domeniul Psihologiei organizationale. In prezent este psihoterapeut in supervizare in Psihoterapie cognitiv-comportamentala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *