Dezvoltarea limbajului la copii – pe etape

dezvoltarea limbajului la copii

Dezvoltarea limbajului la copii se face pe etape, in functie de varsta lor si stadiul de dezvoltare. Iata ce cuvinte si sunete folosesc cei mici, cum se dezvolta vorbirea si limbajul luna de luna si ce pot face parintii pentru a incuraja abilitatile de limbaj.

elefant.ro

CUPRINS:

1. Informatii generale
2. Dezvoltarea limbajului la 0-3 luni
3. Dezvoltarea limbajului la 4-6 luni
4. Dezvoltarea limbajului la 7 -12 luni
5. Dezvoltarea limbajului la 1-2 ani
6. Dezvoltarea limbajului la 2-3 ani
7. Dezvoltarea limbajului la 3-4 ani
8. Dezvoltarea limbajului la 4-5 ani
9. Dezvoltarea limbajului dupa 5 ani
10. Sfaturi pentru dezvoltarea limbajului la bebelusi
11. De ce apar uneori probleme de vorbire si limbaj la copii?

Informatii generale

Vorbirea si limbajul sunt abilitatile pe care le folosim pentru a comunica cu ceilalti. Ne dezvoltam aceste abilitati in primii ani de viata. Pana la varsta de 6 ani, majoritatea copiilor invata elementele de baza. Care este diferenta dintre vorbire si limbaj? Vorbirea inseamna folosirea sunetelor care devin cuvinte – actul fizic al vorbirii. Limbajul este sistemul nostru de utilizare a cuvintelor pentru a comunica. Include folosirea cuvintelor si a gesturilor pentru a exprima ceea ce vrem si pentru a intelege ce spun altii.

elefant.ro

Bebelusii incep sa invete inca din burtica mamei, unde aud si raspund la voci familiare. Cea mai rapida etapa de invatare are loc intre 2 si 5 ani. De obicei, bebelusii incep sa gangureasa pe la 2 luni iar la 1 an vorbesc folosind jargonul lor. Pana la 24 de luni, copiii tind sa foloseasca cel putin 50 de cuvinte si incep de asemenea sa foloseasca expresii din doua cuvinte. Retineti ca fiecare copil este unic si are propriul ritm de dezvoltare.

limbaj 8 luni

Dezvoltarea limbajului la 0-3 luni

Intre nastere si varsta de 3 luni, in general sugarul dobandeste urmatoarele abilitati:

  • zambeste;
  • se linisteste cand i se vorbeste si reactioneaza la voci;
  • recunoaste voci;
  • cand suge se opreste din supt daca aude anumite sunete;
  • plange diferit in functie de nevoile sale;
  • recunoaste vocea mamei;
  • recunoaste voci familiare;
  • gangureste;
  • scoate o serie de sunete specifice, ca „ooh”, „ah”.

Dezvoltarea limbajului la 4-6 luni

La 4-6 luni, bebelusul are in general urmatoarele abilitati de limbaj:

  • are contact vizual cu cei care ii vorbesc;
  • raspunde la schimbarile de tonalitate ale vocii;
  • incepe sa scoate sunete ca de „motoras” si face bule la gurita;
  • iti urmareste miscarea gurii atunci cand vorbesti;
  • scoate diverse sunete – combinatii de vocale si consoane;
  • repeta o serie de sunete ca „ba ba ba”, „ma ma ma”, „da da da”, „pa pa pa”;
  • poate copia o serie de sunete si gesturi – ca ras, zambet, tusit etc.;
  • isi foloseste vocea pentru a-si exprima nevoile, placerea sau nemultumirea;
  • isi muta privirea in directia sunetelor;
  • suspina;
  • isi modeleaza gura pentru a schimba sunetele;
  • observa ca unele jucarii scot sunete;
  • acorda atentie muzicii.

Dezvoltarea limbajului la 7 -12 luni

La 7-12 luni un bebelus are in general urmatoarele abilitati de limbaj:

  • foloseste secvente mai lungi de sunete, care pot suna ca vorbirea normala, fiind insa mai mult jargon – „faza jargon” si ar putea continua atunci cand incep sa spuna primele cuvinte;
  • spune „mama”, „tata”, „baba”, „bibi”, „mimi” – desi cel mai probabil inca nu stie exact ce inseamna „mama” sau „tata”;
  • foloseste sunetele pentru a-si comunica nevoi, pentru a cere ceva, pentru a insista, a refuza, a respinge, a saluta;
  • arata spre obiecte sau persoane;
  • imita anumite sunete de vorbire;
  • intelege instructiuni simple, cum ar fi „vino”;
  • recunoaste sensul unor cuvinte simple;
  • isi intoarce privirea si atentia catre cel care vorbeste;
  • raspunde la numele sau;
  • raspunde corespunzator la tonuri prietenoase sau suparate;
  • scoate sunete lungi, mai variate;
  • face combinatii aleatorii de consoane si vocale;
  • se exprima cu tonalitati diferite, intonatie si volum;
  • repeta silabe;
  • imita sunete de intonatie;
  • ii place jocul „cucu bau”;
  • intelege sensul cuvantului „nu”;
  • asociaza voci si nume cu persoane.

limbaj la 2 ani

Dezvoltarea limbajului la 1-2 ani

La 1-2 ani, in general copilul are urmatoarele abilitati de limbaj:

  • spune adesea primele cuvinte cu semnificatie – in general la 12-18 luni;
  • intelege mai bine sensul cuvintelor;
  • poate urma instructiuni simple;
  • intelege sensul cuvantului „nu”;
  • pe la 2 ani incepe sa reuneasca doua cuvinte simple in propozitii scurte;
  • intelege sensul unor cuvinte – intai sensul substantivelor („caine”, „masina” etc.) , apoi al verbelor („a manca”, „a alerga” etc.) si adjectivelor („mic”, „rosu” etc.) – si le arata cand e intrebat;
  • intelege sensul pentru cuvinte comune, parti ale corpului, imbracaminte etc.;
  • in jur de 15 luni se refera la el insusi pe nume, iar ulterior incepe sa foloseasca notiunea de „eu” – atunci cand incepe sa realizeze ca este o persoana separata cu propriile sale idei;
  • intelege fraze familiale si instructiuni simple;
  • pana la 15 luni utilizeaza intre 4-6 cuvinte inteligibile, care de obicei incep cu „b”, „c”, „d” si „g”, desi mai putin de 20 % din vorbirea lor este inteligibila pentru straini;
  • intre 15 si 18 luni foloseste 10 – 20 de cuvinte inteligibile, in general substantive;
  • executa comenzi simple – „da-mi jucaria”;
  • intelege intrebari simple.

Dezvoltarea limbajului la 2-3 ani

  • foloseste si vorbeste in propozitii mai lungi si mai complexe;
  • invata sa spune cuvintele mai corect;
  • poate sa se joace si sa vorbeasca in acelasi timp;
  • isi exprima nevoile si dorintele in cuvinte si vorbeste pentru a fi inteles de cei din jur;
  • foloseste fraze de 2-3 cuvinte;
  • limbajul sau e mai bine inteles de straini.

Dezvoltarea limbajului la 3-4 ani

  • invata tot mai multe cuvinte auzite in jur, scoase din context si ascultand;
  • intelege mult mai multe cuvinte decat poate spune;
  • foloseste mai multe cuvinte de legatura precum „deoarece”, „si” sau „daca”;
  • foloseste mai multe numere;
  • foloseste nume pentru grupuri de lucruri ca „animale” sau „legume”;
  • cunoaste termeni de familie precum „matusa” sau „frate”;
  • isi exprima emotiile prin cuvinte si poate numi emotii de baza precum „fericit”, „trist” si „furios”;
  • cunoaste unele culori si unele concepte de contrast ca „mai mare”, „mai lung”;
  • foloseste propozitii mai complexe, care includ cuvinte precum „deoarece”, „asa”, „daca” si „cand”;
  • poate povesti si urmeaza sirul unei povesti;
  • foloseste des cuvinte precum „ce”, „de ce”, „unde”, „cine” si „cum” – pune multe intrebari pentru a afla mai multe despre lumea din jur;
  • raspunde la intrebari simple cum ar fi „cine”, „ce”, „unde” etc.;
  • are un vocabular de 900 – 1.000 de cuvinte, incepand sa predomine verbele;
  • vorbeste de obicei fara a repeta silabe sau cuvinte.

Dezvoltarea limbajului la 4-5 ani

Abilitatile lingvistice la 4-5 ani includ:

  • comunica mai bine cu alti copii si cu adulti;
  • cunoaste 1.500 – 2.500 de cuvinte;
  • foloseste propozitii detaliate cu 6-8 cuvinte;
  • poate repeta cuvinte de patru silabe;
  • poate povesti si tine sirul povestii;
  • poate raspunde la intrebari despre povesti;
  • conecteaza propozitii prin cuvinte precum „cand” si „dar”;
  • cunoaste sensul unor cuvinte pentru a exprima emotii;
  • invata mai multe adjective;
  • invata sa vorbeasca despre lucruri care s-au intamplat in trecut sau se vor intampla in viitor, mai degraba decat despre lucruri care se intampla chiar acum;
  • intelege indicatii mai complexe, formate din doua etape – de exemplu „vom lua masa si apoi vom merge la film”;
  • incepe sa inteleaga notiunea de politete si poate solicita ceva intr-un mod politicos;
  • vorbeste constant;
  • pune nenumarate intrebari;
  • foloseste cuvinte descriptive si propozitii compuse si complexe;
  • cunoaste toate vocalele si consoanele.

Dezvoltarea limbajuluimbaj dupa 5 ani

  • de obicei, copiii de 6 ani isi pot corecta propriile greseli gramaticale;
  • majoritatea copiilor isi dubleaza vocabularul intre 6-8 ani si incep sa citeasca la 7 ani;
  • invata mai multe cuvinte si incepe sa inteleaga cum functioneaza impreuna sunetele din limbaj;
  • povesteste mai bine si poate sa reuneasca cuvintele in moduri diferite si sa construiasca diferite tipuri de propozitii;
  • poate identifica cuvinte incepand cu acelasi sunet;
  • poate observa cuvinte care rimeaza – poate juca jocuri de rima si sa cante cuvinte care rimeaza;
  • pana la 6 ani poate in general citi cuvinte si poate scrie sau copia litere din alfabet;
  • la 8 ani copilul intelege/citeste si scrie.

Un salt major in intelegerea lecturii apare la aproximativ 9 ani. Copiii de 10 ani incep sa inteleaga semnificatiile cuvintelor cu sens figurativ.

dezvoltarea limbajului

Sfaturi pentru dezvoltarea limbajului la bebelusi

  • Incepeti sa vorbiti cu copilul inca de la nastere.
  • Raspundeti la sunetele scoase de copil.
  • Jucati inca de mic jocuri simple ca „cucu bau”.
  • Vorbiti cat mai mult cu copilul, explicati-i ceea ce faceti, sensul cuvintelor, rolul unor actiuni etc.
  • Cititi povesti si carti cu voce tare. Alegeti carti adecvate varstei copilului. Daca copilul isi pierde interesul pentru text, puteti doar sa vorbiti despre imagini.
  • Cantati-i copilului si puneti-i muzica. Invatarea de cantecele noi ajuta copilul sa invete cuvinte noi si ii imbunatateste abilitatile de memorie, abilitatile de ascultare si exprimarea ideilor cu ajutorul cuvintelor.
  • Folositi gesturi alaturi de cuvinte.
  • Nu incercati sa fortati copilul sa vorbeasca.
  • Ascultati mereu copilul si ceea ce are de zis. Acordati-i atentie si incurajati comunicarea si schimbul de informatii.
  • Priviti fotografiile de familie si povestiti pe baza lor.
  • Nu criticati greselile gramaticale. In schimb, trebuie doar sa modelati o gramatica buna.

De ce se apar probleme de vorbire si limbaj la unii copii?

Uneori exista un motiv pentru care un copil are o problema de vorbire si limbaj. De exemplu, un copil poate avea o intarziere a limbajului din cauza problemelor cu auzul sau din cauza unei tulburari de dezvoltare. Adesea, nu exista o cauza clara. Este important sa urmariti vorbirea si dezvoltarea limbajului copilului. Un copil poate depasi multe probleme de vorbire si limbaj cu ajutorul tratamentului, mai ales atunci cand problemele sunt depistate la timp. De asemenea, retineti ca fiecare copil este unic si se dezvolta in ritmul sau.

Copiii cresc si se dezvolta la ritmuri diferite. Informatiile din acest articol sunt oferite doar ca ghid. Daca dezvoltarea limbajului copilului este diferita de a majoritatii copiilor de aceeasi varsta sau sunteti ingrijorat din orice alt motiv, vorbiti cu medicul de familie sau pediatrul.

Referinte:
(1) https://www.speechandlanguagekids.com/
(2) Child Speech and Language, link: https://www.asha.org/public/speech/disorders/childsandl/
(3) Language development in children: 0-8 years , link: https://raisingchildren.net.au/babies/development/language-development/language-development-0-8
(4) Help your baby learn to talk, link: https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/helping-your-childs-speech/
(5) Speech and Language Developmental Milestones, link: https://www.nidcd.nih.gov/health/speech-and-language

Despre autor

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *