Citeste mai multe despre motivarea copilului, ce greseli fac adesea parintii cand incearca sa ii motiveze pe cei mici, precum si cateva recomandari utile.
CUPRINS:
1. Tipuri de motivatie
2. Motivarea copilului la teme si activitati scolare
3. Recomandari pentru parinti – cum crestem motivatia copilului?
Pe masura ce copiii cresc, au mai multe sarcini si responsabilitati – si nu-si gasesc mereu motivatia pentru a le finaliza si uneori nici pentru a le incepe. Desi este important ca parintii sa-si asume un rol activ in a se asigura ca cel mic isi face temele si isi indeplineste sarcinile si responsabilitatile, este, de asemenea, important sa nu fortam copilul. Exista o mare diferenta intre a forta si a motiva.
Incurajarea copilului intr-un mod pozitiv pentru a gasi motivatia este importanta – pentru a construi obiceiuri care sa dureze. Fiecare copil se naste cu motivatie si curiozitatea de a descoperi lumea din jur si de a explora. Insa, este important ca adultii din viata lui sa stimuleze aceasta motivatie.
Sunt unii copii ce se motiveaza singuri sa invete, isi fac temele pentru acasa singuri, isi stabilesc singuri obiective. De cealalta parte, sunt si copii mai putin motivati, cand de obicei parintii trebuie sa ii impinga de la spate sa isi faca temele, sa invete, sa isi indeplineasca sarcinile etc. In astfel de cazuri, parintii apeleaza adesea fie la fortare si pedepse, fie la recompense. Insa, abordarea corecta se axeaza pe cresterea motivatiei interne a copilului. Asta inseamna a-l ajuta sa descopere sentimentele de implinire, satisfactie si mandrie cand vine vorba despre indeplinirea anumitor sarcini.
Copiii exploreaza inca de mici lumea din jur, prin joaca. Motivatia lor se bazeaza pe curiozitate in primul rand, dar si pe satisfactie personala, succes si competitie.
Exista doua forme diferite de motivatie, si anume motivatia intrinseca si motivatia extrinseca. Forma intrinseca se refera la a face o activitate sau a indeplini o sarcina pentru simplul fapt ca ofere satisfactie si sentiment de multumire. Motivatia extrinseca se refera, pe de alta parta, la a indeplini sarcina pentru a multumi o alta persoana, pentru aprobare, pentru recompense sau note mari. Astfel, motivatia extrinseca la copii cand vine vorba de scoala, de exemplu, dar nu numai, face ca anumite sarcini sa le indeplineasca pentru ca „trebuie”, nu pentru ca le place.
Metodele de pedeapsa si recompense se bazeaza pe motivatia extrinseca. Acesti factori de control – pedepse, recompense, eliminarea unui privilegiu etc. nu fac decat sa reduca motivatia intrinseca a copilului. Practic, demotivam copilul fara sa ne dam seama. Cel mic trebuie sa ajunga sa se bucure de acea activitate, sa invete sa ii placa, pentru a aparea motivatia intrinseca. Motivatia extrinseca nu este, cu toate acestea, ceva de speriat. Are rolul sau si chiar exista motivatie extrinseca pozitiva, asa cum exista si motivatie intrinseca negativa. Insa, este important ca pe primul loc sa fie motivatia intrinseca pozitiva.
📚 Citeste si despre: Scoala virtuala – 10 sfaturi pentru parinti
Daca aveti un copil care nu pare sa fie motivat deloc sa isi faca temele si sa invete – primul lucru pe care trebuie sa-l faceti este sa vedeti care este cauza. Problemele de invatare, anumite dificultati sociale, probleme de concentrare si atentie sau problemele emotionale ii pot dezactiva pe cei mici cand vine vorba despre scoala. Insa, nu toti copiii care au performante mai slabe la scoala au o problema de acest fel. Personalitatea individuala joaca un rol important in dorinta copilului de a invata si in dispozitia sa cand vine vorba despre scoala si educatie.
Studiile sugereaza ca motivatia pentru invatare si scoala a celor mici incepe inca din primul an de viata al copilului. Cum se intampla acest lucru? Ar putea fi prin incurajarile si atitudinea parintilor cu privire la invatarea de lucruri noi, explorare etc. Cand vine vorba despre scoala, motivatia copiilor se reflecta adesea in notele primite. Iata un scenariu: in timpul temelor, parintii sunt cei care insista cu pregatirea lectiilor, iar copilul pare ca nu are niciun interes. Apare cearta, iar cel mic ajunge sa asocieze scoala si temele cu ceva neplacut, un chin – incat nu isi face temele cu placere.
» Citeste si despre Afterschool – beneficii si criterii de alegere
Uneori parintii au asteptari nerealiste cand vine vorba despre rezultatele copiilor – fiecare copil este unic, se dezvolta in felul lui. Parintii ajung uneori sa proiecteze asupra copiilor propriile asteptari si dorinte – ceea ce au facut ei sau ce si-ar fi dorit sa faca – fara a tine cont ca poate cel mic are alte interese, alte abilitati si alte dorinte.
Faptul ca este mereu comparat cu alti copii sau ca nu este laudat niciodata pot duce la afectarea stimei de stine a copilului si dezvoltarea motivatiei extrinseci. Copilul fie nu va mai fi interesat de scoala si lectii, fie va invata doar pentru a multumi parintele si pentru a primi aprobarea sa.
In plus, anumite probleme emotionale ale copilului, inclusiv legate de situatii tensionate in familie, ii pot afecta performantele la scoala. Certurile intre parinti, certurile intre copii si parinti, probleme de sanatate ale unei persoane dragi etc. – pot reduce dorinta copilului de a participa la activitatile scolare.
Un alt motiv pentru care cei mici pot fi neinteresati de scoala poate fi lipsa unui program clar si lipsa organizarii, timpul prea lung petrecut in fata ecranelor si dependenta de telefon. Cei mici au nevoie de rutine si un program pentru a functiona. Acest lucru le ofera structura si organizare, astfel ca vor fi mai motivati sa isi faca lectiile.
O greseala a parintilor poate fi chiar faptul ca dau copilul prea devreme la scoala sau ii incarca programul cu prea multe activitati extrascolare. Cand copilul nu este suficient de dezvoltat psihologic pentru mediul scolar, poate face fata mai greu activitatilor, se va simti depasit de situatie si se va adapta mai greu, ceea ce poate duce la o atitudine negativa fata de scoala si lectii. De asemenea, cand este supraincarcat cu activitati, teme suplimentare, proiecte extrascolare etc. se va simti depasit si epuizat.
O alta greseala poate fi cand cei doi parinti au pareri si abordari diferite cand vine vorba despre temele si activitatile scolare ale copiilor. Cand un parinte insista cu lectiile iar celalalt nu se implica deloc sau are o atitudine foarte permisiva, sigur ca cel mic se va simti confuz si va alege varianta mai simpla – de a nu pune pret pe lectii.
De asemenea, abordari ca fortarea, amenintarea, pedepsele si criticile cu siguranta nu sunt o metoda potrivita de motivare – de fapt, vor duce la afectarea increderii in sine a copilului si rezultate si mai slabe la scoala.
De cealalta parte, lauda excesiva, recompensele sau chiar faptul ca parintii fac temele in locul copiilor vor duce la afectarea autonomiei copilului si se impiedica dezvoltarea normala a unor abilitati.
∼ Vezi si: Cum lucrezi de acasa cand ai copii? Sfaturi pentru mamici si tatici
Asa cum un tratament nu se face fara un diagnostic, nici dezvoltarea motivatiei nu se face fara a afla intai cauza pentru lipsa de motivatie. Vedeti care sunt motivele pentru care cel mic este lipsit de interes pentru scoala. Copilul poate sa nu fie motivat sa studieze din mai multe motive. Gasirea radacinii problemei va va ajuta sa dezvoltati un plan pentru a depasi barierele care il impiedica sa-si faca temele. Unele motive pentru lipsa motivatiei pot fi probleme de intelegere a materiei, strategia nu este potrivita stilului sau de invatare, este stresat legat de scoala etc. Poate fi vorba si despre lipsa unui program si a unei structuri, asteptari nerealiste din partea parintilor, anumite trairi emotionale ale copilului sau un tipar de gandire negativa cu privire la scoala si lectii.
Evitati metodele traditionale de a motiva copilul – cu recompense, pedepse, laude excesive, luarea anumitor privileghii, critici etc. Solutia este sa cultivam motivatia intrinseca la copii, sa ii ajutam sa dezvolte placerea pentru scoala si alte activitati educative.
Ajutati copilul sa isi dezvolte autonomia, sa descopere placerea pentru scoala si activitatile scolare. Astfel, este important sa creati pentru copil un mediu de invatare placut, sa ii starniti curiozitatea, sa ii oferiti feedback pozitiv si constructiv in loc de critica. In loc sa va concentrati in primul rand pe note, concentrati-va pe procesul in sine de invatare si dezvoltare a cunostintelor. Cand concentrati atentia pe invatare, copilul poate gasi mai multa placere in indeplinirea sarcinilor, ajutand la stimularea motivatiei.
Incurajati copilul sa-si exprime parerea despre ceea ce se intampla cand vine vorba despre lectii si scoala. Creati o atmosfera deschisa in care sa se simta confortabil sa-si exprime trairile, supararile sau preocuparile. Cand isi impartaseste opinia, asigurati-va ca ii validati sentimentele – chiar daca nu sunteti de acord.
Este important sa ghidati copiii prin procesul de invatare, dar este la fel de important sa le permiteti sa aiba controlul asupra propriei experiente de invatare. O modalitate de a face acest lucru este prin asigurarea de optiuni. De asemenea, este bine sa le permiteti copiilor sa-si aleaga propriile activitati extrascolare. Cu cat ii poti oferi copilului mai mult control in ceea ce priveste mediul scolar, activitatile si stilul sau de invatare, cu atat va deveni mai implicat si mai motivat sa invete.
Temele si invatatul nu sunt doar despre memorare si a lucra mecanic. Invatati copilul ca scoala este despre deprinderea anumitor abilitati ce ii vor fi utile pe termen lung. Este important sa ajutati copilul sa isi descopere stilul de invatare. Unii copii au un stil de invatare dominant, in timp ce altii invata folosind un amestec de stiluri de invatare. Nu exista un stil de invatare corect sau gresit. Stilurile fundamentale de invatare sunt: vizual, auditiv, verbal, fizic, logic (matematic), social si solitar. De exemplu, cei cu stil de invatare vizual retin si invata cel mai bine vazand cum functioneaza lucrurile. In schimb, cei cu stil de invatare auditiv invata cel mai bine ascultand lucrurile explicate.
Tineti cont de stilul de invatare si de alti factori pentru a ajuta copilul sa isi creeze un ritm si un program. De exemplu, poate avea anumite perioade din zi cand este mai productiv, pot exista anumite materii care ii plac mai mult decat altele etc. De asemenea, vedeti ce loc din casa este mai potrivit pentru teme, sa fie liniste si sa nu fie distras, cat timp se poate concentra si cand are nevoie de pauze, cat de lungi sa fie pauzele si ce sa faca in timpul lor.
Copiii au nevoie de structura, rutine si organizare. Ajutati copilul sa isi stabileasca liste de sarcini si obiective – pe termen scurt si pe termen lung. Obiectivele trebuie sa fie realiste si realizabile. Incurajati copilul sa-si stabileasca obiective de studiu mici, realizabile, bazate pe ceea ce trebuie realizat. Stabilirea obiectivelor ii ofera copilului directii clare pentru ceea ce trebuie facut si creste increderea in sine atunci cand indeplineste acele obiective. Puteti folosi sisteme de tabele sau diagrame pentru ca cel mic sa monitorizeze progresul mai usor. Odata ce un obiectiv a fost realizat, sarbatoriti reusita si aratati-i copilului cat de mandru sunteti.
Vezi aici: Nevoile emotionale ale copilului
→ Vezi si: Cititul la copii – ce beneficii are si cum il incurajam?
Referinte:
(1) https://childmind.org/article/how-to-help-your-child-get-motivated-in-school/
(2) https://www.psychologytoday.com/us/blog/savvy-parenting/201511/how-motivate-children-through-purpose
(3) https://developingchild.harvard.edu/resources/how-to-motivate-children-science-based-approaches-for-parents-caregivers-and-teachers/
Ai născut recent, ești în al nouălea cer, dar parcă ceva s-a schimbat. Cu toate…
Mâine, 3 octombrie 2024, se dă startul celei mai mari expoziții din România dedicate copiilor…
Descoperă gama noastră de produse pentru prânz, concepute special pentru a oferi confort, siguranță și…
Gastroenterita pediatrică poate avea cauze variate; de identificarea lor corectă depinde instituirea tratamentului adecvat. Din…
Un frigider cu Wi-Fi poate fi controlat de la distanță cu ajutorul unui app dedicat,…
Săptămâna a doua de sarcină reprezintă un moment esențial în dezvoltarea viitorului bebeluș. Din punct…