Temele scolare reprezinta o parte importanta a educatiei copiilor si ofera in acelasi timp posibilitatea unor interactiuni pozitive intre parinti si copii. Care este rolul parintilor in realizarea temelor si ce pot face pentru ca temele sa devina o activitate mai placuta pentru copiii?
Cuprins
(1) Ce rol au temele pentru acasa?
(2) Implicarea parintilor in temele copiilor
(3) Cum incurajam copiii sa faca temele?
(4) Cand temele sunt sursa de conflict intre copii si parinti
Ce rol au temele pentru acasa?
Odata ce copiii incep scoala, temele pentru acasa devin o constanta pana la finalizarea studiilor.
Temele scolare pot lua diverse forme, in functie de varsta copiilor, materie, abilitatile care se doresc exersate. Acestea variaza, de asemenea, in complexitate, perioada in care trebuie realizate (pentru ziua urmatoare versus un proiect amplu desfasurat pe durata unui semestru) sau a modului de realizare (individual sau in echipa).
Temele pentru acasa au mai multe scopuri:
- au rolul de a fixa, respectiv de a exersa cunostintele si abilitatile invatate de copii la scoala;
- pregatesc copiii pentru materiile din ziua urmatoare de scoala;
- ii ajuta sa deprinda abilitati (gestionarea timpului, organizare, gasirea unui echilibru intre joaca si teme).
Din perspectiva parintilor care ajuta copiii la teme, acestia au ocazia sa afle ce invata copiii la scoala, pot invata si ei lucruri noi si pot folosi temele pentru a consolida relatia dintre ei. In plus, pentru copii, interesul aratat de parinti pentru temele lor le valideaza ideea ca educatia este importanta.
In ceea ce priveste legatura dintre teme si rezultatele scolare, pentru copiii din primii ani de scoala, studiile nu arata ca temele ar influenta rezultatele scolare. In schimb, pe masura ce copiii cresc, temele pentru acasa le aduc beneficii academice, in timp ce la liceu, exista o legatura puternica intre realizarea temelor si reusita scolara.
Implicarea parintilor in temele copiilor
Ar trebui parintii sa ajute copiii la teme? Si daca da, in ce masura? In general, perceptia generala e ca parintii trebuie sa se implice. Strategiile prin care parintii isi ajuta copiii difera de la o familie la alta si variaza de la a lasa autonomie completa copiilor la teme pana la a face temele in locul lor.
Ce arata studiile?
O analiza ampla a 41 de studii publicate pe tema implicarii parintilor in realizarea temelor a ajuns la concluzia ca efectele pentru elevi pot fi atat pozitive, cat si negative. Natura efectelor depinde de urmatorii factori:
- natura temelor pentru acasa;
- modul in care se implica parintii;
- varsta copiilor si nivelul abilitatilor lor;
- resursele de timp si abilitati din familie.
S-a observat, de exemplu, ca atunci cand copiii au de memorat, suportul parintilor nu aduce un plus in modul in care elevii realizeaza tema. In schimb, la proiectele complexe, care implica investigatii, creativitate si analiza, implicarea parintilor este extrem de benefica, iar interactiunile sunt placute deopotriva pentru copii si parinti. In ceea ce priveste modul in care se implica parintii in temele copiilor, s-a observat ca cele mai eficiente strategii sunt cele in care copiii au autonomie la teme, dar au si un cadru de reguli in care isi pot manifesta aceasta libertate.
Rezultatele acestei analize sunt sustinute de un studiu publicat in 2001. Autorii au observat ca un stil de parenting care sustine independenta copiilor in realizarea temelor pentru acasa, este in general asociat cu note mai mari ale elevilor si teme facute mai complet. Efectul invers (note mai mici, teme incomplete) apare atunci cand parintii se implica prea mult in temele copiilor (parintii fac mare parte din tema sau tema intreaga). Cand parintii se implica in temele copiilor fara sa fie solicitati de acestia, interventia este perceputa ca intruziva si ca o forma de control. Acestea sunt concluziile unui studiu in care a fost evaluata perceptia a 67 de elevi.
Rolul parintilor
Sustinerea copiilor in realizarea temelor pentru acasa ii ajuta nu doar in performantele scolare, dar pot fi si o ocazie pentru cultivarea relatiei parinte-copil. Asigurati-va insa ca responsabilitatea de a face temele este a copiilor. Lasati-le libertatea de a gandi singuri, oferindu-le sugestii sau directii atunci cand sunt in impas si/sau va solicita ajutorul.
Cum incurajam copiii sa faca temele?
Temele scolare nu sunt intotdeauna usoare, iar daca sunt in exces sau copiii au dificultati la unele materii, isi pot pierde usor motivatia de a le mai face. Ce pot face parintii pentru ca temele sa devina o activitate mai placuta pentru copiii sau macar sa nu fie percepute ca fiind o povara?
Organizati un mediu potrivit pentru teme
- Amenajati o zona de lucru placuta si imbietoare pentru realizarea temelor. Sa fie corect iluminata si cu toate rechizitele necesare la indemana. Copiii ar trebui sa aiba suficient spatiu pentru a-si putea imprastia cartile si materialele cu care lucreaza.
- Copiii mai mici, conform studiilor, se pare ca lucreaza mai bine in spatii comune din casa (masa din bucatarie, de exemplu). Copiii mai mari prefera sa aiba un spatiu al lor unde sa lucreze in liniste. Fiecare copil are preferintele proprii sau are un randament mai bun daca lucreaza in liniste ori intr-o zona comuna, deci decideti impreuna cu copiii care sa fie locul de facut teme.
- Indepartati posibilii factori distractori din apropierea copilului atunci cand face teme (televizor, telefon, un frate care se joaca in apropiere, un geam deschis prin care se aud de afara alti copii jucandu-se etc). In familiile mari, dar nu numai, puteti stabili ca timpul cat copilul (copiii) fac teme sa fie un timp petrecut in liniste de toti membrii.
- In cazul copiilor mai mari, care ar putea fi distrasi de retelele de socializare, puteti stabili ca pot folosi telefonul sau alte dispozitive (laptop, tablete) doar atunci cand termina temele.
Gasiti timpul potrivit pentru teme
- Realizarea temelor este ideal sa faca parte dintr-o rutina care sa se potriveasca micutilor. Unii prefera sa faca temele la scurt timp dupa ce vin acasa pentru a fi siguri ca le ramane timp pentru joaca sau alte activitati. Altii, dimpotriva, prefera sa ia o pauza mai lunga intre scoala si teme.
- In general, cu cat temele sunt lasate pentru mai tarziu, cu atat copilul devine mai obosit si are un ritm mai incetinit, deci e important sa aveti in vedere si acest aspect.
- Incurajati copiii sa ia pauze in timpul temelor. Timpul cat pot ramane concentrati este limitat, de aceea sunt recomandate pauzele. Pot fi scurte pauze in care copiii sa faca miscare sau unele mai lungi in care sa ia putin aer. Totodata, unii copii prefera pauze mai dese, in timp ce altii vor sa ia pauza doar dupa ce termina tema la o materie. Observati copiii si discutati cu ei pentru a vedea care varianta este cea mai potrivita pentru ei.
Ajutati-i sa se organizeze
Organizarea timpului si resurselor sunt abilitati pe care copiii le invata, iar temele sunt un prilej pentru a le exersa. Cand sunt mici, multi dintre copiii au tendinta de a sari de la o activitate la alta, sunt usor de distras si au durate mici de concentrare a atentiei. Aceste aspecte sunt vizibile si la teme: se intrerup usor de la teme, pot uita sa noteze in clasa ce teme au sau isi pot uita caietele acasa/la scoala. O metoda pentru a-i invata pe copii sa se organizeze este impartirea activitatii in 3 pasi:
- 1. Pregatirea – inseamna ca cel mic sa fie in locul unde trebuie sa se desfasoare activitatea si sa adune toate materialele de care are nevoie pentru sarcina respectiva. (Concret: copilul se aseaza la masa de lucru si are pregatite caietul, cartea, penarul cu instrumente de scris si orice alte materiale are nevoie).
- 2. Concentrarea atentiei – copilul invata sa reziste tentatiilor care il pot distrage de la activitatea lui si ramane concentrat pe ceea ce face.
- 3. Finalizarea – se refera la partea finala, in care copilul verifica ce a facut, corecteaza eventualele greseli, pune fisa/caietul in ghiozdan pentru a doua zi.
Pe masura ce copiii invata sa aplice acesti pasi, nu doar la teme, dar si la activitatile lor zilnice (cum ar fi spalatul pe dinti, de exemplu) vor deveni treptat si mai independenti. Iar faptul ca reusesc singuri ii ajuta sa devina mai increzatori in ei insisi.
Incurajati o atitudine pozitiva fata de teme
Modul in care va raportati la teme, tonul pe care il folositi, importanta pe care o acordati studiului le ofera copiilor modele. Acestia au tendinta sa urmeze exemplele parintilor mai degraba decat sfaturile lor. De exemplu, un copil care isi vede parintii citind la randul lor, va fi mult mai incurajat sa citeasca. Interesati-va despre ce invata si lucreaza la scoala, discutati subiectele de interes pentru ei sau cele la care intampina dificultati. Aratati-va permanent disponibilitatea de a le raspunde la intrebari si a-i ajuta. Daca dimpotriva, temele sunt asociate cu stres, tonul ridicat al parintilor, critici permanente, amenintari, pedepse etc., este mult mai probabil sa apara evitarea temelor (sub forma de amanare, “uitat” sa noteze ce teme are).
Gasiti moduri de a-i motiva
Cand copiii nu sunt motivati sa faca teme (nu le place materia respectiva, nu sunt motivati de notele scolare), parintii ii pot ajuta sa isi gaseasca motivatia:
- Explicati-le pe intelesul lor de ce sunt importante temele.
- Gasiti aspecte de interes pentru ei chiar si la materiile care nu le plac.
- Structurati programul zilnic astfel incat sa aiba si timp de joaca si relaxare, nu doar teme.
Uneori, amintindu-le copiilor de activitatile placute care urmeaza dupa ce termina temele (sa se joace, sa vizioneze o emisiune preferata etc) ii mobilizeaza sa termine ce au de facut.
Oferirea de recompense este controversata. Pe termen scurt, poate mobiliza copilul rapid sa isi faca temele. Oferite frecvent insa, recompensele pot induce ideea ca temele sunt ceva negativ. Motivatia copilului va fi doar externa (va face teme doar pentru rasplata pe care s-a obisnuit sa o primeasca).
Nu in ultimul rand, daca observati ca un copil se confrunta cu dificultati de concentrare sau de invatare, consultati-va cu invatatoarea sau profesorii lui. Daca si in clasa proferosii observa aceste dificultati, va pot indruma catre un specialist pentru indentificarea posibilelor cauze.
Temele scolare – sursa de conflict intre copii si parinti
Uneori, cand parintii, cu cele mai bune intentii, se implica prea mult in realizarea temelor, copiii pot resimti aceasta implicare ca pe o presiune. In astfel de situatii, temele pot deveni sursa de conflicte in familie.
Posibile comportamente prin care copilul arata ca nu e multumit sau dispus sa faca temele:
- uita ca are teme de facut;
- nu isi noteaza in clasa temele pe care le are de facut;
- amana temele pana in ultimul moment;
- isi face tema neglijent si cu multe greseli;
- petrece foarte mult timp la masa de lucru, astfel ca ii poate lua cateva ore sa faca ce in mod normal i-ar lua semnificativ mai putin.
Pe de o parte, temele copiilor solicita rabdarea si energia parintilor. Pusi in fata unor astfel de comportamente, pot simti ca pierd controlul situatiei. Astfel, sunt mult mai tentati sa ridice tonul, sa ameninte, sa foloseasca pedepse. In astfel de situatii, copiii fie vor continua aceste comportamente prin care sa sfideze controlul parintelui, fie va fi motivat de frica sa isi faca temele.
Ce puteti incerca:
- Luati pauze pentru a va calma atunci cand supravegheati copilul la teme si simtiti ca sunteti tensionati si pe punctul de a izbucni.
- Daca pana acum ati facut temele in locul copilului, dati-i inapoi aceasta responsabilitate, care este a lui. Copiii au nevoie de ghidaj, dar asta nu inseamna sa faceti tema pentru el. Discutati pe un ton calm si incurajator despre faptul ca actiunile sale au consecinte. In acest caz a nu-si face temele poate avea ca repercusiuni notele slabe. Permiteti-i sa faca propriile alegeri si sa experimenteze consecintele, din care sa invete.
- Copilul are nevoie de o strucutura, de un cadru de reguli in care sa fie liber sa isi faca singur temele. Revedeti sugestiile de la capitolul “Cum incurajam copiii sa faca temele?”.
- Aveti incredere in copii ca pot face singuri temele si incurajati-i in acest sens. Lasati-i sa descopere ce ii motiveaza la scoala, pentru ca acea motivatie va fi superioara motivatiei prin frica.
In concluzie, introducerea unor limite, in cadrul carora copiii pot lua propriile decizii si sustinerea lor in a-si gasi propria motivatie legata de scoala si de teme poate fi un punct de pornire in a face temele mai placute pentru copii.
Referinte:
(1) Top 10 Homework Tips – https://kidshealth.org/en/parents/homework.html
(2) Homework – https://raisingchildren.net.au/school-age/school-learning/school-homework-tips/homework
(3) Here’s what you need to know about homework and how to help your child – https://theconversation.com/heres-what-you-need-to-know-about-homework-and-how-to-help-your-child-46718
(4)Strategies to Make Homework Go More Smoothly – https://childmind.org/article/strategies-to-make-homework-go-more-smoothly/
(5) The Effectiveness and Relative Importance of Choice in the Classroom – https://www.immagic.com/eLibrary/ARCHIVES/GENERAL/JOURNALS/E101100P.pdf
(6) Homework in the home: How student, family, and parenting-style differences relate to the homework process – https://www.sedl.org/connections/resources/citations/23.html
(7) When Mom and Dad Help: Student Reflections on Parent Involvement with Homework – https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED409103.pdf
(8) Help Your Child Get Organized – https://kidshealth.org/en/parents/child-organized.html?WT.ac=p-ra
(9) – https://www.empoweringparents.com/article/the-homework-battle-how-to-get-children-to-do-homework/