Mamico, iata cum sa gestionezi stresul in acest an scolar

Stresul in acest an scolar este semnificativ mai mare pentru parinti fata de alti ani. Ingrijorarile privind riscul imbolnavirii cu Covid-19, precum si incertitudinea despre cum se va desfasura scoala in noile conditii, masurile de siguranta care trebuie respectate, toate acestea contribuie la un stres suplimentar pentru parintii ai caror copii incep scoala luna aceasta.

Cuprins:

1. Noul an scolar in pandemie – anxietate si stres pentru parinti
2. Cum pot parintii sa isi gestioneze stresul in acest an scolar?
3. Cum ajutam copiii anxiosi de inceperea scolii in pandemie?

Noul an scolar in pandemie – anxietate si stres pentru parinti

Inceputul acestui an scolar este unul diferit si dificil pentru toti cei implicati – copii, profesori, parinti. Incertitudinea despre cum se vor desfasura orele toamna aceasta (la scoala, online sau in sistem hibrid), temerile privind raspandirea noului Coronavirus contribuie la cresterea stresului si nivelului de anxietate al parintilor. De asemenea, daca in familie sunt persoane mai vulnerabile din punct de vedere al sanatatii, ingrijorarile si stresul in acest an scolar sunt cu atat mai indreptatite.

Insa anxietatea ridicata traita zile la rand are efecte negative asupra starii de bine. In plus, anxietatea de obicei distorsioneaza realitatea, antrenand mintea intr-un fel de spirala negativa de ganduri si scenarii, care la randul lor cresc nivelul de stres si de anxietate. Nu in ultimul rand, anxietatea parintilor este de obicei transmisa cu usurinta catre copii. De aceea, e important ca parintii sa isi gestioneze aceste temeri atat pentru sanatatea si starea lor de bine, dar totodata ca sa ii ajute si pe cei mici in a-si gestiona fricile.

Cum pot parintii sa isi gestioneze stresul in acest an scolar?

Ingrijorarile parintilor legate de inceperea scolii sunt indreptatite. Iata cateva metode prin care poti reduce stresul si anxietatea in aceasta perioada.

Ia masuri pentru siguranta copilului la scoala

  • Informeaza-te despre regulile care se aplica in scoala copilului tau.
  • Discuta cu copilul si asigura-te ca stie ce are de facut pentru evitarea infectarii cu noul Coronavirus.
  • Dimineata asigura-te ca copilul nu prezinta posibile simptome ale imbolnavirii cu noul Coronavirus (durere in gat, tuse, dificultati respiratorii, febra, pierderea gustului sau a mirosului, varsaturi, diaree).
  • In cazul prezentei unora dintre acestea, copilul ar trebui sa ramana acasa.

Stresul-in-acest-an-scolar-la-copii

Concentreaza-te pe ce este in controlul tau

Reinceperea scolii in acest context al pandemiei este dificila, dar in acelasi timp este o situatie pe care nu o putem schimba. Putem in schimb sa vedem exact ce putem si ce nu putem controla/influenta. A te concentra pe ceea ce este in controlul tau iti da posibilitatea sa faci ceva concret aclo unde poti si sa nu te mai preocupi la fel de mult cu ceea ce nu poti schimba.

Exemple de ce poti controla:

  • sa ii explici copilului de ce este important sa respecte regulile de igiena;
  • sa te asiguri ca stie si intelege care sunt regulile de igiena de baza (sa poarte masca corect, sa se spele bine pe maini, sa mentina distanta fizica);
  • sa nu il trimiti la scoala daca nu se simte bine;
  • sa te odihnesti suficient si sa iti gestionezi stresul;
  • sa soliciti sprijin atunci cand anxietatea ta este prea greu de gestionat de una singura.

Exemple de ce nu poti controla:

miababy magazin
  • evolutia pandemiei;
  • modul in care se vor desfasura orele in scoala copilului la inceput de an scolar;
  • cat de precaute sunt familiile celorlalti copii din clasa;
  • modul in care se vor desfasura orele in scoala copilului pe parcurs, in functie de evolutia cazurilor.

Tehnici de linistire a anxietatii

Pentru a reduce starile de teama, neliniste sau chiar panica, foarte utile sunt tehnicile de relaxare, yoga, jurnalul sau tehnicile de mindfulness. Acesta din urma te ajuta sa ramai in prezent si sa nu-ti lasi mintea sa intre intr-o spirala negativa a posibilitatilor.

Unul dintre principiile mindulness este sa iti observi gandurile, emotiile, senzatiile corporale, fara a le eticheta ca bune sau rele, pozitive sau negative. Sa le observi cum vin si pleaca, fara sa incerci sa le opresti sau sa le controlezi in vreun fel; (fie ca e vorba de amintiri din trecut, situatii din prezent sau de gandurile despre viitor).

miababy magazin

Un exercitiu simplu de mindfulness pentru incepatori este acesta: In timp ce stai asezata, concentreaza-te pe respiratie sau pe un cuvant sau cuvinte pe care sa il (le) repeti in liniste. De exemplu: “Sunt in siguranta.”, “Sunt sanatoasa.” etc In acest timp, permite gandurilor sa vina si sa plece, fara sa le judeci si revino la concentrarea pe respiratie sau cuvant/cuvinte.

Exercitiile de respiratie te ajuta sa iesi din starea indusa de raspunsul „lupta sau fugi” si sa te linistesti. Un exercitiu simplu in acest sens este sa inspiri adanc si lent pana numeri la 5, apoi sa expiri tot pe durata a 5 secunde. Repeta acest exercitiu de cateva ori.

Indiferent de metoda pe care alegi sa o exersezi, te va ajuta sa ajute sa intri intr-o stare de calm, care se va transmite si catre ceilalti membri ai familiei.

Gandeste-te la beneficiile inceperii scolii

Cand ne este frica, mintea noastra are tendinta de a vedea doar scenariile negative, iar aceste ganduri negative nu fac decat sa alimenteze starile de teama, neliniste sau chiar panica. In schimb, ce poti face este sa ai in vedere si aspectele pozitive ale inceperii scolii. Ce beneficii are pentru copil si pentru intreaga familie faptul ca va merge din nou la scoala?

Gaseste momente de bucurie in viata de zi cu zi

Atunci cand suntem contant intr-o stare de anxietate si stres, acestea au un impact negativ deopotriva asupra sanatatii noastre fizice si mintale. In aceasta situatie te ajuta mult sa ai zilnic sau saptamanal momente in care sa te bucuri de lucrurile si aspectele placute; fie ca e o baie, o plimbare intr-un loc placut cu familia, un film vazut seara etc. Practic astfel de iesiri din rutina obisnuita si din starea de stres si ingrijorare iti amintesc ca si in perioade dificile cum e aceasta poti sa te bucuri de lucrurile simple si de timpul petrecut impreuna cu cei dragi.

Dupa inceperea scolii si pe masura ce lucrurile evolueaza bine, anxietatea si stresul in acest an scolar e probabil sa se reduca treptat.

stresul-in-acest-an-scolar-remedii

Cum ajutam copiii anxiosi privind inceperea scolii in pandemie?

Stresul in acest an scolar poate fi mai mare si la copii. Ultimele luni au fost dificile si pentru ei. Pe de o parte informatiile primite direct sau indirect de la adulti privind noul virus si pericolul pe care il reprezinta; pe de alta parte, inchiderea scolilor si continuarea orelor in mediul online; toate acestea au contribuit la a face aceasta perioada dificila si pentru ei.

Iar acum sunt gata sa revina din nou la scoala. Insa se pot confrunta cu teama, neliniste, anxietate, confuzie despre cum se va desfasura scoala in aceste conditii; despre cum vor trebui sa se comporte in interactiunile cu ceilalti. In plus, daca parintii sunt la randul lor ingrijorati de inceperea scolii, anxietatea si stresul parintilor ii influenteaza si pe cei mici.

Cum ii pot parintii ajuta pe copii sa reduca anxietatea legata de noul an scolar:

Vorbeste deschis cu copilul tau despre fricile si temerile lui

Pentru multi copii, inceperea scolii este o bucurie, mai ales pentru revederea cu colegii si prietenii lor. Insa ei pot resimti si anxietate, teama, frica; cu atat mai mult cu cat si parintii lor sau adultii apropiati sunt la randul lor stresati si speriati. S-ar putea sa nu vrea sa adauge si ei o “problema” in plus la povara parintilor si atunci sa nu vorbeasca despre fricile lor.

Discutiile deschise initiate de parinti si incurajarea lor sa povesteasca despre fricile si ingrijorarile lor ii pot ajuta sa vorbeasca si sa gaseasca cu parintii solutii la temerile lor, ca sa se simta in siguranta.

Dezvolta noi rutine, adaptate la situatia actuala

Daca inainte pregatirea pentru noul an scolar tinea de achizitionarea caietelor, hainelor, ghiozdanelor si a altor lucruri necesare copiilor la scoala, anul acesta, din motive de siguranta, rutina copiilor trebuie sa fie ajustata.

Rutinele sunt foarte importante pentru copii, oferindu-le un sentiment de siguranta si control. In acest context e nevoie de obisnuirea lor cu noi rutine legate de scoala, care sa includa normele de siguranta. De exemplu, sa poarte in fiecare zi cu ei mastile de protectie, sa se spele pe maini inainte de a manca si altele.

Mai multe despre importanta rutinelor pentru copii citeste pe larg in acest articol.

Stresul-in-acest-an-scolar-la-parinti

Vorbeste cu copilul despre beneficiile intoarcerii la scoala

Asa cum e important pentru adulti sa constientizeze beneficiile revenirii la scoala, si pe copii ii ajuta sa vada si partea pozitiva a acestui nou inceput scolar.

miababy magazin

Ofera-i asigurari, insa nu insista mult pe acestea

Copiii au nevoie de siguranta. Insa nici nu ii ajuta daca parintii le ofera asigurari excesive despre cum se vor desfasura lucrurile.

Incurajeaza participarea la activitati placute si de socializare pentru copil

Pentru ca multe dintre activitatile extracurriculare nu se mai organizeaza ca in anii trecuti, gaseste impreuna cu el variante sigure de petrecere a timpului liber, care sa il mentina activ si unde sa poata socializa cu prietenii in siguranta.

Referinte:

(1) Tips for Back to School Anxiety during a Global Pandemic – https://www.familiesfirstindiana.org/schoolanxiety
(2) Tips for parents to manage back-to-school anxiety amid a pandemic – https://news.fiu.edu/2020/tips-for-parents-to-manage-back-to-school-anxiety-amid-a-pandemic

Despre autor

Oana Costin

Oana Costin a absolvit Facultatea de Psihologie din Iasi si a urmat apoi un master in domeniul Psihologiei organizationale. In prezent este psihoterapeut in supervizare in Psihoterapie cognitiv-comportamentala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *