Gandirea logico-matematica incepe sa se dezvolte in primii ani de viata, inainte de inceperea scolii. De ce este importanta gandirea logico-matematica si cum poate fi sustinuta in acesti ani?
Cuprins:
1. Dezvoltarea gandirii logico-matematice
2. De ce este importanta gandirea logico-matematica
3. Activitati si jocuri pentru a incuraja gandirea logico-matematica
Dezvoltarea gandirii logico-matematice
Gandirea si abilitatile logico-matematice sunt doar o parte dintre abilitatile pe care copiii le dezvolta in primii ani de viata, alaturi de abilitatile ce tin de limbaj, abilitatile fizice si abilitatile sociale. Fiecare dintre acestea depind si se influenteaza unele pe altele.
Cercetarile arata ca bebelusii au un simt al cantitatii si pe masura ce copiii cresc si isi imbogatesc experienta de viata, se dezvolta si ideile lor matematice. O parte dintre acestea se intampla natural, indiferent ce fac adultii din jurul lor. Insa pentru dezvoltarea gandirii matematice e important ca si parintii sa incurajeze vocabularul matematic si activitatile pe aceasta tematica. Cu cat mediul este mai stimulativ pentru dezvoltarea logico-rationala, cu atat mai usor isi vor insusi cei mici aceste abilitati.
De ce este importanta gandirea logico-matematica
Gandirea logico-matematica este importanta in:
- intelegerea formelor, marimilor, tiparelor;
- recunoasterea numerelor;
- abilitatea de a numara (inainte si inapoi);
- capacitatea de a intelege corespondentelor (potrivirilor);
- dezvoltarea capacitatii de rezolvare de probleme;
- abilitatea de a argumenta, de a gasi argumente pro si contra;
- o mai mare usurinta in a face corelatii intre teorie si practica in anii de scoala.
Activitati si jocuri pentru a incuraja gandirea logico-matematica
Inca dinainte de a incepe scoala, unii copii incep sa inteleaga operatiile de adunare si scadere, datorita stimularii gandirii logico-matematice prin intermediul activitatilor de zi cu zi.
Copiii folosesc abilitati matematice in toate activitatile si rutinele lor zilnice. Rutinele cu care sunt obisnuiti copiii pot oferi contexte potrivite pentru dezvoltarea gandirii logico-matematice: imbracatul, asezarea mesei, pregatirea unei gustari, asezarea jucariilor la locul lor etc. De exemplu, in timp ce copiii ajuta la asezarea mesei, parintii le pot pune intrebari de genul: De cate farfurii avem nevoie pentru cina? Cate farfurii ai asezat pe masa? Cate ne-ar mai trebui?
Iata cateva idei de activitati prin care se poate dezvolta gandirea logico-matematica, stimulandu-le curiozitatea naturala si in acelasi jucandu-va si petrecand timp impreuna.
Numaratul si asocierea de numere cu obiecte
Numarati diferite obiecte: scarile pe care le urcati sau coborati, masinile de o anumita culoare pe langa care treceti, ratele de pe lacul langa care faceti un picnic etc.
O idee de activitate: pregatiti 10 castronele sau forme de briose, puneti in dreptul fiecareia numerele de la 1 la 10. In fiecare recipient, copilul va plasa cate un obiect din ce ii puneti la indemana (diferite boabe: de fasole, de porumb, de naut etc, biscuiti mici, popcorn etc.)
Pattern-urile (tiparele)
Pattern-urile (tiparele) sunt lucruri care se repeta intr-o maniera logica. Acestea ii ajuta pe copii sa invete sa faca predictii, sa inteleaga ce urmeaza, sa faca conexiuni logice. Rutinele sunt modalitatile cele mai simple prin care copiii invata inca de la varste foarte mici despre pattern-uri, de aceea e important ca acestea sa fie introduse in programul lor.
Mai multe informatii despre rutine si importanta lor in dezvoltarea copiilor – in acest articol.
Sortarea
Implicati copiii in tot felul de activitati de sortare, dupa unul sau doua criterii combinate: forma, culoare, marime, grosime, utilitate. Din iesirile in natura, copiii pot sa adune o serie de materiale naturale, pe care sa le foloseasca la diferite activitati: pietre, frunze, conuri de brad, scoici, cochilii de melci, bete etc. Pe langa activitatile propriu-zise pentru care le adunati, aceste obiecte pot fi sortate si grupate in functie de diverse criterii.
O idee de activitate de sortare poate fi si aceasta: amestecati intr-un bol paste de diferite forme. In castronase mai mici, copiii trebuie sa le sorteze in functie de forma.
Marimi si masuri
Familiarizati-i pe cei mici cu marimile. Faceti comparatii intre obiecte care sunt mai mari si obiecte care sunt mai mici. Pe acelasi model, in jocurile si activitatile pe care le faceti, familiarizati-i cu conceptele cantitative: mult si putin, lung si scurt, gros si subtire.
Cand pregatiti o gustare sau o prajitura cu copiii, este un bun prilej de a exersa masurarea. Pe masura ce adaugati ingredientele, spuneti-le copiilor ca aveti nevoie de 4 cesti de faina, 2 cesti de zahar, 2 cesti de iaurt etc. Apoi le puteti arata cum sa masoare: cum sa umple o ceasca, sa ii toarne continutul in bolul mare si apoi sa o umple din nou.
In general, gatitul alaturi de copii este pentru ei o ocazie naturala de a invata sa numere, sa masoare, sa adauge, sa estimeze. De asemenea, iesirile in natura ofera multe posibilitati de a compara dimensiuni (ale pietrelor, betelor etc.); de a observa similaritati si diferente, de a categoriza (de exemplu, cand adunati “frunze rosii” sau “frunze galbene”); de a estima distante (parcul unde mergem e departe sau aproape de casa noastra?); de a numara diverse obiecte intalnite.
Formele geometrice
Jucati-va cu formele geometrice: jocul cu sortatoarele; constructii diverse (folosind cuburile, piesele lego, piese din lemn, jetoane etc.); desenarea si colorarea de forme geometrice; joaca si manipularea de cuburi din lemn; cutii si recipiente goale. Taiati diferite forme geometrice din carton si dati-le celor mici sa se joace cu ele.
Indiferent de activitate, povestiti cu ei despre fiecare forma geometrica, cate laturi are, ce culori are.
Cartile cu numere
Cantecele, poeziile, ghicitorile in versuri sunt utile in dezvoltarea gandirii logico-matematice si in general constructiile care au un ritm. De asemenea, si cititul cartilor ajuta, fie ca e vorba de carti cu tematica matematica sau nu. Chiar si in acestea din urma pot fi gasite si discutate elemente de logica si matematica.
Cateva idei de carti cu numere pentru copii:
- Marea carte a numerelor
- Prima mea carte despre numere
- Pupo invata sa numere
- Primele 100 de numere (carte cu clapete)
- Prima mea carte de activitati cu numere
Rezolvarea de probleme
Rezolvarea de probleme este o abilitate matematica cu care copiii pot fi obisnuiti de la varste mici, nu doar la scoala cand au probleme de rezolvat la matematica.
De exemplu:
Cand fac curatenie impreuna cu ei, parintii ii pot intreba: Am adunat toate jucariile? Atunci copii se vor uita pe podea (daca acolo s-au jucat) si se vor asigura ca nu a mai ramas niciuna.
La jocul de constructie cu cuburi sau alte piese, cand apare un gol sau o dificultate, vor cauta o piesa potrivita care sa fie pusa acolo.
Alte activitati care stimuleaza gandirea logico-matematica:
- Foarte importanta pentru dezvoltarea gandirii logico-matematice este stimularea senzoriala a copiilor, inca de cand sunt beblusi. Mai multe idei de activitati senzoriale pentru cei mici gasiti in acest articol.
- Folositi un calendar pentru a le vorbi copiilor despre zilele saptamanii, anotimpuri, data. Este o ocazie de a folosi numaratul, pattern-urile, secventele.
- Stimulati-le copiilor curiozitatea si abilitatea de a gandi, punandu-le intrebari deschise. “Ce crezi ca o sa se intample daca … / dupa ce …?”.
- Experimentele stiintifice simple, adaptate varstei lor, sunt o modalitate de a le antrena curiozitatea si de a se juca in acelasi timp. O serie de idei de experimente de facut cu cei mici – in acest articol.
Referinte:
(1) Help Your Child Develop Early Math Skills – https://www.zerotothree.org/resources/299-help-your-child-develop-early-math-skills
(2) How Children Learn Mathematics and the Implications for Teaching – https://www.sagepub.com/sites/default/files/upm-binaries/59230_Taylor_&_Harris.pdf
(3) Ages & Stages: Helping Children Develop Logic & Reasoning Skills – https://www.scholastic.com/teachers/articles/teaching-content/ages-stages-helping-children-develop-logic-reasoning-skills/