Articole

Metoda Montessori – ghid util pentru parinti

Metoda Montessori – ce presupune, care sunt principiile cheie si pe ce se bazeaza aceasta tehnica de educatie a copiilor? Afla din articol.

1. Cine a fost Maria Montessori?
2. Ce presupune metoda Montessori? Principii cheie
3. Idei de activitati Montessori
4. Gradinite Montessori
5. Carti Montessori
6. Jucarii Montessori

Cine a fost Maria Montessori?

Metoda Montessori isi are numele de la Maria Montessori. Aceasta s-a nascut in Italia, in 1870 si a devenit prima femeie medic din Italia, cand a absolvit cursurile de medicina in 1896. De-a lungul activitatii sale medicale a analizat modul in care copiii invata cel mai bine.

In 1906 a ales sa se ocupe de educatia a 60 de copii ai parintilor care munceau in cartierul San Lorenzo din Roma. A infiintat Casa dei Bambini sau „Casa Copiilor”, si a dezvoltat ceea ce in prezent a devenit modelul de educatie Montessori. Metoda ei de invatamant a evoluat si a combinat studiul in dezvoltarea copilului si in teoria educationala cu practica medicala. Dr. Montessori a fost nominalizata de trei ori la Premiul Nobel pentru Pace pentru contributiile sale in educatie si drepturile copilului.

Educatia sau metoda Montessori a fost introdusa in 1912, cand Alexander Graham Bell a infiintat una dintre primele scoli de acest tip. Astaz, scolile Montessori se dezvolta in intreaga lume si inclusiv in tara noastra.

Ce presupune metoda Montessori? Principii cheie

Metoda Montessori este o tehnica de educatie bazata pe activitati auto-directionate, invatare directa si mai ales joc. Copiii lucreaza in grupuri si in mod individual, pentru a descoperi si explora lumea si pentru a-si dezvolta toate abilitatile. E vorba de o invatare experimentala care favorizeaza dezvoltarea si invatarea. Copiii pot invata prin experimentare si in propriul ritm.

Modelul se bazeaza pe doua principii de baza. In primul rand, copiii si adultii in curs de dezvoltare se angajeaza in auto-dezvoltarepsihica prin interactiunea cu mediile lor. In al doilea rand, copiii, in special sub varsta de 6 ani, au o capacitate innascuta de dezvoltare psihologica. Maria Montessori a crezut ca cei mici se dezvolta cel mai bine atunci cand li se permite sa ia decizii si sa actioneze liber intr-un mediu care accentueaza urmatoarele calitati:

  • un mediu care faciliteaza miscarea si activitatea;
  • frumusetea si  curatenia mediului inconjurator;
  • activitate in functie de nevoile acestuia;
  • limitarea materialelor, astfel incat sa se includa numai materialul care sustine dezvoltarea copilului si sa ii sustina creativitatea.

CELE PATRU ETAPE DE DEZVOLTARE

Maria Montessori se referea intotdeauna la cele patru etape de dezvoltare.

Prima etapa (0-6 ani)

  • schimbari fizice;
  • minte absorbanta;
  • explorare senzoriala;
  • interes pentru limbaj;

Primul plan cuprinde un sentiment de ordine care este extern si copilul este auto-orientat. Copilul isi poate imagina, dar trebuie sa fie inconjurat de imagini, obiecte si activitati realiste, pentru a putea face o distinctie intre lucrurile care sunt reale si cele care sunt imaginate. In acest plan ai de-a face cu Mintea Absorbanta, care preia informatii ca un burete.

A doua etapa (6-12 ani)

  • rationament;
  • cercetare orientata;
  • explorarea mediului;
  • fiinta sociala;
  • imaginatia;
  • controlul moralitatii.

Acum, copilul are o minte rationala, unde imaginatia vie a copilului ii permite sa exploreze dincolo de ceea ce este imediat accesibil. Copilul are nevoie sa stie cum, de ce si in spatele lucrurilor.

A treia etapa (12-18 ani)

  • adolescent;
  • nevoia de utilitate in comunitate;
  • explorarea nevoilor omenirii.

A patra etapa (18-24 ani)

  • tanar adult;
  • contribuie la societate;
  • independenta.

Teoriile Montessori

Scopul principal este de a ajuta fiecare copil sa-si atinga intregul potential in toate domeniile vietii. Activitatile sunt concepute pentru a favoriza dezvoltarea cognitiva, precum si dezvoltarea abilitatilor sociale, cresterea emotionala si coordonarea fizica.

Cercetarea lui Montessori a condus la astfel de teorii dinamice precum:

1. Copiii trebuie sa fie respectati pentru ceea ce sunt – sunt diferiti de adulti si diferiti unul de celalalt.
2. Copiii cresc si se dezvolta prin activitate deliberata sau experimentare.
3. Cei mai importanti ani de invatare sunt de la nastere pana la varsta de 6 ani.
4. Copiii dispun de o sensibilitate extraordinara si puteri mentale pentru a absorbi si a invata din mediul inconjurator.

VALORI

Educatia nu este umplerea unei galeti, ci aprinderea unui foc”. – William Butler Yeats

Singurul impuls impus de invatare este auto-motivarea copilului. Profesorul pregateste mediul, directioneaza activitatile si ofera stimulare, dar, in cele din urma, copilul invata si este motivat prin munca in sine pentru a persista in sarcina aleasa.

  • Fiecare copil este considerat un individ unic.
  • Metoda Montessori recunoaste faptul ca cei mici invata in moduri diferite si adapteaza toate stilurile de invatare. Elevii sunt, de asemenea, liberi sa invete in ritmul propriu. Copiii dezvolta ordine, coordonare, concentrare si independenta.
  • Copilul este privit holistic, apreciind dezvoltarea cognitiva, psihologica, sociala si spirituala.
  • Grija de sine si de mediu sunt subliniate ca parte a experientei de invatare.
  • Invatarea experimentala – copiii invata prin lucrul cu materiale special concepute.

Idei de activitati Montessori

Activitatile Montessori folosesc materiale naturale, reciclate, alimente etc. Exemple de activitati:

  • Jocul cu apa si nisip
  • Testarea diferitelor texturi – pentru explorarea senzoriala, jocul si conceptele stiintifice timpurii.
  • Folosirea de ciocanele din lemn pentru imbunatatirea coordonarii ochi-mana
  • Pictura cu degetele
  • Carti si jucarii cu sunete
  • Tehnici de decupaj
  • Exercitii si activitati de sortare si organizare
  • Curatarea si taierea fructelor si a legumelor
  • Sortarea nasturilor
  • Muzica si dans, sau cantatul la diferite instrumente
  • Ajutor la treburile casnice, in functie de varsta (asezarea tacamurilor, curatare legume, amestecarea salatei, spalarea vaselor etc.)

Citeste si: Cum sa iti inveti copilul sa faca la olita – 5 metode Montessori pe care sa le folosesti

Gradinite Montessori

Pedagogia Montessori incurajeaza dezvoltarea creativa, cu materiale care stimuleaza interesul si implicarea, accentul pe aspectul senzorial al activitatii si oportunitati atat pentru modurile de invatare verbale, cat si pentru cele non-verbale. In plus, programele de muzica, arta, povestiri, miscari si drame sunt integrate in program.

Cercetarile au aratat ca cel mai bun predictor al succesului viitor este un sentiment pozitiv al stimei de sine. Programele Montessori, bazate pe activitati auto-directionate, necompetitive, ajuta copiii sa-si dezvolte propria imagine de sine si increderea de a se confrunta cu schimbari si provocari.

Caracteristici:

  • Sali de clasa cu varste mixte – Salile de clasa Montessori includ varste mixte, in general impartite in grupuri de trei ani (de exemplu, copii de 3-6 ani, copii de 6-9 ani). Invatarea de la egal la egal este incurajata deoarece cei mici invata din observarea colegilor mai mari, iar cei mai mari isi imbunatatesc astfel cunostintele si dobandesc abilitati de leadership valoroase, oferind lectii copiilor mai mici.
  • Perioada de lucru neintrerupta – Toate scolile autentice Montessori au perioade lungi de lucru neintrerupte (in general 2-3 ore in functie de varsta). Aceasta perioada lunga le permite copiilor sa se implice profund si sa ajunga la concentrare intensa.
  • Curriculum individualizat – Fiecare elev din clasa se considera ca e la un nivel academic diferit, care este observat si urmarit de profesor. In loc sa dea lectii de grup, profesorii Montessori ofera lectii individuale fiecarui elev in functie de nivelul si nevoile specifice ale acestuia.
  • Este un mediu care accentueaza responsabilitatea si auto-disciplina.
  • Include o programa scoalara care subliniaza independenta – intr-o gradinita Montessori, copiii invata sa se autocontroleze si autodisciplineze. Ei aleg activitatile care ii atrag cel mai mult si sunt liberi sa exploreze aceste activitati in propriul ritm.
  • Profesonul indruma, nu dirijeaza – educatorii nu sunt acolo pentru a oferi copiilor informatii pe care trebuie sa le memoreze. In schimb, ei ghideaza si sprijina copiii pe masura ce acestia isi imbunatatesc invatarea pe cont propriu.
  • Parintii inteleg si sprijina procesul de invatare si sunt implicati in educatia copilului lor.

Carti Montessori

Cartile Montessori cuprind informatii (pentru copii si parinti), povesti si activitati pentru dezvoltarea copiilor, in functie de varsta. Exemple ar fi Mintea absorbanta” de Maria Montessori (realizata pe baza textelor si informatiilor de la conferintele la care aceasta a participat), Educatie si pace” (Maria Montessori), Cum sa cresti un copil extraordinar. Metoda Montessori (Tom Seldin), 100 de activitati stimulatoare Montessori etc.

Jucarii Montessori

Jucariile Montessori sunt create pentru a sustine aceeasi filosofie educationala dezvoltata de Dr. Maria Montessori. Incurajeaza independenta celor mici, oferind sansa la explorarea lumii din jur.

Principala calitate a jucatiilor Montessori este calitatea materialelor, care trebuie sa atraga atentia copilului si sa fie un stimul puternic. Trebuie sa confere diferite culori, texturi, greutati, forme, mirosuri etc. Se folosesc mai ales ca materiale lemnul, sticla, metalul, piatra sau materialele textile.

Cele mai multe jucarii Montessori sunt din lemn. Sunt evitate jucariile cu baterii, incurajand implicarea copilului mai mult si concentrarea pe un singur stimul la un moment dat. Acestea seamana cat mai mult cu mediul natural, permitandu-i sa isi foloseasca imaginatia cat mai mult.

Principalele arii in ceea ce priveste jucariile Montessori sunt:

  • senzorial – dezvoltarea simturilor;
  • practic – jucarii care imita obiecte reale folosite de adulti;
  • academic – materiale care ajuta la intelegerea concentelor matematice sau stiintifice.

Referinte:
(1) Key concepts of a Montessori education, link: https://www.wsmontessori.org/article/key-concepts-montessori-education
(2) Why choose Montessori education, link: https://amshq.org/Families/Why-Choose-Montessori
(3) Ten big differences between Montessori and traditional education, link: http://ageofmontessori.org/differences-montessori-traditional-education/
(4) What is Montessori education, link: https://montessori-nw.org/what-is-montessori-education
(5) The history of the Montessori education, link: https://www.whitbyschool.org/passionforlearning/the-history-of-the-montessori-education

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

Recent Posts

Păstrarea pasiunii în cuplu după sosirea copiilor

Ai născut recent, ești în al nouălea cer, dar parcă ceva s-a schimbat. Cu toate…

4 săptămâni ago

COMUNICAT DE PRESĂ – Mâine se deschide Baby Boom Show, singurul târg al toamnei pentru copii şi viitori părinţi

Mâine, 3 octombrie 2024, se dă startul celei mai mari expoziții din România dedicate copiilor…

o lună ago

Alegeri ideale pentru începerea școlii: Cutia de prânz perfectă pentru copii activi și părinți ocupați

Descoperă gama noastră de produse pentru prânz, concepute special pentru a oferi confort, siguranță și…

2 luni ago

Gastroenterita la copii – 3 cauze comune

Gastroenterita pediatrică poate avea cauze variate; de identificarea lor corectă depinde instituirea tratamentului adecvat. Din…

4 luni ago

Economisește cu ajutorul tehnologiei: care sunt avantajele alegerii unui frigider cu Wi-Fi?

Un frigider cu Wi-Fi poate fi controlat de la distanță cu ajutorul unui app dedicat,…

4 luni ago

Săptămâna 2 de sarcină. De la concepție la implantare

Săptămâna a doua de sarcină reprezintă un moment esențial în dezvoltarea viitorului bebeluș. Din punct…

5 luni ago