Metoda Montessori – ce presupune, care sunt principiile cheie si pe ce se bazeaza aceasta tehnica de educatie a copiilor? Afla din articol.
1. Cine a fost Maria Montessori?
2. Ce presupune metoda Montessori? Principii cheie
3. Idei de activitati Montessori
4. Gradinite Montessori
5. Carti Montessori
6. Jucarii Montessori
Metoda Montessori isi are numele de la Maria Montessori. Aceasta s-a nascut in Italia, in 1870 si a devenit prima femeie medic din Italia, cand a absolvit cursurile de medicina in 1896. De-a lungul activitatii sale medicale a analizat modul in care copiii invata cel mai bine.
In 1906 a ales sa se ocupe de educatia a 60 de copii ai parintilor care munceau in cartierul San Lorenzo din Roma. A infiintat Casa dei Bambini sau „Casa Copiilor”, si a dezvoltat ceea ce in prezent a devenit modelul de educatie Montessori. Metoda ei de invatamant a evoluat si a combinat studiul in dezvoltarea copilului si in teoria educationala cu practica medicala. Dr. Montessori a fost nominalizata de trei ori la Premiul Nobel pentru Pace pentru contributiile sale in educatie si drepturile copilului.
Educatia sau metoda Montessori a fost introdusa in 1912, cand Alexander Graham Bell a infiintat una dintre primele scoli de acest tip. Astaz, scolile Montessori se dezvolta in intreaga lume si inclusiv in tara noastra.
Metoda Montessori este o tehnica de educatie bazata pe activitati auto-directionate, invatare directa si mai ales joc. Copiii lucreaza in grupuri si in mod individual, pentru a descoperi si explora lumea si pentru a-si dezvolta toate abilitatile. E vorba de o invatare experimentala care favorizeaza dezvoltarea si invatarea. Copiii pot invata prin experimentare si in propriul ritm.
Modelul se bazeaza pe doua principii de baza. In primul rand, copiii si adultii in curs de dezvoltare se angajeaza in auto-dezvoltarepsihica prin interactiunea cu mediile lor. In al doilea rand, copiii, in special sub varsta de 6 ani, au o capacitate innascuta de dezvoltare psihologica. Maria Montessori a crezut ca cei mici se dezvolta cel mai bine atunci cand li se permite sa ia decizii si sa actioneze liber intr-un mediu care accentueaza urmatoarele calitati:
Maria Montessori se referea intotdeauna la cele patru etape de dezvoltare.
Prima etapa (0-6 ani)
Primul plan cuprinde un sentiment de ordine care este extern si copilul este auto-orientat. Copilul isi poate imagina, dar trebuie sa fie inconjurat de imagini, obiecte si activitati realiste, pentru a putea face o distinctie intre lucrurile care sunt reale si cele care sunt imaginate. In acest plan ai de-a face cu Mintea Absorbanta, care preia informatii ca un burete.
A doua etapa (6-12 ani)
Acum, copilul are o minte rationala, unde imaginatia vie a copilului ii permite sa exploreze dincolo de ceea ce este imediat accesibil. Copilul are nevoie sa stie cum, de ce si in spatele lucrurilor.
A treia etapa (12-18 ani)
A patra etapa (18-24 ani)
Scopul principal este de a ajuta fiecare copil sa-si atinga intregul potential in toate domeniile vietii. Activitatile sunt concepute pentru a favoriza dezvoltarea cognitiva, precum si dezvoltarea abilitatilor sociale, cresterea emotionala si coordonarea fizica.
Cercetarea lui Montessori a condus la astfel de teorii dinamice precum:
1. Copiii trebuie sa fie respectati pentru ceea ce sunt – sunt diferiti de adulti si diferiti unul de celalalt.
2. Copiii cresc si se dezvolta prin activitate deliberata sau experimentare.
3. Cei mai importanti ani de invatare sunt de la nastere pana la varsta de 6 ani.
4. Copiii dispun de o sensibilitate extraordinara si puteri mentale pentru a absorbi si a invata din mediul inconjurator.
„Educatia nu este umplerea unei galeti, ci aprinderea unui foc”. – William Butler Yeats
Singurul impuls impus de invatare este auto-motivarea copilului. Profesorul pregateste mediul, directioneaza activitatile si ofera stimulare, dar, in cele din urma, copilul invata si este motivat prin munca in sine pentru a persista in sarcina aleasa.
Activitatile Montessori folosesc materiale naturale, reciclate, alimente etc. Exemple de activitati:
Citeste si: Cum sa iti inveti copilul sa faca la olita – 5 metode Montessori pe care sa le folosesti
Pedagogia Montessori incurajeaza dezvoltarea creativa, cu materiale care stimuleaza interesul si implicarea, accentul pe aspectul senzorial al activitatii si oportunitati atat pentru modurile de invatare verbale, cat si pentru cele non-verbale. In plus, programele de muzica, arta, povestiri, miscari si drame sunt integrate in program.
Cercetarile au aratat ca cel mai bun predictor al succesului viitor este un sentiment pozitiv al stimei de sine. Programele Montessori, bazate pe activitati auto-directionate, necompetitive, ajuta copiii sa-si dezvolte propria imagine de sine si increderea de a se confrunta cu schimbari si provocari.
Cartile Montessori cuprind informatii (pentru copii si parinti), povesti si activitati pentru dezvoltarea copiilor, in functie de varsta. Exemple ar fi „Mintea absorbanta” de Maria Montessori (realizata pe baza textelor si informatiilor de la conferintele la care aceasta a participat), „Educatie si pace” (Maria Montessori), „Cum sa cresti un copil extraordinar. Metoda Montessori” (Tom Seldin), „100 de activitati stimulatoare Montessori” etc.
Jucariile Montessori sunt create pentru a sustine aceeasi filosofie educationala dezvoltata de Dr. Maria Montessori. Incurajeaza independenta celor mici, oferind sansa la explorarea lumii din jur.
Principala calitate a jucatiilor Montessori este calitatea materialelor, care trebuie sa atraga atentia copilului si sa fie un stimul puternic. Trebuie sa confere diferite culori, texturi, greutati, forme, mirosuri etc. Se folosesc mai ales ca materiale lemnul, sticla, metalul, piatra sau materialele textile.
Cele mai multe jucarii Montessori sunt din lemn. Sunt evitate jucariile cu baterii, incurajand implicarea copilului mai mult si concentrarea pe un singur stimul la un moment dat. Acestea seamana cat mai mult cu mediul natural, permitandu-i sa isi foloseasca imaginatia cat mai mult.
Principalele arii in ceea ce priveste jucariile Montessori sunt:
Referinte:
(1) Key concepts of a Montessori education, link: https://www.wsmontessori.org/article/key-concepts-montessori-education
(2) Why choose Montessori education, link: https://amshq.org/Families/Why-Choose-Montessori
(3) Ten big differences between Montessori and traditional education, link: http://ageofmontessori.org/differences-montessori-traditional-education/
(4) What is Montessori education, link: https://montessori-nw.org/what-is-montessori-education
(5) The history of the Montessori education, link: https://www.whitbyschool.org/passionforlearning/the-history-of-the-montessori-education
Navigarea prin provocările și incertitudinile pubertății nu este ușoară, nici pentru copii, nici pentru părinți.…
Crăciunul devine magic atunci când nu trebuie să fie perfect. În goana după cadouri impecabile,…
Părinții care locuiesc la curte și dispun de un spațiu mai generos, optează pentru amenajarea…
Ai născut recent, ești în al nouălea cer, dar parcă ceva s-a schimbat. Cu toate…
Mâine, 3 octombrie 2024, se dă startul celei mai mari expoziții din România dedicate copiilor…
Descoperă gama noastră de produse pentru prânz, concepute special pentru a oferi confort, siguranță și…