Articole

Cum incurajam dezvoltarea limbajului la copii?

Dezvoltarea limbajului este o parte importanta a dezvoltarii neuro-psihologice a unui copil. Care sunt etapele in deprinderea limbajului si cum pot parintii sa sustina dezvoltarea vorbirii?

Cuprins:

1. Dezvoltarea limbajului – informatii generale
2. Dezvoltarea limbajului pe etape de varsta
3. Cum poate fi sustinuta si incurajata dezvoltarea limbajului?

Dezvoltarea limbajului – informatii generale

Dezvoltarea limbajului incepe inca din primele luni de viata, iar abilitatile verbale continua sa se dezvolte pe toata durata copilariei si si chiar a adolescentei.

Limbajul si dezvoltarea sa sunt importante nu doar in a sustine capacitatea de comunicare a copilului, dar si alte abilitati, precum: exprimarea si intelegerea emotiilor, gandirea si invatarea, rezolvarea de probleme, dezvoltarea si mentinerea relatiilor. Iar dezvoltarea limbajului ca proces cognitiv estre strans legata si dependenta de dezvoltarea altor procese, cum ar fi gandirea, memoria, imaginatia.

Achizitia limbajului se intampla in mod natural si instinctiv pentru cei mai multi copii; insa felul in care se dezvolta (intr-un ritm mai aceelerat sau mai incetinit) depinde foarte mult si de mediul in care cresc copiii si mai ales de felul in care adultii raspund la incercarile lor de a comunica.

Dezvoltarea limbajului pe etape de varsta

Copiii sunt diferiti, la fel si ritmul in care se dezvolta limbajul lor. Dezvoltarea limbajului incepe cu primele sunete si gesturi pe care bebelusii le fac, pana la formularea unor propozitii complexe, in anii scolaritatii.

In continuare sunt prezentate orientativ etapele de dezvoltare a vorbirii, cu mentiunea ca acestea nu sunt fixe; ci ar trebui vazute mai degraba ca niste perioade predictibile pentru respectivele achizitii la nivel de limbaj. In schimb, ordinea in care sunt deprinse abilitatile lingvistice se intampla mereu in aceeasi ordine.

Intre 3 si 12 luni

La varsta de aproximativ 3 luni, bebelusii incep sa zambeasca, sa gandureasca si sa rada; iar pe masura ce cresc si se dezvolta, incep sa comunice folosind o serie de sunete si gesturi. De exemplu, intre 4 si 6 luni, incep sa spuna monosilabe (“ma”, “ba”), cu care vor forma apoi constructii din doua sau mai multe silabe (de exemplu “ba ba ba”). Apoi incep sa imite cuvinte, insa acestea nu au un sens pentru cei din jur; abia la un an sau dupa, apar primele cuvinte care au sens.

Intre 12 si 18 luni

Copiii spun primele lor cuvinte care au un sens. La nivel de intelegere, inteleg mult mai multe decat pot sa exprime. Majoritatea copiilor spun primul cuvant între 12 si 18 luni. Insa unii il pot spune mai devreme, iar altii mai tarziu.

Intre 18 luni si 2 ani

In aceasta perioada, copiii incep sa combine cuvinte, pentru a forma scurte propozitii. De obicei, parintii sunt cei care inteleg ce spun cei mici, in timp ce persoanele din afara familiei au de obicei dificultati.

Intre 2 si 3 ani

Copiii pronunta tot mai bine cuvintele si isi dezvolta vocabularul.

Intre 3 si 5 ani

In aceasta perioada, are loc o dezvoltare importanta a vocabularului, cei mici arata ca inteleg bazele gramaticale; incep sa puna primele intrebari si conversatiile cu ei sunt mult mai variate in ceea ce priveste subiectele si complexitatea acestora (interesele lor; emotiile; curiozitatile lor despre lumea inconjuratoare; moarte; gandurile lor etc).

Intre 5 si 8 ani

Pe langa vocabularul care continua sa se imbogateasca, copiii invata cum sa construiasca propozitii mai complexe si cum sa povesteasca despre ideile lor, experiente prin care trec etc.
Pana la 8 ani, cei mai multi copii pot purta o conversatie similara cu a adultilor.

Cum poate fi sustinuta si incurajata dezvoltarea limbajului?

Inainte de rostirea primelor cuvinte

Copiii au nevoie sa fie expusi la limbaj inca din primele zile de la nastere; pentru ca desi primele cuvinte sunt spuse de obicei undeva intre 12 si 18 luni, punerea bazelor limbajului are loc mult mai devreme. Pana atunci, ei comunica si altfel decat prin cuvinte: arata cu mana sau degetul, stabilesc contactul vizual, isi folosesc limbajul corporal pentru a ne transmite mesaje.

Ce pot face parintii:

  • Vorbiti cu cei mici de la varste fragede, povestindu-le despre lucrurile si activitatile pe care le faceti impreuna. Foarte important pentru incurajarea dezvoltarii limbajului este sa vorbiti cat mai mult cu ei despre lucruri care ii atrag si le capteaza interesul. Chair daca nu pot inca sa spuna ce le place, urmarindu-le reactiile si modul in care ganduresc si scot sunete specifice bebelusilor, va puteti da seama ce le place.
  • Primele cuvinte sunt precedate de o serie de gangureli, chiote si alte sunete specifice;  prin acestea copiii comunica, reactioneaza si interactioneaza cu cei din jur si cu mediul. Acestea e important sa fie incurajate si parintii si oamenii din jur fie sa le imite, fie sa le raspunda prin sunete similare sau prin cuvinte. Daca copilul arata cu manutele spre un obiect, parintele ii poate raspunde verbal: “Vrei sa iti dau jucaria aceea?”
  • A le citi copiilor de la varste cat mai mici poate avea un impact semnificativ asupra dezvoltarii limbajului; iar cititul constant ii expune la o bogatie de cuvinte, lucru care ii ajuta sa isi dezvolte vocabularul. Mai multe despre beneficiile cititului pentru copii – in acest articol.
  • Folositi acelasi cuvant in contexte si cu intelesuri diferite, astfel incat copiii sa inteleaga ca acelasi cuvant poate avea intelesuri diferite. De exemplu, sa va jucati si sa vorbiti despre o minge rosie si sa mancati la cina o rosie.
  • Puneti in cuvinte ceea ce fac copiii sau credeti ca ar vrea sa faca, dupa felul in care gesticuleaza sau sunetele pe care le scot.

Dupa ce incep sa vorbeasca

Dupa ce incep sa spuna primele cuvinte, limbajul continua sa se dezvolte. Incep sa combine cuvintele, apoi sa construiasca propozitii simple si apoi treptat tot mai complexe, pe masura ce vocabularul lor se dezvolta tot mai mult.

Ce pot face parintii:

  • Cand copiii incep sa foloseasca cuvinte, parintii pot construi pe ceea ce aud de la micuti, repetand ce au zis ei si adaugand noi cuvinte. De exemplu, daca cel mic spune: “mar”, parintele ii poate raspunde: “vrei un mar rosu?”. De asemenea, pe acelasi model se poate merge cand copiii incep sa formuleze propozitii simple, parintele dezvoltandu-le si facandu-le mai complexe. Atentia si raspunsul pe care copiii le primesc din partea parintilor ii incurajeaza sa continue sa comunice si sa isi dezvolte abilitatile verbale.
  • La inceput, copiii pot sa stalceasca pronuntia unor cuvinte, rezultand niste constructii amuzante sau dragalase. Desi pentru adulti poate fi tentant sa le preia ca atare si sa le foloseasca in vorbirea cu copiii, specialistii in dezvoltarea limbajului recomanda pronuntarea corecta a cuvintelor. Copiii au astfel ocazia sa auda formele corecte si se evita necesitatea corectarii ulterioare.
  • Cititul continua sa fie un prilej foarte bun de a comunica cu cei mici; iar cartile cu imagini ii ajuta sa asocieze cuvintele cu imaginile din carti. Pe masura ce cresc si limbajul lor se dezvolta, puteti citi carti pe o diversitate tot mai mare de tematici; iar legaturile pe care le faceti intre ce cititi si viata reala le poate capta si mai mult interesul si ii poate incuraja sa vorbeasca si ei.
  • Cantecele si poeziile usoare, cu rime simple, potrivite varstei lor, ii ajuta sa fixeze anumite cuvinte si expresii, datorita faptului ca se repeta.
  • Cand copiii pronunta gresit cuvintele, este important sa ii corectam intr-o manieră subtila; fara sa le atragem atentia in mod explicit ca au gresit; ci mai degraba sa repetam ceea ce ei spun, folosind forma corecta a cuvantului respectiv.
  • Puneti-le celor mici intrebari deschise despre diverse subiecte sau ce parere au despre anumite teme; in acest fel ii incurajati sa gandeasca, sa elaboreze raspunsuri si exerseaza exprimarea propriilor pareri.

Daca sunteti ingrijorati in legatura cu intarzierea in limbaj a copiilor sau pronuntarea gresita a unor sunete, nu ezistati sa consultati un specialist (logoped, psiholog specializat in a lucru cu copiii, in functie de caz).

Referinte:

(1) Language development in children: 0-8 years – https://raisingchildren.net.au/babies/development/language-development/language-development-0-8
(2) How can you encourage a child’s language development? – https://www.nct.org.uk/baby-toddler/learning-talk-and-communication-your-baby/how-can-you-encourage-childs-language-development
(3) Helping Toddlers Expand Language Skills – https://childmind.org/article/helping-toddlers-expand-their-language-skills/

Oana Costin

Oana Costin a absolvit Facultatea de Psihologie din Iasi si a urmat apoi un master in domeniul Psihologiei organizationale. In prezent este psihoterapeut in supervizare in Psihoterapie cognitiv-comportamentala.

Recent Posts

Păstrarea pasiunii în cuplu după sosirea copiilor

Ai născut recent, ești în al nouălea cer, dar parcă ceva s-a schimbat. Cu toate…

4 săptămâni ago

COMUNICAT DE PRESĂ – Mâine se deschide Baby Boom Show, singurul târg al toamnei pentru copii şi viitori părinţi

Mâine, 3 octombrie 2024, se dă startul celei mai mari expoziții din România dedicate copiilor…

o lună ago

Alegeri ideale pentru începerea școlii: Cutia de prânz perfectă pentru copii activi și părinți ocupați

Descoperă gama noastră de produse pentru prânz, concepute special pentru a oferi confort, siguranță și…

2 luni ago

Gastroenterita la copii – 3 cauze comune

Gastroenterita pediatrică poate avea cauze variate; de identificarea lor corectă depinde instituirea tratamentului adecvat. Din…

4 luni ago

Economisește cu ajutorul tehnologiei: care sunt avantajele alegerii unui frigider cu Wi-Fi?

Un frigider cu Wi-Fi poate fi controlat de la distanță cu ajutorul unui app dedicat,…

4 luni ago

Săptămâna 2 de sarcină. De la concepție la implantare

Săptămâna a doua de sarcină reprezintă un moment esențial în dezvoltarea viitorului bebeluș. Din punct…

5 luni ago