Citeste pe larg despre regula 3-6-9-12 privind utilizarea ecranelor de catre copii – ce implica aceasta regula, care este rolul sau si ce beneficii poate avea.
CUPRINS:
1. Copiii si timpul petrecut in fata ecranelor
2. Ce este regula 3-6-9-12?
3. Recomandari
Copiii si timpul petrecut in fata ecranelor
Progresele tehnologice faciliteaza si permit interactiunea, integrarea, comunicarea si invatarea. Varietatea coplesitoare si inepuizabila de aplicatii, jocuri, informatii, duce adesea la o expunere prea mare la ecrane in randul copiilor. De asemenea, exista o avalansa de informatii negative la care sunt expusi copiii. Din acest motiv, este foarte important ca parintii sa se asigure ca cei mici incep sa foloseasca tehnologia la momentul potrivit, pe masura ce se maturizeaza, si ca expunerea la tehnologie este una sigura.
Timpul prelungit petrecut in fata ecranelor (in detrimentul altor activitati educative si benefice) poate creste riscul de sedentarism, asociat cu risc mai mare de afectiuni cronice. De asemenea, poate afecta dezvoltarea fizica si emotionala, socializarea, sanatatea creierului si multe altele. In plus, poate cauza si probleme de vedere si oboseala oculara, tulburari de somn, probleme de concentrare, de comportament, de limbaj si multe altele.
Citeste si: Dependenta de telefon la copii
Ce este regula 3-6-9-12?
Copiii au nevoie de reguli pentru diferite etape de dezvoltare. Regula 3-6-9-12 se refera la utilizarea tehnologiei in mod sigur de catre copii. Aceasta regula ofera cateva sfaturi simple, formulate in jurul a patru etape de baza ale vietii unui copil. Cel care a pus bazele acestei reguli este psihiatrul francez Serge Tisseron in 2008. Dispozitivele ca telefon, tableta, laptop etc. au o influenta mare asupra celor mici. De aceea, este esential ca parintii sa ia masurile necesare pentru a evita efectele negative. Aceasta regula serveste ca un ghid pentru parinti cu privire la varsta potrivita pentru ca cei mici sa foloseasca tehnologia.
Regula 3-6-9-12 stabileste un fel de scara pentru ca cei mici sa avanseze progresiv in utilizarea tehnologiei. Iata la ce se refera aceste etape in functie de varsta:
Inainte de varsta de 3 ani – fara ecrane
Multi parinti le permit copiilor sub 3 ani sa se joace cu telefoanele mobile pentru a-i tine ocupati sau pentru a-i calma, ca sa nu mai vorbim de timpul petrecut in fata televizorului. Copiii nu sunt capabili sa distinga intre fictiune si realitate la aceasta varsta, deoarece nu sunt suficient de dezvoltati emotional. Deoarece televiziunea si ecranele nu ofera niciun beneficiu copiilor la aceasta varsta, se recomanda ca cei mici sa inceapa sa fie expusi la ecrane doar dupa varsta de 3 ani. Ecranele se refera la telefoane, laptop, tableta, televizor etc.
Orice timp in fata unui ecran afecteaza comunicarea sociala, dezvoltarea si atasamentul copilului fata de parinte sau alti membri ai familiei. Daca cei mici sunt complet deconectati de la tehnologie, au timp sa dezvolte relatii cu ceilalti si pot dezvolta alte abilitati senzoriale-motorii necesare prin joaca folosind jucariile fizice. De asemenea, pot dezvolta abilitati de citire si relationare cu alti copii. Petrecerea timpului in fata unui ecran ii impiedica sa interactioneze spontan cu mediul, ceea ce le poate impiedica dezvoltarea. Parintii ar trebui sa incurajeze copiii sa se joace liber si sa-si foloseasca imaginatia.
Fara jocuri video pana la varsta de 6 ani
Este indicat sa nu se permita jocurile video de orice fel pana la varsta de 6 ani. Cand jocurile video sunt introduse prea devreme, absorb toata atentia copilului in detrimentul altor activitati. Jocurile video pot avea si beneficii uneori, dar pot fi si periculoase, deoarece creeaza dependenta. Pot ajunge sa controleze copilul, facandu-l sa piarda notiunea timpului. Uneori petrec multe ore jucand jocuri video si acest lucru le poate impiedica dezvoltarea psihomotorie. Jocurile le capteaza atentia mai mult decat orice alta activitate, de aceea sunt recomandate dupa varsta de 6 ani.
De la varsta de 3 ani pana la 6 ani se recomanda limitarea expunerii copiilor la ecrane – maximum 1 ora pe zi. La aceasta varsta, copiii pot folosi intr-o anumita masura ecranele si tehnologia, dar doar sub supravegherea atenta a parintilor.
De asemenea, copilul nu trebuie sa aiba acces la internet. Stabiliti limite de timp pentru folosirea ecranelor – incluse in rutina zilnica a copilului. Limitati timpul petrecut in fata ecranelor si asigurati-va ca cei mici se joaca fizic, citesc si interactioneaza cu alti copii. Televizorul, tableta si laptopul ar trebui sa fie in zonele comune – sufragerie, de exemplu. Copilul nu trebuie sa le aiba in camera sa. Ecranele trebuie interzise complet la masa si la culcare. O alta regula importanta pentru parinti este sa nu ii dam copilului un ecran atunci cand trebuie sa-l linistim.
Fara acces la internet inainte de varsta de 9 ani, iar ulterior doar cu supraveghere
Inainte de a implini varsta de 9 ani, copiii nu sunt pregatiti sa proceseze multitudinea de informatii care circula pe internet. Cand va veni momentul, ii puteti invata regulile de utilizare a internetului – ca totul devine public, ca orice ajunge pe internet va ramane acolo permanent si ca nu toate informatiile gasite pe internet sunt de incredere. Explicati-i ca nu trebuie sa discute cu persoane pe care nu le cunoaste pe internet. Recomandarile sunt ca cel mic sa petreaca in fata ecranelor maximum 2 ore pe zi, cumulat, sub supravegherea parintilor.
Fara telefon si retele sociale inainte de varsta de 12 ani
Desi copiii doresc sa aiba un smartphone, se considera ca nu sunt pregatiti inainte de varsta de 12 ani. Sunt si mai putin pregatiti sa navigheze pe internet si sa aiba profiluri pe retelele de socializare. Dupa ce implinesc 12 ani, ar trebui sa li se permita accesul la internet cu o mare supraveghere din partea parintilor si, de asemenea, sub restrictii de timp.
Este esentiala utilizarea responsabila. Se aplica si la aceasta varsta regula de maximum 2 ore pe zi in fata ecranelor, inclusiv timpul de joc video. Nu permiteti accesul la ecrane in zonele private ale casei si nu permiteti accesul la jocurile video online in timp real, cu chat online. Parintii ar trebui sa-si supravegheze copiii si sa defineasca regulile si programele de utilizare, precum si sa utilizeze controalele parentale disponibile pe computer si orice alt dispozitiv.
La aceasta varsta, copiii trebuie sa fie stimulati mental si fizic prin lectura, plimbari in natura, timp si activitati in familie, plimbari cu bicicleta, implicarea in activitati scolare si sportive, timp cu prietenii etc.
Vezi si: Autismul virtual – ce este si cum iti poti feri copilul de dependenta de ecrane
Recomandari
Desigur, aceste reguli trebuie adaptate in functie de fiecare familie, de nevoile si gradul de maturitate al fiecarui copil. Regula 3-6-9-12 este necesara, dar nu suficienta. Este important, de altfel, sa reglementam timpul pe care copiii il petrec in fata acestor ecrane la toate varstele. Parintii au responsabilitatea de a controla timpul zilnic petrecut de copii in fata unui ecran. Si pentru asta, expertii recomanda parintilor sa foloseasca instrumente digitale, cum ar fi aplicatii de control parental, astfel incat nu numai sa poata monitoriza activitatile copiilor, ci si sa poata prelua controlul acolo unde este necesar.
Indiferent de varsta, chiar si dupa varsta de 12 ani, copiii au nevoie de reguli, de un program zilnic si o rutina zilnica, de sarcini si responsabilitati in functie de varsta, de limitarea si gestionarea timpului petrecut in fata ecranelor. De asemenea, cei mici trebuie sa invete sa prioritizeze temele, activitatile scolare, activitatile educative, joaca libera, socializarea, timpul cu prietenii si mai ales timpul in familie.