Articole

10 Semne ale autismului la copii

10 Semne ale autismului – iata care sunt principalele posibile semne ale autismului la copii. Autismul mai este denumit si tulburarea de spectru autist si este un termen „umbrela” pentru o serie de tulburari ce afecteaza in special  capacitatea individului de a comunica si relationa emotional cu ceilalti. 

CUPRINS:

  1. Copilul evita contactul vizual si prefera sa stea singur
  2. Repeta cuvinte sau expresii – discurs repetitiv
  3. Probleme de dezvoltare verbala si comunicare
  4. Probleme de intelegere a sentimentelor
  5. Comportament repetitiv
  6. Crize neasteptate de furie si agitatie in public
  7. Reactii neasteptate la stimuli
  8. Comportamente atipice
  9. Semne de inflexibilitate
  10. Lipsa de raspuns la comenzi verbale sau voci

Informatii generale

Autismul este o tulburare, nu o boala. Exista numeroase afectiuni ale creierului care se incadreaza in categoria autismului, cum ar fi tulburarea autista, tulburarea dezintegrativa a copilariei, tulburarile pervasive de dezvoltare, sindromul Asperger.

„Spectru” in tulburarea de spectru autist se refera la o gama larga de simptome, abilitati si gravitatea tulburarii.

Nu se cunosc exact cauzele autismului, dar poate fi vorba de o combinatie de factori. Factorii genetici pot juca un rol important. Unii copii pot avea o afectiune medicala rara care poate fi asociata cu tulburarea de spectru autist. Cercetari ample arata ca nu exista dovezi ca vaccinul impotriva rujeolei, oreionului si rubeolei (vaccinul ROR) provoaca autism.

Autismul – diagnostic

Diagnosticarea autismului se bazeaza pe testarea standardizata, plus o evaluare clinica efectuata de catre un specialist in autism. Acesti profesionisti sunt de obicei psihologi, psihiatri, pediatri, neurologi pediatri sau geneticieni medicali. Diagnosticul de autism se face atunci cand exista un numar specific de simptome, asa cum este definit de Manualul de Diagnostic si Clasificare Statistica a Tulburarilor Mintale (DSM-5, publicat in 2013) si pe baza diferitelor tipuri de test autism pentru copii. Unele teste diagnostice utilizate frecvent pentru detectare autism la copii sunt CARS (Childhood Autism Rating Scale), ABC (Autism Behavior Checklist) si GARS (Gilliam Autism Rating Scale).

Autismul se vindeca? In prezent, nu exista un singur tratament standard pentru autism. Exista multe modalitati de a sustine capacitatea copilului de a se dezvolta si de a invata noi abilitati. Initierea tratamentului la timp poate duce la rezultate mai bune. Tratamentele includ terapii comportamentale si de comunicare, ca terapia ABA, formare de competente, terapie educationala si unele medicamente pentru a controla simptomele.

Primele semne ale autismului la copii

Tulburarea de spectru autist este o tulburare neurologica si de dezvoltare care incepe in primele etape ale copilariei si dureaza de-a lungul vietii unei persoane. Afecteaza modul in care o persoana actioneaza si interactioneaza cu ceilalti, comunica si invata, dar vorbim de grade diferite – simptome autism usor, preautism sau forme mai severe. Printre caracteristicile copilului cu autism se numara deficiente in abilitatile sociale, comunicare si comportament limitat si repetitiv, cum ar fi lovirea mainilor si o insistenta asupra unor obiecte. Multi copii au, de asemenea, raspunsuri senzoriale neobisnuite si reactii diferite la lumini sau texturi. Orice tip de simptome autism difera in functie de forma de tulburare – probleme diferite de comunicare, de reactie, interese diferite, comportamente diferite.

Este important , cand se descopera autismul la copii, sa se intervina la timp. De asemenea, e esential ca parintii sa cunoasca primele semne ale autismului, pentru a putea solicita interventia cat mai curand posibil si pentru alte analize pentru depistarea autismului. Cand iti dai seama ca are copilul autism si se stabileste un diagnostic, interventia timpurie si tratamentul initiat la timp ofera rezultate mai bune pe termen lung. Autismul nu este o tulburare in care un parinte ar trebui sa astepte si sa vada daca simptomele se agraveaza in decurs de luni si ani. Interventia timpurie este cheia pentru a ajuta un copil cu autism! Chiar daca dupa controale se observa ca cel mic nu se califica pentru un diagnostic de spectru autism, este posibil sa recunoasteti dizabilitati de invatare sau probleme de comportament care pot fi abordate si tratate.

Iata care sunt principalele semne si indicii autism. Retineti ca aceste comportamente si simptome NU inseamna neaparat ca cel mic are autism, dar e necesar un control medical pentru a exclude o astfel de problema.

1.Copilul evita contactul vizual si prefera sa stea singur

Copiii au in mod normal conexiuni cu alte persoane, zambesc, ofera imbratisari sau priviri. Lipsa contactului vizual, faptul ca cel mic nu zambeste si nu are expresii faciale pana la 6 luni pot fi posibile semne ale autismului. In mod similar, daca bebelusul nu imita sunete, zambete sau alte expresii faciale pana la 9 luni, este recomandabil sa solicitati o evaluare. In cazul persoanelor cu autism, contactul vizual poate fi dificil, la fel si interpretarea expresiilor faciale ale altor persoane.

De retinut ca daca evita contactul vizual asta nu inseamna neaparat un diagnostic de autism, si de cealalta parte nu este un semn care apare la toti copiii cu autism. In caz de autism, unii pot evita contactul vizual cu alte persoane sau pot folosi vederea periferica pentru a privi. De asemenea, pot avea moduri diferite de a privi o persoana sau e posibil sa nu poate asculta si privi persoana in acelasi timp – din cauza unor dificultati de procesare a informatiilor.

Comportamentul social la copii

Copiii cu autism pot parea mai interesati de obiecte decat de oameni, pot prefera sa se joace singuri din cauza dificultatilor de conectare cu alte persoane. In general, abilitatile sociale ale copiilor cu autism sunt diferite si limitate – are o interactiune mai dificila cu ceilalti. Asta nu inseamna ca orice copil cu autism prefera sa stea mereu singur. Unii copii prefera compania altor persoane, doar ca intampina dificultati de socializare si interactiune cu acestia.

Unele dintre simptomele sociale ale unui copil cu autism (semne ale autismului) pot fi prezente si observate pana la 8-10 luni:

  • copilul nu raspunde la numele sau;
  • nu e interesat de joaca cu alte persoane sau de socializare;
  • prefera sa fie singur;
  • evita sau respinge contactul fizic;
  • evita contactul vizual;
  • cand e suparat nu ii place sa fie mangaiat;
  • nu intelege emotiile sale si pe ale altora;
  • nu intinde bratele pentru a fi ridicat, luat in brate etc.

Cognitie sociala se refera la procesele mentale implicate in perceperea, asistenta, amintirea, gandirea si intelegerea celor din jur. Deficitele in cognitia sociala includ dificultati cu intelegerea sociala si emotionala si mai ales probleme cu gestionarea emotiilor, dificultate in a diferentia propriile sentimente de sentimentele celorlalti (adica, teoria mintii) etc. De asemenea, e important cand arata bebe cu degetul. In general, poate indica o problema daca cel mic nu arata cu degetul pana la 18 luni, aceasta fiind printre formele principale de comunicare ale celui mic.

Persoana cu autism poate parea detasata, fara interes pentru cei din jur, pare ca ii e dificil sa isi faca prieteni, nu cauta afectiune.

2. Repeta cuvinte sau expresii – discurs repetitiv

Ecolalia este o tulburare de limbaj ce descrie repetarea precisa a cuvintelor si sunetelor auzite. Poate fi un simptom al diferitelor afectiuni, inclusiv afazie, leziuni traumatice ale creierului si schizofrenie, dar este cel mai adesea asociata cu autismul. Poate fi printre primele semne ale autismului.

Repetarea cuvintelor este initial o parte normala a dezvoltarii copilului: pe masura ce copilul invata sa vorbeasca, imita sunetele pe care le aude. Cu timpul, insa, un copil in curs de dezvoltare va incepe sa foloseasca limbajul pentru a-si comunica dorintele, nevoile si ideile, prin alcatuirea sunetelor si a cuvintelor in moduri noi. Pana la varsta de 3 ani, majoritatea copiilor comunica folosind cuvinte sau formeaza fraze verbale cu intonatie. Pana la varsta de 4 sau 5 ani, pot sa puna si sa raspunda la intrebari, sa poarte discutii si sa foloseasca limbajul in felul lor pentru a comunica cu ceilalti.

Ecolalia functionala si nefunctionala

Multi copii cu autism folosesc cuvinte (uneori cuvinte foarte complexe si pentru adulti) – dar cuvintele lor sunt rostite in aceeasi ordine si, de obicei, pe acelasi ton, ca cel pe care l-au auzit la o emisiune sau la alta persoana. Poate repeta fara a intelege sensul din spate sau ca pe o modalitate de a se calma cand e anxios, de exemplu. Poate raspunde la o intrebare repetand intrebarea.

Pentru unii copii cu autism, ecolalia este pur si simplu imitarea sunetelor fara un sens anume – repeta o fraza dar nu intelege ideea discursului – ecolalie nefunctionala. Ecolalia functionala este utilizarea adecvata a frazelor memorate intr-un scop real. Retine o fraza si apoi cand este cazul o reda cu acelasi ton si accent cu care a auzit fraza la alta persoana sau la televizor.

3. Probleme de dezvoltare verbala si comunicare

Fiecare copil se dezvolta diferit, in ritmul sau, dar daca parintii observa o intarziere de dezvoltare, este important sa solicite o evaluare. La copiii mici, problemele de comunicare includ vorbirea intarziata sau lipsa vorbirii, pierderea abilitatii anterioare de a identifica si de a vorbi in propozitii. Copiii cu tulburare de spectru autist pot avea, de asemenea, dificultati in recunoasterea nuantelor non-verbale, cum ar fi interpretarea tonului vocii, posturii corpului sau expresiilor faciale ale altor persoane.

Aproximativ 40% dintre copiii cu tulburari ale spectrului autismului nu vorbesc deloc si intre 25% si 30% dezvolta unele abilitati lingvistice destul de repede, dar apoi le pierd mai tarziu. Unii copii cu autism incep sa vorbeasca mai tarziu in viata.

Problemele de comunicare pot include:

  • abilitati de vorbire si de limbaj intarziate;
  • voce robotizata, fara nuante;
  • ecolalie – repeta aceeasi fraza de mai multe ori;
  • probleme de pronuntie;
  • nu recunoaste sarcasmul sau glumele;
  • ton anormal sau ritm ciudat – de exemplu, termina orice propozitie ca si cum ar fi o intrebare;
  • are dificultati in comunicarea nevoilor sau dorintelor;
  • nu intelege indicatii, declaratii sau intrebari simple.

Retineti ca astfel de probleme de comunicare NU indica neaparat autism, putand fi vorba de alte posibile tulburari de limbaj, de exemplu.

4. Probleme in a intelege sentimentele altor persoane sau sentimentele proprii

Oamenii au 6 emotii de baza – fericire, surpriza, tristete, furie, frica si dezgust. De asemenea, experimentam sentimente mai complexe precum jena, rusine, mandrie, vinovatie, invidie, incredere, interes, dispret si anticipare. Capacitatea de a intelege si de a exprima aceste emotii incepe sa se dezvolte de la nastere.

De la aproximativ 2 luni, majoritatea bebelusilor incep sa rada si sa dea semne de teama. Pana la 12 luni, un copil in mod normal poate citi emotiile pe fata. De-a lungul copilariei si adolescentei, majoritatea copiilor continua sa isi dezvolte empatia, autoreglarea emotiilor si abilitatile privind recunoasterea si raspunsul la sentimentele altor persoane.

Autismul si emotiile

Autismul nu inseamna ca persoana nu poate simti emotii, dar ii este mai dificil sa le perceapa si sa le comunice. Autismul afecteaza adesea capacitatea unei persoane de a intelege comunicarea interpersonala nerostita, astfel incat o persoana cu autism s-ar putea sa nu detecteze tristetea doar pe baza limbajului corpului si nici sarcasmul pe baza tonului vocii. Insa, atunci cand emotiile sunt comunicate mai direct, persoanele cu autism sigur ca simt empatie si compasiune pentru ceilalti.

Copiilor cu tulburari de spectru autism (TSA) adesea le este greu sa:

  • recunoasca expresiile faciale si emotiile din spatele lor;
  • copieze sau sa foloseasca expresii emotionale;
  • inteleaga si sa controleze propriile emotii;
  • inteleaga si sa controleze emotiile pentru cei din jur.

5. Comportament repetitiv

Autismul are asociate si o serie de modificari de comportament ca semne ale autismului. Acestea pot include comportamente repetitive, cum ar fi balansarea dintr-o parte in alta, lovirea unui obiect cu degetele, atingerea unor obiecte de mai multe ori sau repetarea unui cuvant iar si iar.

Comportamentul repetitiv poate fi, de asemenea, sub forma de preocupare persistenta si intensa. De exemplu, copilul ar putea fi obsedat sa invete totul despre aspiratoare, orarul trenurilor sau despre o componenta de la jucarii. Adesea exista un mare interes pentru numere, simboluri sau subiecte stiintifice.

Modificarile generale de comportament se pot manifesta astfel:

  • miscari motorii repetitive, folosirea obiectelor sau a vorbitii;
  • insistenta asupra similitudinii, a respectarii rutinelor sau a unor modele de gandire, ritualuri de salut, acelasi traseu sau consumul acelorasi alimente zilnic;
  • interese foarte restranse, fixate, care au o intensitate sau o concentrare anormale (de exemplu, un atasament puternic sau o preocupare pentru obiecte neobisnuite);
  • hiper- sau hiporeactivitate la stimuli senzoriali sau interese neobisnuite in aspecte senzoriale ale mediului (de exemplu, indiferenta la durere sau schimbari de temperatura, raspuns negativ la sunete sau texturi specifice sau atingerea unor obiecte etc.).

6. Crize de furie si agitatie in public – diferite de tantrumuri

Multi copii pot avea crize de furie, mai ales copiii mici. Dupa 4 -5 ani crizele de furie sunt rare. In mod normal, cand vorbim de tantrumuri, copilul tinde sa se linisteasca daca primeste ceea ce vrea. Un posibil simptom de autism poate fi reprezentat de crizele de furie care apar brusc si nu se reduc nici dupa ce primeste ceea ce voia.

Cauzele crizelor de furie in autism pot fi:

  • stimulare senzoriala;
  • comportamentul altor persoane – ignorare, anumite comentarii etc.;
  • lipsa de structura si ordine;
  • durere, oboseala;
  • modificari de rutina sau ordine;
  • frustrare, confuzie;
  • stres.

Copilul tinde sa se supere foarte usor, sau din cauza unor modificari minore. Crizele sunt intense si nu se reduc nici dupa ce primeste ceea ce vrea.

7. Reactii neasteptate la sunete, gusturi, mirosuri, texturi

Problemele senzoriale insotesc adesea autismul. In 2013, Asociatia Americana de Psihiatrie a adaugat sensibilitatile senzoriale la lista simptomelor care ajuta la diagnosticarea autismului – semne ale autismului.

Problemele senzoriale asociate autismului pot implica atat hiper-sensibilitati (supra-sensibilitate), cat si hipo-sensibilitati (sub-sensibilitate) la o gama larga de stimuli.

Acestia pot implica:

  • sunete;
  • mirosuri;
  • gusturi;
  • texturi;
  • echilibru;
  • constientizarea corpului (proprioceptie).

De exemplu, multe persoane din spectru sunt hiper-sensibile la surse luminoase sau la anumite lungimi de unda ale luminii (de exemplu, luminile fluorescente). Multi gasesc anumite sunete, mirosuri si gusturi coplesitoare si se pot simti extrem de incomod.

Unii copii isi pot acoperi urechile la anumite conversatii sau sunete pentru ca percep asta ca suprastimulare. De asemenea, pot reactiona la schimbari de mediu, texturi, imbracaminte, se poate supara repede din cauza unor mirosuri, sunete, gusturi, ii pot deranja anumite sunete sau obiecte vestimentare etc. Pe de alta parte, se poate sa le placa anumite sunete, presiunea (se poate sa le placa anumite obiecte care vibreaza, ca masina de spalat) etc.

8. Comportamente atipice

Alte comportamente din categoria posibile semne ale autismului includ distantare de alte persoane, interese obsesive pentru anumite subiecte, probleme cu schimbarile de rutina si de mediu, interes ridicat pentru anumite abilitati precise (ca matematica sau arta), preocuparea obsesiva pentru un anumit obiect, scaderea sensibilitatii la anumiti stimuli etc.

Ca si in cazul altor semne ale autismului, aceste comportamente se pot manifesta in diferite grade, de la subtil la extrem de evident. Unii copii ar putea manifesta comportament precum statul nemiscat in aceeasi pozitie, lovirea bratelor sau mersul pe varful degetelor de la picioare. Poate petrece ore intregi aranjandu-si jucariile intr-un sir perfect drept, fara a se juca. Orice modificare a rutinei poate afecta comportamentul si e deranjanta pentru copilul cu autism, pentru ca ordinea si similitudinea ii ofera stabilitate.

Exemple de comportamente atipice ar fi:

  • mersul pe varfuri;
  • se loveste cu capul de diferite suprafete;
  • atinge repetitiv anumite suprafete;
  • copilul rade fara motiv;
  • muta obiecte sau lichide dintr-un vas in altul etc.

9. Semne de inflexibilitate

Posibile semne ale autismului pot fi si semnele de inflexibilitate. Asta inseamna de exemplu ca poate prefera sa urmeze o rutina rigida (de exemplu, insista sa mearga doar pe un anumit traseu catre scoala). Alte exemple pot fi:

  • dificultati de adaptare la orice modificare a programului sau a mediului (de exemplu, daca mobilierul este rearanjat sau daca patul este aranjat altfel);
  • atasament neobisnuit pentru anumite jucarii sau obiecte;
  • alinierea obsesiva a unor obiecte sau aranjarea intr-o ordine precisa;
  • preocupare pentru un subiect specific, adesea implicand numere sau simboluri;
  • interes prelungit pentru anumite obiecte in miscare – se concentreaza timp indelungat pe acel obiect;
  • repeta aceleasi actiuni sau miscari de mai multe ori, cum ar fi lovirea mainilor, balansarea sau invartirea (cunoscut sub numele de comportament de auto-stimulare).

10. Lipsa de raspuns la comenzi verbale sau voci – te ignora ca si cum nu te-ar auzi (problema de filtrare a sunetelor)

Un alt simptom autism poate fi faptul ca cel mic pare ca nu te asculta si te ignora cand ii vorbesti. Asta nu inseamna neaparat ca nu asculta, si ca e posibil sa nu se poata concentra in acelasi timp si pe limbajul trupului tau, si pe ceea ce spui, de exemplu. Copilul pare ca nici nu te aude cand il strigi, nu raspunde de comenzi vocale sau cand e strigat, si pare absent.

RETINETI ca daca cel mic are unele dintre aceste simptome, asta NU inseamna neaparat ca are autism. De asemenea, tulburarea are diferite moduri de manifestare in functie de forma si severitate. Acest articol are scop informativ si nu trebuie folosit in scop diagnostic. Doar un control medical de specialitate poate stabili un diagnostic de autism pe baza unor teste specifice. Daca observati orice tip de comportament anormal sau ale unor probleme de dezvoltare la copil, discutati cu medicul.

Mancas Malina

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

View Comments

  • Buna seara! Am un nepotel care are varsta de 2 ani si 5 luni si nu prea vorbeste decat cateva cuvinte...nu este sociabil,,,nu ii place sa il tii in brate,,,,mananca si acum doar lapte si mai rar oua fierte,,,nu raspunde cand il strigi pe nume,,,se joaca singur,,nu merge cu parintii de mana,,,vrea doar in brate,,,banuiesc ca are autism,,,,ce parere aveti ! Multumesc Anticipat!

Recent Posts

Păstrarea pasiunii în cuplu după sosirea copiilor

Ai născut recent, ești în al nouălea cer, dar parcă ceva s-a schimbat. Cu toate…

4 săptămâni ago

COMUNICAT DE PRESĂ – Mâine se deschide Baby Boom Show, singurul târg al toamnei pentru copii şi viitori părinţi

Mâine, 3 octombrie 2024, se dă startul celei mai mari expoziții din România dedicate copiilor…

o lună ago

Alegeri ideale pentru începerea școlii: Cutia de prânz perfectă pentru copii activi și părinți ocupați

Descoperă gama noastră de produse pentru prânz, concepute special pentru a oferi confort, siguranță și…

2 luni ago

Gastroenterita la copii – 3 cauze comune

Gastroenterita pediatrică poate avea cauze variate; de identificarea lor corectă depinde instituirea tratamentului adecvat. Din…

4 luni ago

Economisește cu ajutorul tehnologiei: care sunt avantajele alegerii unui frigider cu Wi-Fi?

Un frigider cu Wi-Fi poate fi controlat de la distanță cu ajutorul unui app dedicat,…

4 luni ago

Săptămâna 2 de sarcină. De la concepție la implantare

Săptămâna a doua de sarcină reprezintă un moment esențial în dezvoltarea viitorului bebeluș. Din punct…

5 luni ago