Pedagogia Waldorf este o alternativa la invatamantul clasic din Romania, care devine din ce in ce mai populara. Aflati din articol ce presupune o scoala Waldorf, care sunt principiile, avantajele si dezavantajele acestui sistem de educatie a copiilor.
Fondatorul pedagogiei Waldorf este savantul austriac Rudorlf Steiner (25 februarie 1861 – 30 martie 1925). Absolvent al Universitatii Tehnice din Viena, Steiner a urmat si cursuri de filozofie, literatura, psihologie si medicina. In acelasi timp, a fost preocupat de experimente si observari ale naturii, studiind metodele de cercetare ale stiintelor naturii practicate de Goethe.
Steiner a fost filosof, esoterist, pedagog si ganditor social, fondator al antroposofiei, medicinei antroposofice, euritmiei (arta miscarii), pedagogiei Waldorf, arhitecturii organice, agriculturii biodinamice. A avut o ampla activitate ca om de cultura si conferentiar, sustinand numeroase prelegeri in diferite localitati din Europa, inclusiv la Sibiu, in anul 1889.
Metoda Waldorf este un tip de pedagogie curativa, bazata pe metode antroposofice de predare si educare. In centrul procesului de educatie este copilul – fiinta umana in dezvoltare din punct de vedere trupesc, sufletesc si spiritual. Conceptia pedagogica a scolii Waldorf sustine ca predarea trebuie sa tina cont de necesitatile interioare ale fiecarui copil. Astfel se poate ajunge la o dezvoltare a omului in sensul libertatii. De aceea, metoda Waldorf a fost numita si „educatie pentru libertate”.
Prin autocunoastere, omul poate deveni liber pentru autotransformare. „Scopul scolilor nu este atat de a oferi o educatie completa, cat de a pregati individul sa si-o poata obtine singur de la viata”, sustinea R. Steiner.
Prima scoala Waldorf a fost infiintata in 1919, la Stuttgart, Germania, sub coordonarea unui colectiv de dascali pregatiti de Rudorlf Steiner. In prezent, numarul scolilor Waldorf, numite si scoli Steiner, se afla in crestere atat in Europa, cat si in America de Nord. Se estimeaza ca exista peste 1.000 de scoli Waldorf in lume si peste 2.000 de gradinite. In Romania, sub egida Federatiei Waldorf, exista scoli si gradinite Waldorf in principalele orase ale tarii (Cluj, Timisoara, Brasov, Constanta, Iasi). In Bucuresti, cea mai mare scoala de acest tip este Liceul Waldorf nr. 1, cu clasele I-XII, dar exista si alte gradinite Waldorf si scoli primare/gimnaziale cu predare in acest sistem alternativ.
Principiul fundamental al pedagogiei Waldorf consta in tratarea integrala a fiintei umane, conform cu specificul varstei si avand ca scop dezvoltarea personalitatii copilului.
Materiile principale studiate in cadrul unei scoli de acest tip sunt: limba materna, matematica, istoria, biologia, geografia, fizica, chimia. Din clasa I se incepe studiul a doua limbi straine. In clasele I-VIII sunt prevazute in trunchiul comun discipline specifice Waldorf: desen de forme, cunostinte despre tinutul natal, euritmie, tehnologii manufacturiere. De la clasa I, copiii invata sa cante la un instrument muzical. Din clasa a III-a, elevii talentati sunt incurajati sa inceapa studiul unui instrument de orchestra. In liceul Waldorf se studiaza obligatoriu si geologie, istoria artei, sculptura, euritmie, tehnologii manufacturiere si practica.
Alcatuirea planului de invatamant, a orarului si alegerea temelor se realizeaza conform unor module/epoci de cate 2-4 saptamani. Spre exemplu, in aceasta perioada, elevii studiaza o anumita materie zilnic, sub forma unui curs de baza in primele doua ore la inceputul programului, dupa care urmeaza alte materii.
In clasele primare, de regula, nu se folosesc manuale, elevii primind informatiile direct de la invatator. Ca surse de invatare si documentare, elevii folosesc caiete ingrijit alcatuite, toata gama de carti existente in legatura cu domeniul studiat, carti de literatura primara, culegeri, enciclopedii. Absenta manualului unic contribuie la cresterea respectului fata de carti si la intarirea autoritatii profesorului, care are astfel o legatura directa de comunicare cu elevii. In plus, elevii se obisnuiesc sa se documenteze din mai multe surse in studiul unei teme. Astfel, copiii sunt invatati sa devina autodidacti.
In clasa intai copiii incep sa scrie pe caiete fara liniatura. Desi pare mai greu la prima vedere, este mult mai sanatos pentru copil sa scrie fara liniatura. Se considera ca liniatura este folosita cu scopul de a ingradi si limita copilul. Aceasta metoda nu pledeaza pentru un scris dezordonat, ci dimpotriva, ordinea si latura estetica sunt puternic cultiva in scoala. In absenta liniilor, elevul va avea mai multa grija pentru a-si ordona scrisul.
In ceea ce priveste instrumentele de scris, in clasa I, elevii scriu cu blocuri cerate, in clasa a II-a – creioane, din clasa a III-a – stiloul. Pixul este evitat, din cauza faptului ca deformeaza scrisul.
Nu se dau note. Elevii primesc la sfarsitul clasei o caracterizare psiho-pedagogica, scrisa de invatator (in ciclul primar) sau de profesori (in gimnaziu si liceu). Aceasta evaluare se consemneaza in registrul matricol.
Evalurea se realizeaza pe baza programei scolare, care prevede continuturile minime și realizeaza o evaluare sumativa la sfarsit de an. Curriculumul este aprobat de Ministerul Educatiei Nationale din Romania. Pentru examenele nationale de Capacitate si Bacalaureat sunt prevazute continuturi identice (Waldorf liceu admitere).
Scoala Waldorf este o unitate de invatamant in care se incearca educarea copilului in ansamblul sau, atat cognitiv, cat si artistic si practic, armonizand procesul educational. Disciplinele scolare nu sunt privite ca scop in sine, ci ca mijloace educationale, drept pentru care nu se dau note sau calificative. Elevii primesc la sfarsit de an scolar o caracterizare scrisa de invatator sau profesor.
Pentru studiu nu se folosesc manuale, in clasele mici. Elevii folosesc informatiile primite la ore si o gama de carti existente in domeniul studiat. Disciplinele principale: limba materna/romana, matematica, istoria, geografia, biologia, fizica si chimia sunt predate in module/epoci de cate 2-4 saptamani, cate doua ore pe zi.
Dexteritatile: limbile moderne, sportul, muzica, activitatile artistice, cat si orele de exercitiu la limba romana si matematica apar in continuare in orar, in mod obisnuit.
Programele diferitelor discipline sunt asemanatoare cu cele din sistemul national. Nivelul cunostintelor este echivalent cu cel din invatamantul clasic. La examenele de Capacitate si de Bacalaureat, elevii au acelasi nivel de cunostinte.
Pedagogia Waldorf reprezinta un subsistem al invatamantului de stat din Romania. Iata care sunt punctele forte si punctele slabe ale acestei alternative de educatie.
Parintii trebuie sa depuna o cerere la secretariatul unitatii de invatamant. Dupa aceasta, se programeaza o discutie de prezentare a pedagogiei pentru parinti, in care sunt detaliate caracteristicile invatamantului Waldorf si sunt indicate continuturile diferite si metodele specifice de predare. Interesul parintilor pentru aceasta alternative, precum si disponibilitatea pentru colaborare sunt esentiale pentru inscrierea copilului. Dupa o verificare generala a capacitatilor scolare si de varsta ale copilului se poate decide daca respectivul copil este admis.
Nu se platesc taxe la o gradinita sau scoala Waldorf. Este invatamant de stat si toate cheltuielile de salarizare a personalului si de intretinere a cladirilor sunt acoperite de stat. Insa nu intotdeauna bugetul alocat este suficient. De aceea, pentru buna functionare a unitatilor, parintii sunt organizati in asociatii, care, prin cotizatiile membrilor, contribuie la asigurarea bazei material corespunzatoare unui invatamant de acest gen.
Cadrele didactice studiaza pedagogia Waldorf inainte de a incepe activitatea intr-o scoala de acest tip si au cel putin un curs de introducere in metoda Waldorf. Pe parcursul fiecarui an scolar, profesorii sunt obligati sa parcurga module periodice de perfectionare in aceasta pedagogie.
Da, se pot realiza transferuri de la o unitate alternativa la alta clasica si invers.
Citeste si despre Metoda Montessori – ghid utile pentru parinti
Pentru ca aici copilul poate sa descopere lumea inconjuratoare din mai multe perspective: stiintifica, artistica si tehnic-mestesugareasca. Importanta sunt cunoasterea si socializarea, mai putin competitia si izolarea. Aici, copilul are posibilitatea unei relatii umane firesti cu educatorii lui, sa se simta inteles si tratat cu atentie. Si nu in ultimul rand, copilul invata la scoala sa cante la un instrument muzical si sa participe la spectacole artistice.
Referinte:
Federatia Waldorf din Romania
Ai născut recent, ești în al nouălea cer, dar parcă ceva s-a schimbat. Cu toate…
Mâine, 3 octombrie 2024, se dă startul celei mai mari expoziții din România dedicate copiilor…
Descoperă gama noastră de produse pentru prânz, concepute special pentru a oferi confort, siguranță și…
Gastroenterita pediatrică poate avea cauze variate; de identificarea lor corectă depinde instituirea tratamentului adecvat. Din…
Un frigider cu Wi-Fi poate fi controlat de la distanță cu ajutorul unui app dedicat,…
Săptămâna a doua de sarcină reprezintă un moment esențial în dezvoltarea viitorului bebeluș. Din punct…
View Comments
Buna ziua! Am un copil cu sindromul arspenger, iq -ul peste medie, as dori sa stiu daca exista si licee cu astfel de pedagogie? Multumesc anticipat !!!