Temele scolare reprezinta o parte importanta a educatiei copiilor si ofera in acelasi timp posibilitatea unor interactiuni pozitive intre parinti si copii. Care este rolul parintilor in realizarea temelor si ce pot face pentru ca temele sa devina o activitate mai placuta pentru copiii?
(1) Ce rol au temele pentru acasa?
(2) Implicarea parintilor in temele copiilor
(3) Cum incurajam copiii sa faca temele?
(4) Cand temele sunt sursa de conflict intre copii si parinti
Odata ce copiii incep scoala, temele pentru acasa devin o constanta pana la finalizarea studiilor.
Temele scolare pot lua diverse forme, in functie de varsta copiilor, materie, abilitatile care se doresc exersate. Acestea variaza, de asemenea, in complexitate, perioada in care trebuie realizate (pentru ziua urmatoare versus un proiect amplu desfasurat pe durata unui semestru) sau a modului de realizare (individual sau in echipa).
Temele pentru acasa au mai multe scopuri:
Din perspectiva parintilor care ajuta copiii la teme, acestia au ocazia sa afle ce invata copiii la scoala, pot invata si ei lucruri noi si pot folosi temele pentru a consolida relatia dintre ei. In plus, pentru copii, interesul aratat de parinti pentru temele lor le valideaza ideea ca educatia este importanta.
In ceea ce priveste legatura dintre teme si rezultatele scolare, pentru copiii din primii ani de scoala, studiile nu arata ca temele ar influenta rezultatele scolare. In schimb, pe masura ce copiii cresc, temele pentru acasa le aduc beneficii academice, in timp ce la liceu, exista o legatura puternica intre realizarea temelor si reusita scolara.
Ar trebui parintii sa ajute copiii la teme? Si daca da, in ce masura? In general, perceptia generala e ca parintii trebuie sa se implice. Strategiile prin care parintii isi ajuta copiii difera de la o familie la alta si variaza de la a lasa autonomie completa copiilor la teme pana la a face temele in locul lor.
O analiza ampla a 41 de studii publicate pe tema implicarii parintilor in realizarea temelor a ajuns la concluzia ca efectele pentru elevi pot fi atat pozitive, cat si negative. Natura efectelor depinde de urmatorii factori:
S-a observat, de exemplu, ca atunci cand copiii au de memorat, suportul parintilor nu aduce un plus in modul in care elevii realizeaza tema. In schimb, la proiectele complexe, care implica investigatii, creativitate si analiza, implicarea parintilor este extrem de benefica, iar interactiunile sunt placute deopotriva pentru copii si parinti. In ceea ce priveste modul in care se implica parintii in temele copiilor, s-a observat ca cele mai eficiente strategii sunt cele in care copiii au autonomie la teme, dar au si un cadru de reguli in care isi pot manifesta aceasta libertate.
Rezultatele acestei analize sunt sustinute de un studiu publicat in 2001. Autorii au observat ca un stil de parenting care sustine independenta copiilor in realizarea temelor pentru acasa, este in general asociat cu note mai mari ale elevilor si teme facute mai complet. Efectul invers (note mai mici, teme incomplete) apare atunci cand parintii se implica prea mult in temele copiilor (parintii fac mare parte din tema sau tema intreaga). Cand parintii se implica in temele copiilor fara sa fie solicitati de acestia, interventia este perceputa ca intruziva si ca o forma de control. Acestea sunt concluziile unui studiu in care a fost evaluata perceptia a 67 de elevi.
Sustinerea copiilor in realizarea temelor pentru acasa ii ajuta nu doar in performantele scolare, dar pot fi si o ocazie pentru cultivarea relatiei parinte-copil. Asigurati-va insa ca responsabilitatea de a face temele este a copiilor. Lasati-le libertatea de a gandi singuri, oferindu-le sugestii sau directii atunci cand sunt in impas si/sau va solicita ajutorul.
Temele scolare nu sunt intotdeauna usoare, iar daca sunt in exces sau copiii au dificultati la unele materii, isi pot pierde usor motivatia de a le mai face. Ce pot face parintii pentru ca temele sa devina o activitate mai placuta pentru copiii sau macar sa nu fie percepute ca fiind o povara?
Organizarea timpului si resurselor sunt abilitati pe care copiii le invata, iar temele sunt un prilej pentru a le exersa. Cand sunt mici, multi dintre copiii au tendinta de a sari de la o activitate la alta, sunt usor de distras si au durate mici de concentrare a atentiei. Aceste aspecte sunt vizibile si la teme: se intrerup usor de la teme, pot uita sa noteze in clasa ce teme au sau isi pot uita caietele acasa/la scoala. O metoda pentru a-i invata pe copii sa se organizeze este impartirea activitatii in 3 pasi:
Pe masura ce copiii invata sa aplice acesti pasi, nu doar la teme, dar si la activitatile lor zilnice (cum ar fi spalatul pe dinti, de exemplu) vor deveni treptat si mai independenti. Iar faptul ca reusesc singuri ii ajuta sa devina mai increzatori in ei insisi.
Modul in care va raportati la teme, tonul pe care il folositi, importanta pe care o acordati studiului le ofera copiilor modele. Acestia au tendinta sa urmeze exemplele parintilor mai degraba decat sfaturile lor. De exemplu, un copil care isi vede parintii citind la randul lor, va fi mult mai incurajat sa citeasca. Interesati-va despre ce invata si lucreaza la scoala, discutati subiectele de interes pentru ei sau cele la care intampina dificultati. Aratati-va permanent disponibilitatea de a le raspunde la intrebari si a-i ajuta. Daca dimpotriva, temele sunt asociate cu stres, tonul ridicat al parintilor, critici permanente, amenintari, pedepse etc., este mult mai probabil sa apara evitarea temelor (sub forma de amanare, “uitat” sa noteze ce teme are).
Cand copiii nu sunt motivati sa faca teme (nu le place materia respectiva, nu sunt motivati de notele scolare), parintii ii pot ajuta sa isi gaseasca motivatia:
Uneori, amintindu-le copiilor de activitatile placute care urmeaza dupa ce termina temele (sa se joace, sa vizioneze o emisiune preferata etc) ii mobilizeaza sa termine ce au de facut.
Oferirea de recompense este controversata. Pe termen scurt, poate mobiliza copilul rapid sa isi faca temele. Oferite frecvent insa, recompensele pot induce ideea ca temele sunt ceva negativ. Motivatia copilului va fi doar externa (va face teme doar pentru rasplata pe care s-a obisnuit sa o primeasca).
Nu in ultimul rand, daca observati ca un copil se confrunta cu dificultati de concentrare sau de invatare, consultati-va cu invatatoarea sau profesorii lui. Daca si in clasa proferosii observa aceste dificultati, va pot indruma catre un specialist pentru indentificarea posibilelor cauze.
Uneori, cand parintii, cu cele mai bune intentii, se implica prea mult in realizarea temelor, copiii pot resimti aceasta implicare ca pe o presiune. In astfel de situatii, temele pot deveni sursa de conflicte in familie.
Posibile comportamente prin care copilul arata ca nu e multumit sau dispus sa faca temele:
Pe de o parte, temele copiilor solicita rabdarea si energia parintilor. Pusi in fata unor astfel de comportamente, pot simti ca pierd controlul situatiei. Astfel, sunt mult mai tentati sa ridice tonul, sa ameninte, sa foloseasca pedepse. In astfel de situatii, copiii fie vor continua aceste comportamente prin care sa sfideze controlul parintelui, fie va fi motivat de frica sa isi faca temele.
In concluzie, introducerea unor limite, in cadrul carora copiii pot lua propriile decizii si sustinerea lor in a-si gasi propria motivatie legata de scoala si de teme poate fi un punct de pornire in a face temele mai placute pentru copii.
(1) Top 10 Homework Tips – https://kidshealth.org/en/parents/homework.html
(2) Homework – https://raisingchildren.net.au/school-age/school-learning/school-homework-tips/homework
(3) Here’s what you need to know about homework and how to help your child – https://theconversation.com/heres-what-you-need-to-know-about-homework-and-how-to-help-your-child-46718
(4)Strategies to Make Homework Go More Smoothly – https://childmind.org/article/strategies-to-make-homework-go-more-smoothly/
(5) The Effectiveness and Relative Importance of Choice in the Classroom – https://www.immagic.com/eLibrary/ARCHIVES/GENERAL/JOURNALS/E101100P.pdf
(6) Homework in the home: How student, family, and parenting-style differences relate to the homework process – https://www.sedl.org/connections/resources/citations/23.html
(7) When Mom and Dad Help: Student Reflections on Parent Involvement with Homework – https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED409103.pdf
(8) Help Your Child Get Organized – https://kidshealth.org/en/parents/child-organized.html?WT.ac=p-ra
(9) – https://www.empoweringparents.com/article/the-homework-battle-how-to-get-children-to-do-homework/
Ai născut recent, ești în al nouălea cer, dar parcă ceva s-a schimbat. Cu toate…
Mâine, 3 octombrie 2024, se dă startul celei mai mari expoziții din România dedicate copiilor…
Descoperă gama noastră de produse pentru prânz, concepute special pentru a oferi confort, siguranță și…
Gastroenterita pediatrică poate avea cauze variate; de identificarea lor corectă depinde instituirea tratamentului adecvat. Din…
Un frigider cu Wi-Fi poate fi controlat de la distanță cu ajutorul unui app dedicat,…
Săptămâna a doua de sarcină reprezintă un moment esențial în dezvoltarea viitorului bebeluș. Din punct…