Dr. Adyna Zelenac este medic pediatru cu peste 25 de ani de experiență, lucrează pentru Policlinica Enayati Medical City și a văzut deja mii de pacienți pe care i-a îngrijit cu dragoste și răbdare de-a lungul timpului. Dr. Zelenac este de părere că principala calitatea a unui pediatru este dăruirea pentru copii. Mai mult decât atât, spune că, alături de o pregătire medicală temeinică, abilitățile de comunicare cu cei mici, dar și cu părinții lor sunt esențiale în relația medic-pacient.
Care sunt primele trei abilități pe care trebuie să le aibă un pediatru astfel încât să spargă barierele anxietății în relația medic-pacient?
Dr. Adyna Zelenac: O pregătire medicală riguroasă și experiența sunt de bază. Apoi, trebuie să râzi, să te transformi un pic în copil când ai în față un pacient mic. El se va liniști după ce îți aude vocea caldă și cînd simte cum vibrația energiei tale este una bună. Dacă pacientul este la vârsta când a intrat deja în comunitate, poți să îl provoci să-ți povestească despre colegi sau despre jocul preferat pentru a-i capta atenția și a-l ajuta să treacă mai ușor peste întâlnirea cu medicul.
În plus, trebuie să te asiguri că și mama își depășește neliniștea atunci când vine cu copilul la doctor. Evident, ea intră în cabinet cu o doză de îngrijorare și panică, din dragoste pentru copilul ei. Rolul pediatrului este să facă grijile neîntemeiate să dispară și să lege o conexiune bazată pe încredere cu părintele.
Mi s-a întâmplat și mie să merg cu copii mei la medic și știu bine ce simte un părinte atunci. Dar mai știu că atâta timp cât eu mi-am recăpătat calmul și am comunicat exact grijile mele, detaliile cu tot ce s-a întâmplat (n.r. despre starea de sănătate a copilului) până am intrat în cabinet, din care specialistul să reușească să extragă informațiile, lucrurile au decurs mai ușor și au urmat o cale bună.
Pot rezuma că o consultație la pediatru decurge bine și se termină frumos atunci când copilul înfrânge teama pentru de medic și când mama se liniștește pentru că pediatrul reușește să îi dea informații și soluții. Medicul nu poate face ca o consultație să decurgă astfel dacă nu primește înainte toate detaliile, oricât de neimportante ar părea, de la mamă/părinți sau de la copil.
Sunteți de părere că un medic pediatru își tratează singur copiii sau mai degrabă îi trimite către un alt medic?
Dr. Adyna Zelenac: Eu mi-am tratat copiii singură și tocmai din acest motiv știu că e greu să faci acest lucru. Pentru că îți faci fel de fel de gânduri, pe care le suprapui peste tot ce ai învățat de-a lungul carierei. Adevărul este însă că, atunci când am avut o suspiciune, am apelat și la colegi. S-a întâmplat în două rânduri să cer altă opinie, pentru certitudinea unui diagnostic care necesita abordare interdisciplinară.
Ca mamă și ca pediatru, am ales mai degrabă abordarea informată, responsabilă și cu calm.
Povestiți-mi despre o situație din experiența de medic care v-a dat realmente bătaie de cap?
Dr. Adyna Zelenac: Vă voi povesti despre un caz recent, despre o persoană apropiată, care a atras implicarea mea atât ca medic, dar și ca implicare emoțională, ca amică. Vorbim despre situația unui sugar, o fetiță de nouă luni, pe care am monitorizat-o de la naștere și care, din păcate, a făcut COVID, o formă cu evoluție fulminantă în două-trei zile. Din această cauză a ajuns la insuficiență respiratorie, pentru a fi apoi intubată, iar timp de o săptămână a fost internată la terapie intensivă, cu șanse minime de supraviețuire. Un caz complicat, care presupune neliniște și multe griji, atât pentru părinte cât și pentru medic.
Știu cum sună aceste informații, dar pe de altă parte știam copilul, îi cunoșteam părinții, văzusem evoluția ei în aceste luni, până la infectare și am avut încredere. Este ceea ce se numește intuiție informată: știi că va fi bine pentru că îți bazezi previziunea pe date.
În plus, știu că la un copil întodeauna există speranțe, iar această speranță mă susține și pe mine. Simțeam așadar că acest copil are multe resurse să se vindece în totalitate.
Aceasta e frumusețea pediatriei, de fapt. Lucrul cu copiii este greu, dar ei deosebiți și, desi delicați, au multe resurse de refacere și-mi dau speranță și motivație să lupt. Mai ales că știu că un copil are în față un viitor frumos și luminos.
Care a fost deznodământul acestui caz?
Dr. Adyna Zelenac: Acum suntem veseli și fericiți, zâmbim în poze. Copilul s-a recuperat complet, este un copil haios și, Doamne ajută! să fie sănătos și vesel tot timpul. Primesc mesaje și poze de la părinți, cu multe cuvinte frumoase. Acestea sunt hrană sufletească pentru mine și reurse de energie. Satisfacția unui caz dificil rezolvat și zâmbetul unui copil sănătos, mă fac să depășesc perioadele de oboseală și de stres, care apar inevitabil în această meserie.
Cum reușiți să gestionați această relație specială, nu doar una medic-pacient, ci medic-întreaga familie, care înseamnă de regulă mai mult decât un consult de 20 de minute?
Dr. Adyna Zelenac: Cred în cele trei secrete: comunicare, deschidere și încredere reciprocă. Contează cum câștigi încrederea părintelui, cum îi pui întrebările, și cum să dai răspunsurile, cum îi prezinți situația medicală, și nu în ultimul rând, cum interacționezi cu copilul.
Însă toate acestea țin efectiv de personalitatea fiecărui medic. Sunt doctori care interacționează mai ușor cu pacienții și care se fac mai plăcuți, sau doctori care preferă o abordare mai distantă. Îmi place să cred că am personalitatea potrivită pentru a face acest tip de meserie, cu tot ce presupune ea, pornind de la faptul că, înainte de a fi pacienți, copiii sunt prietenii mei cei mici.
Navigarea prin provocările și incertitudinile pubertății nu este ușoară, nici pentru copii, nici pentru părinți.…
Crăciunul devine magic atunci când nu trebuie să fie perfect. În goana după cadouri impecabile,…
Părinții care locuiesc la curte și dispun de un spațiu mai generos, optează pentru amenajarea…
Ai născut recent, ești în al nouălea cer, dar parcă ceva s-a schimbat. Cu toate…
Mâine, 3 octombrie 2024, se dă startul celei mai mari expoziții din România dedicate copiilor…
Descoperă gama noastră de produse pentru prânz, concepute special pentru a oferi confort, siguranță și…